Dumme mor - 3 år, 10 mdr.

18. september 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Dumme mor - 3 år, 10 mdr.

Hej Helen

Jeg har brug for dine synspunkter i forhold til min søns sprog. Han er knap 4 år, og er inde i en periode, hvor han har et meget grimt sprog. Han er også inde i en periode, hvor han har det svært, og de to ting har en tydelig sammehæng, som jeg oplever det. Jeg prøver at oversætte min søn så godt jeg kan. At når han f.eks. siger "dumme mor", så er det måske situationen, der er dum, osv.

Når vi er sammen med familie og venner, eller ude i offentligheden, er det tydeligt at se og mærke, at andre ikke tænker at der er noget der skal oversættes. Jeg får at vide, at jeg er for blødsøden, at de ville give time-out, eller en anden form for straf. Men jeg vil gerne anerkende hele min søns følelsesregister, og det er da ok, at være sur.

I børnehaven har min søn det svært. Der er en anden dreng der ofte slår og bider min søn (og alle andre, helt umotiveret) og det fylder selvsagt meget hos min søn og jeg kan se, at min søn er blevet grovere ved sin lillesøster. Problemet i børnehaven arbejdes der på.

Når min ...

Annonce

... søn kommer hjem til mig fra sin far, (vi er skilt og kører 10-4 ordning, hvor min søn er 4 dage hos sin far), har han tydeligvis svært ved overgangen, og jeg er igen "Dumme mor". Han er aggressiv og ved ikke hvilket ben han skal stå på.

Når vi synger sange, erstatter han af og til navneordene med "lort" (Lille peter lorte-kop, kravled op af lo....") Det er selvfølgelig meget opfindsom, men jeg aner somme tider ikke hvad jeg skal stille op.

Min ex synes, at man skal sige, at det vil man ikke have, og så ellers ignorerer det. Jeg har prøvet forskelligt, men jeg synes ikke rigtig at der er noget der hjælper.

Min søn er også gået i regression, og er begyndt at sige "Mig" vil have, istedet for "Jeg" vil have. Det er noget nyt, han har aldrig brugt den talemåde, heller ikke da han lærte sproget.

I det hele taget, har han det jo bare rigtig svært for tiden. Størstedelen af dage er han glad, det skal siges, men han har altså disse små toppe af surhed, hvor alt bare er dumt. Hvad gør jeg?

De bedste hilsner herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor