Svar: Mindre appetit
18. september 2013
Alder:
3 mdr.
Kære LA
Tak for dit brev og hvor dejligt at du godt kunne tænke dig alle mine bøger :) Hvis du har mulighed for at komme forbi Babymessen i København den 12-13. Oktober, så har jeg faktisk et rigtig godt tilbud, både hvis man køber bøgerne enkeltvis, men især hvis du køber hele bogserien :)
Det kan naturligvis ikke udelukkes at din dreng lige er inde i en periode, hvor han ikke spiser så meget - men når det er sagt, er det dog stadig rigtig vigtigt at du tilbyder ham brystet ca hver 3-4 time og hjælper ham med at die længerevarende, så han får den mængde mælk han behøver. Hvis han både dier med langt interval imellem amningerne og samtidig dier meget kortvarigt, så er der en risiko for at din mælkemængde nedsættes for meget og at han ikke får den mængde mælk, som han har behov for...
Det kan være en rigtig god idé at variere mellem ammestillingerne, fordi han stimulerer dit bryst forskelligt alt efter hvordan du lægger ham til og nogle gange kan du faktisk snyde ham, ved at skifte ammestilling undervejs i en amning. Det betyder at du f.eks. kan starte med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger med sin mave mod din mave og når han så slipper og ikke virker interesseret i brystet mere, så kan du tage ham op, lade ham bøvse af og så lægge ham til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. Det vil sige hvor han ligger med kroppen ud under din arm. Ved at lade ham die på to forskellige måder på samme bryst, så stimulerer han brystet bedre og får også "tømt" brystet bedre. Han vil tro at han er lagt til modsatte bryst og vil derfor ofte være lidt mere tålmodig og vil så gerne die lidt længere tid på et bryst:)
Man vil ofte ikke producere lige stor mængde mælk fra begge bryster og derfor vil man godt kunne opleve at barnet har en foretrukken side. Hvis dette er tilfældet hos jer, kan det på samme måde være en rigtig god idé at lægge ham til med forskellige ammestilling, fordi du på den måde kan snyde ham til at tro at han ligger til ved sin yndlingsside og derfor acceptere det bryst, som han normalt ikke er så glad for:) Yndlingssiden kan godt skifte, så han i nogle perioder vælger det ene og i andre perioder foretrækker det andet - det er helt normalt. Det er dog en rigtig god idé, hvis du kan forsøge at få ham til at stimulere begge bryster ligeligt.
Du kan også med fordel nogle gange gøre det, at du ammer ham, skifter ham og efter skiftning så lægger ham til igen. Du kan her vælge at lægge ham til samme bryst eller du kan lægge ham til modsatte bryst, som du nu føler der er behov for. Ved at lægge en skiftning ind imellem amningerne, så får du lige givet ham en pause fra brystet, samtidig bliver han måske lidt irriteret over skiftningen, protesterer og vil så synes at det er dejligt at få brystet igen bagefter:)
Det kan også være en idé at lægge et bad ind mellem en amning i løbet af dagen, så du ammer ham før han kommer i bad, og så ammer ham igen, når han kommer op af badet, hvorefter han så kan blive puttet til en middagslur.
Hvis du oplever at din nedløbsrefleks er lang tid om at gå igang, så kan det være en god idé at stimulere brystet lidt før du lægger ham til. Det kan du gøre med hænderne eller med en brystpumpe. Når mælken løber, så lægger du ham til og han vil her die, uden at han behøver arbejde helt så meget for det - dermed lidt mere tålmodighed. Du kan også nogle gange gøre det, at du drypper lidt mælk i mundvigene på ham, når han ligger ved brystet. Det kan være lidt udmalket modermælk eller lidt modermælkserstatning. Du kan dryppe det ind i munden med en 1 eller 2 ml sprøjte (kan du købe på apoteket), på den måde kan han smage at der er noget at komme efter og vil så begynde at tage fat og die igen.
Du kan naturligvis også tale med lægen om at få en syntocinonspray, som du kan tage et pust af i hver næsebor før du lægger til. Det fremmer også nedløbsrefleksen og skal ordineres af lægen.
Det er ganske rigtigt at han har en alder nu, hvor han begynder at blive langt mere opmærksom på verden og derfor godt kan begynde at slippe brystet før han egentlig har fået helt nok mælk - hvis det er tilfældet, vil han dog ofte begynde at søge brystet ekstra om natten, fordi han døgnbehov jo stadig skal dækkes og det er derfor en god idé at hjælpe ham med at spise større mængder mælk i dagtimerne, så hvis han kan klare sig 5 timer uden mælk, at disse så ligger om natten og ikke om dagen:)
Du skal naturligvis også lægge mærke til om han tisser godt nok, og om hans urin er klar. Det er vigtigt at han stadig har tunge tissebleer og har godt gang i maven og urinen må ikke være gul eller lugte. Det er tegn på at han mangler væske, hvis urinen er koncentreret.
Og så skal du også være opmærksom på hvor du holder dine hænder, når du ammer ham. Det er en rigtig god idé ikke at holde hænderne på hans baghoved, da han kan føle dette som et pres ind mod brystet og derfor kan slippe, blive irriteret og skubbe brystet væk. Prøv om du kan amme ham liggende nogle gange, da der så ikke er noget pres på hans hoved. Prøv også om du kan støtte hans hoved med din arm og ikke din hånd eller lade ham ligge på ammepuden og lade puden støtte ham:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske