Brev:
Bedste tidspunkt at stoppe amning
7. august 2013
Alder:
9 mdr.
Bedste tidspunkt at stoppe amning
Hej Helen
Endnu engang har vi brug for dit hjælp...
Lille Ronja er nu 9 mdr, og bruger ikke sut eller flaske. Hun ammes ikke længere i løbet af dagen (selvom hun gerne vil:).
Problemet kommer om natten, hvor hun er meget brystafhængig. Hun bliver ammet til nat 19-19.30 og sover til ca. 23, hvor hun bliver tilbudt vand i stedet for bryst og drikker gerne 1,5 dl, efter 20 min trøst på arm, kan vi ligge hende igen uden bryst. Herefter er det svært, hun vågner og melder sig med ca. 1-2 timers mellemrum. Hun tilbydes stadig vand, men det er næsten umuligt at få hende til at sove uden at give hende bryst. Uanset hvor meget hun skriger, falder hun til ro ved brystet.
Det er begrænset hvor meget mælk jeg har og der går på den gode side af et par minutter, inden der løber mælk til - men det generer hende ikke.
Jeg har forsøgt tricket med at lirke brystet ud, men så vågner hun enten med det samme eller 10 min efter hun er lagt. Hvis hun kommer med i seng og ligger tæt op af mig, bliver hun vred indtil hun får lov.
Far har også forsøgt at tage over, men så bliver hun vred og utrolig ked af det. Han kan dog putte hende til nat kl 19.00 ved at tilbyde erstatning på kop inden hun skal puttes.
Jeg er ved at være rigtig godt træt, (storesøster på 3,5 sover heller ik rigtig igennem endnu) og føler mig nærmest stresset når min sengetid nærmer sig, og på trods af træthed har jeg svært ved at falde i søvn, fordi jeg ved jeg skal op igen om lidt.
Mad i løbet af dagen:
ca. 6.30 - havregrød 1,5 dl (pulver) og sødmælk på kop
ca. 9.00 - vand på kop og lidt brød/frugt
ca. 11.30 - rugbrød m pålæg og grøntsagsmos/grød og vand på kop
ca. 15.00 sødmælk på kop og lidt brød/frugt
ca. 17.30 - 18.00 grøntsagsmos med fisk/kylling ca. 2 dl., vand og mælk på kop
Mit spørgsmål går på hvornår vi skal vælge at stoppe.
Hun starter i vuggestue om 1,5 mdr. og vi flytter i hus om 2 mdr. hvor hun får sit eget værelse. Lige nu sover hun i princippet i soveværelset, men der er en skillevæg imellem os. Skal vi vente til efter vuggestuestart eller efter vi er flyttet i hus. Eller ville det være mest fornuftigt at gøre det nu.
Når vi stopper vil det så være bedst at give hende en "kold tyrker". Vi er lidt uenige herhjemme. Jeg tænker at stadig "amme" til nat og så komme igennem de andre med trøst, hvor min mand mener det vil forvirre hende hvis hun får nogle gange og andre gange ikke.?
Jeg vil måske også have tendens til at ligge hende til, fordi jeg er træt og ved det virker, hvis ikke hun (læs: jeg) får en "kold tyrker"
Det skal lige siges at hun har putteklud hun er meget glad for, som giver lidt trøst.
Glædelige sommerhilsner fra
Anne