Bedste tidspunkt at stoppe amning

7. august 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Bedste tidspunkt at stoppe amning

Hej Helen

Endnu engang har vi brug for dit hjælp...

Lille Ronja er nu 9 mdr, og bruger ikke sut eller flaske. Hun ammes ikke længere i løbet af dagen (selvom hun gerne vil:).

Problemet kommer om natten, hvor hun er meget brystafhængig. Hun bliver ammet til nat 19-19.30 og sover til ca. 23, hvor hun bliver tilbudt vand i stedet for bryst og drikker gerne 1,5 dl, efter 20 min trøst på arm, kan vi ligge hende igen uden bryst. Herefter er det svært, hun vågner og melder sig med ca. 1-2 timers mellemrum. Hun tilbydes stadig vand, men det er næsten umuligt at få hende til at sove uden at give hende bryst. Uanset hvor meget hun skriger, falder hun til ro ved brystet.

Det er begrænset hvor meget mælk jeg har og der går på den gode side af et par minutter, inden der løber mælk til - men det generer hende ikke.

Jeg har forsøgt tricket med at lirke brystet ud, men så vågner hun enten med det samme eller 10 min efter hun er lagt. Hvis hun kommer med i seng og ligger tæt op af mig, bliver hun vred indtil hun får lov.

Far har også forsøgt at tage over, men så bliver hun vred og utrolig ked af det. Han kan dog putte hende til nat kl 19.00 ved at tilbyde erstatning på kop inden hun skal puttes.

Jeg er ved at være rigtig godt træt, (storesøster på 3,5 sover heller ik rigtig igennem endnu) og føler mig nærmest stresset når min ...

Annonce

... sengetid nærmer sig, og på trods af træthed har jeg svært ved at falde i søvn, fordi jeg ved jeg skal op igen om lidt.

Mad i løbet af dagen:

ca. 6.30 - havregrød 1,5 dl (pulver) og sødmælk på kop

ca. 9.00 - vand på kop og lidt brød/frugt

ca. 11.30 - rugbrød m pålæg og grøntsagsmos/grød og vand på kop

ca. 15.00 sødmælk på kop og lidt brød/frugt

ca. 17.30 - 18.00 grøntsagsmos med fisk/kylling ca. 2 dl., vand og mælk på kop

Mit spørgsmål går på hvornår vi skal vælge at stoppe.

Hun starter i vuggestue om 1,5 mdr. og vi flytter i hus om 2 mdr. hvor hun får sit eget værelse. Lige nu sover hun i princippet i soveværelset, men der er en skillevæg imellem os. Skal vi vente til efter vuggestuestart eller efter vi er flyttet i hus. Eller ville det være mest fornuftigt at gøre det nu.

Når vi stopper vil det så være bedst at give hende en "kold tyrker". Vi er lidt uenige herhjemme. Jeg tænker at stadig "amme" til nat og så komme igennem de andre med trøst, hvor min mand mener det vil forvirre hende hvis hun får nogle gange og andre gange ikke.?

Jeg vil måske også have tendens til at ligge hende til, fordi jeg er træt og ved det virker, hvis ikke hun (læs: jeg) får en "kold tyrker"

Det skal lige siges at hun har putteklud hun er meget glad for, som giver lidt trøst.

Glædelige sommerhilsner fra

Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger