Brev:
Vedr. ændring af søvnrutiner
5. august 2013
Alder:
17 mdr.
Vedr. ændring af søvnrutiner
Kære Helen
Vi har en lille dreng på 17 måneder der trives og udvikler sig med lynets hast, men vi kunne godt kunne tænke os at ændre lidt på hans søvnvaner.
Fra han var en 4 måneder ca. begyndte han at sove i vores seng, det var løsning der den gang sikrede os at vi begge fik lidt søvn (han var ikke en baby der sov meget og kunne bruge timer på at få ham tilbage i egen seng efter amning, så vi valgte at udskyde ”kampen” og tog ham over). På nuværende tidspunkt er hans seng sat sammen med vores, og han sover faktisk ganske udemærket i sin egen seng, og kan også falde i søvn der (hvilket han selv er begyndt på). Han kravler dog ofte op i løbet af natten, men kan listes ned igen, når han lige har mærket at vi stadig er der. Det fungerer fint, så det haster ikke så meget med at få ham på eget værelse. Desuden er vi ved at bygge om, så vi har heller ikke rigtig plads til at flytte ham endnu.
Der er dog 2 vaner vi godt kunne tænke os at gøre noget ved.
1) Den første er, at han synes det er noget er det hyggeligste og tryggeste i verden at nulre vores underlæber når han er træt eller ked af det. Det var ikke noget jeg tænkte over, da han var helt lille, men han er ved at være stor og tager sommetider ret hårdt, hvilket kan være vældig ubehageligt.
Vi har prøvet at introducere en sovebamse, men det har ikke rigtig fænget, men måske vi har grebet det forkert an. Vi prøvede en aften at tage en ”kold tyrker”, men det var bestemt ingen succes, han blev så ked af det, at han nærmest var utrøstelig, så vi blev enige om at en mere gradvis ”afvænning” nok var mere rigtig. Har du nogen gode ideer til, hvordan vi skal gribe det an?
2) Den anden vane er, at vi ligger ved siden af ham til han falder i søvn. Det er ok, når det tager 10 min, men de gange, hvor det tager op til en time, er det længe at ligge i sengen. Derfor vi ville godt lære ham, at det er trygt og rart at falde i søvn selv, men jeg ved ikke, hvordan vi griber det an. Har du nogen gode ideer til en plan for, hvordan vi lærer ham at falde i søvn selv?
Jeg er godt klar over, at vi selv har været med til at starte vanerne, men sommetider bliver de upraktiske i længden, og vi vil gerne give ham nye vaner på en god og omsorgsfuld måde.
Kærlig hilsen
Stine