Vedr. ændring af søvnrutiner

5. august 2013

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Vedr. ændring af søvnrutiner

Kære Helen

Vi har en lille dreng på 17 måneder der trives og udvikler sig med lynets hast, men vi kunne godt kunne tænke os at ændre lidt på hans søvnvaner.

Fra han var en 4 måneder ca. begyndte han at sove i vores seng, det var løsning der den gang sikrede os at vi begge fik lidt søvn (han var ikke en baby der sov meget og kunne bruge timer på at få ham tilbage i egen seng efter amning, så vi valgte at udskyde ”kampen” og tog ham over). På nuværende tidspunkt er hans seng sat sammen med vores, og han sover faktisk ganske udemærket i sin egen seng, og kan også falde i søvn der (hvilket han selv er begyndt på). Han kravler dog ofte op i løbet af natten, men kan listes ned igen, når han lige har mærket at vi stadig er der. Det fungerer fint, så det haster ikke så meget med at få ham på eget værelse. Desuden er vi ved at bygge om, så vi har heller ikke rigtig plads til at flytte ham endnu.
Der er dog 2 vaner vi godt kunne tænke os at gøre noget ved.

1) Den første er, at han synes det er noget er det hyggeligste og tryggeste i verden at nulre vores underlæber når han er træt eller ked af det. Det var ikke ...

Annonce

... noget jeg tænkte over, da han var helt lille, men han er ved at være stor og tager sommetider ret hårdt, hvilket kan være vældig ubehageligt.

Vi har prøvet at introducere en sovebamse, men det har ikke rigtig fænget, men måske vi har grebet det forkert an. Vi prøvede en aften at tage en ”kold tyrker”, men det var bestemt ingen succes, han blev så ked af det, at han nærmest var utrøstelig, så vi blev enige om at en mere gradvis ”afvænning” nok var mere rigtig. Har du nogen gode ideer til, hvordan vi skal gribe det an?

2) Den anden vane er, at vi ligger ved siden af ham til han falder i søvn. Det er ok, når det tager 10 min, men de gange, hvor det tager op til en time, er det længe at ligge i sengen. Derfor vi ville godt lære ham, at det er trygt og rart at falde i søvn selv, men jeg ved ikke, hvordan vi griber det an. Har du nogen gode ideer til en plan for, hvordan vi lærer ham at falde i søvn selv?

Jeg er godt klar over, at vi selv har været med til at starte vanerne, men sommetider bliver de upraktiske i længden, og vi vil gerne give ham nye vaner på en god og omsorgsfuld måde.

Kærlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor