Svar: Stimulering af mælkeproduktion
5. august 2013
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med den lille dreng :)
Det lyder som om at I har haft en hård start og det er rigtig flot, at det er lykkes dig at få amningen til at køre og at du stadig ammer - super! Når det er sagt, så skal du naturligvis overveje hvor du vil lægge dine kræfter og hvad der er vigtigst i længden og som udgangspunkt er det jo, at din dreng trives og udvikler sig - og en god mor er man, også selvom man ikke ammer. Moderfølelsen sidder ikke i brysterne, men i hjertet bag :)
Der er dog forskellige muligheder og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig. Jeg tænker at det er super at du forsøger at amme og gør, hvad du kan for at amningen skal fungere bedst muligt - og hvis det så viser sig at du hen af vejen må give mere og mere flaske, så er det sådan, men så har du gjort hvad du kunne:)
Du skal IKKE smide din mælk ud. Der er næringsværdi i den vandholdige mælk og det bør ikke gå til spilde. Det er vigtigt at din dreng får alle dele af mælken og man kan desværre ikke sige at x-antal ml er vandholdig og x-antal ml er "tykkere". Al mælken er god og han skal have det hele.
Det kan være en rigtig god idé at du lægger ham til brystet og lader ham die, når han har behov. Han kan stimulere brystet anderledes og bedre end en brystpumpe. Samtidig er det vigtigt at lægge ham til, når han viser sig sulten og udnytte dette - det giver både dit bryst (din krop) en fornemmelse for hans behov og sandsynligheden for at han dier og tager godt fra er større. Det betyder, at hvis han skal have flaske, så er det bedre at du starter med at lægge ham til brystet og så supplerer med en flaske, end at du erstatter en amning med flaske.
Det vil være rigtig godt at du holder ham i gang ved brystet, så han ikke falder i søvn undervejs. F.eks. ved at massere hans hovedbund, trykke ham i håndfladerne, under fødderne osv. Du kan evt. lægge en skiftning ind undervejs i amningen, fordi det vækker ham lidt og gør at han efterfølgende, så kan die lidt igen. Nogle gange vil det være en god idé at du ammer ham fra den ene side, skifter ham og lægger ham til modsatte bryst, andre gange vil det være bedre, at du ammer ham fra den ene side, skifter ham og så lægger ham til samme bryst, så han hjælpes til at spise i bund der og gerne lægger ham til en i anden ammestilling. Du må her prøve at vurdere dine bryster og spændinger i brystet, for at vurdere, hvilken side, det er bedst at give ham mælk fra.
Det er generelt en god idé at skifte mellem ammestillingerne, fordi han stimulerer og "tømmer" dit bryst lidt forskelligt alt efter, hvordan du lægger ham til. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du f.eks. om natten ligger ned og ammer og hvis du om dagen varierer mellem at amme ham i den traditionelle stilling eller i tvillingestillingen. Du kan om dagen f.eks. starte med at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn med sin mave mod din mave, og når han så skal bøvse, måske skiftes og der er en naturlig pause, så gør I dette, og når du så lægger ham til igen, så lægger du ham til samme bryst, men i tvillingestillingen, hvor han ligger med hovedet ved brystet og med kroppen ud under din arm.
Det kan være svært at nå at amme og malke ud og det kan være rigtig svært at finde ud af, hvor meget du skal malke ud i forhold til, hvornår han igen vågner og søger brystet igen. Samtidig skal hans soveperioder jo også bruges på, at du laver andre ting og finder lidt energi til dig selv, ligesom hans vågne perioder skal bruges på at I leger, pludrer osv. Det kræver rigtig meget både at amme og stimulere og malke ud med brystpumpe og supplere med flaske - det kræver både tid og ressourcer, som naturligt går fra andre ting...
