Stimulering af mælkeproduktion

5. august 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Stimulering af mælkeproduktion

Hej Helen.

En lille guldgrube du har skabt her – jeg har haft stor glæde af dine svar omkring mange ting :o)

Jeg har selv et par spørgsmål, der står i kø, men de mest presserende kommer her.

Jeg er 2. gangs mor til en lille fyr på 11,5 uge, som desværre fik en usædvanlig hård start på livet med superakut kejsersnit og en Apgar på 0, da han kom ud. Han blev genoplivet, og var på 8 efter 10 minutter, og udvikler sig heldigvis helt efter bogen indtil videre. Især pga. denne hårde start er det vigtigt for mig, at han får modermælk så længe som overhovedet muligt – helst fra bryst, men ellers fra flaske.

Da jeg fik min første søn for 13 år siden gik min mælkeproduktion i stå efter 4 uger, og det var en stor sorg at måtte opgive amningen.
Nu her efter 11 ugers vellykket amning kan jeg mærke at produktionen igen begynder at svigte, og jeg har måttet give MME til natten et par gange om ugen de sidste 2 uger. Han har hele tiden taget virkelig godt imod brystet, men er ærlig talt begyndt at virke lidt ”doven” efter introduktion af flaske. Min frygt er, at for meget flaske vil få ham til at afvise brystet helt, så jeg vil helst amme så meget som ...

Annonce

... muligt, men han skal selvfølgelig ikke sulte fordi jeg insistere på amning ;o)

Jeg kan forholdsvis nemt sætte produktionen op ved at malke ud, og jeg ved at hyppige udmalkninger istedet for langvarige udmalkninger stimulerer bedst. Jeg malker normalt gerne kortvarigt efter ca. en times tid og igen to timer efter sidste amning, men i øjeblikket går der kun 1,5-2 timer imellem at han melder sig, og jeg er bange for at malke for meget ud ad gangen, så der ikke er nok til ham, når han er sulten.

Og nu kommer så mine spørgsmål:

Hvor meget af mælken er ”formælk” – altså uegnet til at bruge som fuldmælk i flasken? Hvis jeg malker f.eks. 25ml ud fra hvert bryst, har jeg så 50ml formælk, eller er det næringsrigt nok til at fryse ned og bruge til flaskemåltid senere? Sagt på en anden måde: Hvor lidt mælk kan jeg ”slippe afsted med” at malke ud ad gangen og stadig bevare næringsværdien i det i stedet for at hælde det i vasken?

Når nu det kan lykkes at holde min produktion igang på denne måde, hvordan vil du så anbefale at jeg gør rent praktisk? Både når han som nu melder sig ofte, og når der går de normale 3-4 timer imellem måltiderne?

På forhånd tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder