Svar: Amning - vil spise hele tiden

2. juli 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tenna

Tak for dit brev :)

Du fortæller at du ammer mellem 1-2 timer døgnet rundt og at det har været sådan mere eller mindre hele tiden. Du fortæller også at din "mælkeproduktion burde være sat op" og at du er opmærksom på at han får "den tykke mælk med". Du fortæller at I bor varmt og at du er opmærksom på, at han naturligt kan have behov for ekstra væske...

Min umiddelbare tanke er især 3 spørgsmål:

1. Hvad tager din dreng på? Øger han sin vægt tilstrækkeligt? Han skal meget gerne tage mindst 200 gram på om ugen og meget gerne mere, især hvis han spiser så hyppigt som han gør.

2: Hvordan er din fornemmelse af hans sutteteknik? Dier han rigtigt, har han rigtig fat om brystet? Det er en forudsætning for at kunne stimulere til mælk og tømme brystet at han dier med korrekt teknik. Han skal have rigtig fat om brystet og han skal svøbe korrekt om brystvorten. Kan han f.eks. have for kort tungebånd? Hvis han rækker tunge, er hans tunge så hjerteformet på spidsen? Et for kort tungebånd kan gøre at han ikke kan svøbe og arbejde godt nok med brystet. Det kan klippes, men med den alder han har, tør jeg ikke love dig om det vil have effekt.

3. Hvordan er din fornemmelse af din mælkeproduktion og din mælkemængde? Kan du fornemme at du har rigtig godt med mælk? Du skal kunne se mælk i hans mundvige, du skal kunne høre at han synker, når han spiser, du skal kunne fornemme mælken løber til ham. Der skal være forskel på, når han har spist ved et bryst og det bryst, som han ikke har spist fra - du skal kunne mærke at mælkekamrene fyldes og at brystet "trænger ...

Annonce

... til at blive tømt" og kunne fornemme atbrystet er "tømt", dvs mere blødt og eftergiveligt, når han har diet hos dig...

Derudover skal hans mave fungere. Han skal grødet, gul afføring og han skal også have gode tunge tissebleer. