Svar: Bedste tidspunkt at stoppe amning

7. august 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne

Tak for dit brev :)

Det er altid lettest at stoppe amning, når både mor og barn er enige om det og det er af stor betydning, hvad signaler barnet sender.

Hos jer lyder det som om at Ronja er rigtig glad for brystet og søger det hyppigt. Hun vil stadig rigtig gerne ammes, hun græder ulykkeligt, når hun ikke får brystet og søger, skriger, kæmper for brystet, når hun har mulighed for det - og hun lyder således ikke til at være helt enig i at ammestoppet skal være lige nu eller i nærmeste fremtid:)

Generelt kan man sige at de fleste børn i 9 måneders alderen har behov for 3 amninger dagligt. Det kan f.eks. være inden middagslur, aften og sen aften. Det giver en god og rolig nat og sikrer samtidig barnet mælk og især også væske nok. Når hun så bliver 10 måneder, så kan man ofte skrue ned til 2 amninger, som anbefales til hun så er 1 år. Disse to amninger kan f.eks. ligge aften og sen aften - inden middagsluren kan hun så få en kop mælk i stedet.

Hvis du meget gerne vil stoppe amning, så kunne alternativet jo være en flaske. Det at få en flaske er anderledes end en kop - hun vil kunne blive puttet, få mælken, hvor hun skal sove - far, mor, en bedsteforældre, dagplejer, pædagog osv. kan give hende flaske og det at få flaske minder om brystet. Hun vil kunne sutte sig til ro og falde trygt i søvn ...

Man kan naturligvis diskutere hvorfor man skal give flaske til et barn på 9 måneder - for hun skal jo af med den igen på et tidspunkt. Men behovet kan jo sagtens være der, netop fordi hun skal passes af andre og de skal kunne berolige hende og hjælpe hende til at sove. Og de fleste børn stopper med flaske helt i 14-15 måneders alderen - det giver altså stadig næsten 1/2 år, hvor hun kan have glæde af den og jeg synes faktisk det er værd at overveje. Selvom hun ikke bruger sut og måske ikke har ville tage flaske tidligere, så kan det godt være at hun vil nu.

Det at hun er blevet ekstra brystafhængig på det sidste kan både skyldes at hun er bliver ældre og nu går igennem separationsfasen. Hun øver sig i at være adskilt fra dig og for at kunne kravle ud i verden, opleve og være mere på egen hånd, så er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til - og netop når hun søger brystet og ammes, så bliver hun bekræftet i at du er der, passer på hende og derfor gør brystet hende ekstra tryg. Derfor søger hun lige nu brystet ekstra.

Det skyldes sandsynligivs også at du ofte ikke giver hende brystet, når hun søger det, men holder fast i at hun ikke må få det - det at hun mærker, at du ikke vil amme hende, kan naturligt gøre, at hun vil ammes ekstra meget. Derfor kan det i sig selv måske også hjælpe at du ammer hende ...

Annonce

... aften og sen aften (og måske i en periode også inden middagsluren), fordi når hun ligesom får lov, når hun reelt har behov for det, så behøver hun ikke søge brystet på andre tidspunkter, men vil acceptere når du siger nej, fordi hendes behov er dækket...

Jeg synes det vil være synd for hende med "en kold tyrker", hvor hun ikke længere må få bryst - i givet fald, så synes jeg hun skal tilbydes flaske i stedet. Og det lyder også som om at det lige nu er rigtig svært for hende at forstå, hvorfor hun nogle gange kan få lov at blive ammet og andre gange nægtes brystet. Hun søger jo det trygge og det hun kender, hun forstår ikke, hvorfor du siger nej og kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke at der er forskel på, hvornår på døgnet du ammer hende.

Nogle børn accepterer fint at blive ammet 1-2 gange i døgnet, andre børn har rigtig svært ved det og vil have lettere ved at amningen stopper helt - og det er naturligvis også okay, hvis du vælger helt at stoppe amning, men noget andet (flaske) bør så sættes i stedet, da hun tydeligvis har brug for det at sutte, nærheden, blive holdt tæt osv. når hun skal sove.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Morgen 6.30: Havregrød, lavet med mælk, sødmælk eller vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop.

Formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos, kogte grøntsager i stykker, kogte pastaskuer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende, vand af kop.

Ammes, flaske eller lun mælk af en kop sammen med en banan og puttes til middagslur.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys, frugtmos, vand af kop.

Aften 17.30: Udgangspunktet er familiemad, kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad der smager af noget, mad i stykker og også moset mad. Vand eller sødmælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød, som del af putteritualet.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 19 som nu

Sen aften 23: Ammes eller flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. Dette måltid kaldes et drømmemåltid :)

Jeg synes det lyder rigtig fint at lade hende sove i egen tremmeseng men i soveværelset og når I så flytter om 2 måneder, så kan I arbejde på at hun lærer at sove i eget værelse fra starten.

Jeg håber at mine tanker giver lidt hjælp videre og giver lidt idé om, hvad I kan forvente lige nu:)

Fortsat held og lykke med nedtrapning af amning, hvad løsning I nu vælger:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien