Brev:
Stimulering af mælkeproduktion
5. august 2013
Alder:
3 mdr.
Stimulering af mælkeproduktion
Hej Helen.
En lille guldgrube du har skabt her – jeg har haft stor glæde af dine svar omkring mange ting :o)
Jeg har selv et par spørgsmål, der står i kø, men de mest presserende kommer her.
Jeg er 2. gangs mor til en lille fyr på 11,5 uge, som desværre fik en usædvanlig hård start på livet med superakut kejsersnit og en Apgar på 0, da han kom ud. Han blev genoplivet, og var på 8 efter 10 minutter, og udvikler sig heldigvis helt efter bogen indtil videre. Især pga. denne hårde start er det vigtigt for mig, at han får modermælk så længe som overhovedet muligt – helst fra bryst, men ellers fra flaske.
Da jeg fik min første søn for 13 år siden gik min mælkeproduktion i stå efter 4 uger, og det var en stor sorg at måtte opgive amningen.
Nu her efter 11 ugers vellykket amning kan jeg mærke at produktionen igen begynder at svigte, og jeg har måttet give MME til natten et par gange om ugen de sidste 2 uger. Han har hele tiden taget virkelig godt imod brystet, men er ærlig talt begyndt at virke lidt ”doven” efter introduktion af flaske. Min frygt er, at for meget flaske vil få ham til at afvise brystet helt, så jeg vil helst amme så meget som muligt, men han skal selvfølgelig ikke sulte fordi jeg insistere på amning ;o)
Jeg kan forholdsvis nemt sætte produktionen op ved at malke ud, og jeg ved at hyppige udmalkninger istedet for langvarige udmalkninger stimulerer bedst. Jeg malker normalt gerne kortvarigt efter ca. en times tid og igen to timer efter sidste amning, men i øjeblikket går der kun 1,5-2 timer imellem at han melder sig, og jeg er bange for at malke for meget ud ad gangen, så der ikke er nok til ham, når han er sulten.
Og nu kommer så mine spørgsmål:
Hvor meget af mælken er ”formælk” – altså uegnet til at bruge som fuldmælk i flasken? Hvis jeg malker f.eks. 25ml ud fra hvert bryst, har jeg så 50ml formælk, eller er det næringsrigt nok til at fryse ned og bruge til flaskemåltid senere? Sagt på en anden måde: Hvor lidt mælk kan jeg ”slippe afsted med” at malke ud ad gangen og stadig bevare næringsværdien i det i stedet for at hælde det i vasken?
Når nu det kan lykkes at holde min produktion igang på denne måde, hvordan vil du så anbefale at jeg gør rent praktisk? Både når han som nu melder sig ofte, og når der går de normale 3-4 timer imellem måltiderne?
På forhånd tak.