Brev:
Morsyg
5. november 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Morsyg
Hej Helen.
Vores datter på næsten 27 mdr. er virkelig morsyg. Hun har altid været meget mor-syg, men nu her er det virkelig meget. Far må stort set intet, hvis jeg er i nærheden - han må f.eks. hverken hjælpe med at give tøj på, skære maden ud eller putte. Når jeg ikke er der må han gerne, men hun er begyndt at spørge meget efter mig, når jeg ikke er.
Jeg må indrømme jeg synes det er ved at være temmelig hårdt at det altid er mig der bliver kaldt på og hvis vi siger det skal være far der gør det der nu engang skal ske (f.eks. skifte ble eller hjælpe med noget legetøj), render hun som regel over til mig og bliver ved og ved eller også ender det i et hysterisk anfald, hvis vi holder fast i far skal gøre det.
Jeg prøver at lade far og datter hygge uden jeg blander mig for meget, men ofte henvender hun sig selv, og vil have jeg skal være med. Jeg prøver ofte at være beskæftigede med praktiske ting i et andet rum, så jeg ikke er så let tilgængelig. Jeg tænker at det måske kan hjælpe så hun lader far komme mere og mere indover. Men det lader bestemt ikke til at virke for hun opsøger mig alligevel.
Puttesituationen er på ingen måde optimal i øjeblikket. Far kan ikke få lov til at putte uden vi har en bund ulykkelig/hysterisk datter. Han har før kunne putte uden de store problemer, men på det sidste er det endt med en ulykkelig pige, som kan græde og kalde på moar i meget lang tid (kan sagtens være en halv til hel time) inden enten vi giver op fordi hun virkelig er bund ulykkelig eller hun selv giver op nærmest pga. udmattelse. Vi har forsøgt hvor vi begge putter og jeg så går ud først, men så bliver hun ulykkelig. Vi har forsøgt at lade far børste tænder, give ble og nattøj på og så kalde på mig når der skal læses historie og synges, hvor vi har forklaret det hele for hende inden. I dag tog det far en halv times tid hvor hun kaldte på mig og græd, men han holdt fast i det vi havde aftalt. Men det var ikke sjovt for nogen af parterne.
Jeg ved ikke helt hvordan vi skal håndtere at hun er så mor-syg, og håber du måske har nogen råd?
Med venlig hilsen
Lone