Det er derfor rigtig fint at du forsøger at lægge udmalkningen ind, hvor du fornemmer det passer bedst i forhold til, hvornår han sover. Mange kvinder har f.eks. mest mælk først på dagen og det kan derfor være en god idé at malke ud i løbet af formiddagen. Nogle dage passer det måske at malke ud på et andet tidspunkt. Jeg vil dog foreslå dig, at du overvejer om det kan lade sig gøre at bruge brystpumpen samtidig med at du ammer? Det kan spare tid og det kan samtidig også gøre at du får stimuleret til ekstra mælk.
Hvis du kan amme fra det ene bryst og samtidig malke ud på det andet - så begge bryster stimuleres og tømmes samtidig, så kan det øge din mælkemængde en del. Det kan derfor være et forsøg værd. Den udmalkede mælk kan gemmes (fryses ned) eller han kan få den som supplement på flaske, hvis han virker til at have behov for dette.
Når alt dette er sagt, så er det også sådan at mange børn naturligt omkring 12 ugers alderen har det, der hedder et appetitspring, hvor de søger brystet hyppigt. Dette fordi netop hyppig amning øger mælkemængden. Han er lige nu rent fysisk så stor, at han har behov for at få sat din mælkemængde op, samtidig er det varmt i vejret, så han er sandsynligvis også ekstra tørstig. At han melder sig hyppigt, kan derfor være noget helt naturligt og ikke noget, som nødvendigvis er problematisk og måske behøver du slet ikke stimulere en masse og malke en masse ud - men skal blot lægge ham til, når han søger, fordi han lige nu så af sig selv, vil øge din mælkemængde:) Det kan også være at du ved at han sover en god lang lur dagligt og du derfor beslutter dig for at udnytte netop dette tidspunkt til udmalkning. På den måde får du en ekstra flaske i fryseren dagligt, som du så kan bruge, når der er behov for det.
Det er korrekt at nogle børn foretrækker flaske, fordi det kræver mindre kræfter at spise af den og de kan derfor, som du skriver, godt blive lidt "dovne" ved brystet. Hvis du fornemmer at din dreng ikke rigtig har tålmodighed til at vente på din nedløbsrefleks og derfor svært ved at få ham til at tage fat og die, så kan det være en idé at du starter med at stimulere brystet lidt med brystpumpen eller med dine hænder. På den måde kan du få mælken til at løbe og efterfølgende, kan du så lægge ham til og han mærker at mælken kommer let og vil så die længere ved dit bryst og dermed få det, han har behov for.
For nogle vil det også være en hjælp med en syntocinon-spray. Den får du på recept hos lægen - det er en næsespray til dig. Du skal tage et pust i hvert næsebor, før du lægger ham til. Det kan stimulere din nedløbsrefleks, så mælken løber lettere til ham og han derfor hellere vil die. Da syntocinonspray hjælper på nedløbsrefleksen og på at få mælken til at løbe til, så er det altså en forudsætning at der er mælk ... Syntocinon hjælper altså ikke på dannelsen af mælk men på at få den til at løbe :)
Syntocinon bør ikke bruges gennem længere tid, men kan være en rigtig god hjælp i den periode, hvor barnet måske virker lidt utilfreds og mangler tålmodighed ved brystet. Det skader ikke barnet, det er et syntetisk hormon, det samme hormon som blandt andet får din livmoder til at trække sig sammen efter fødslen - i original form i kroppen er det hormonet oxytocin.
Og så er der også muligheden for at få Primperan, det der også hedder Metoclopramid, for at stimulere mælkeproduktionen. Det er et præparat der normalt anvendes mod kvalme, men det kan altså have effekt på mælkeproduktion.
Primperan ordineres af lægen. Der tages tablet Primperan 10mg x 3 dagligt i 7 dage. Hos ca. 50% vil man opleve en øgning af mælkeproduktionen og dette vil forblive højt, selvom Primperan ikke længere tages. Modsat, hvis man ikke oplever effekt efter de 7 dage, så er der ikke effekt af Primperan - heller ikke selvom behandlingen forlænges. Derfor gives Primperan kun i 7 dage og ikke mere.
Primperan bør ikke anvendes, hvis man har haft en depression eller har tendens til dette. Det bør heller ikke anvendes til kvinder der er brystopereret.
Jeg håber at dette hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske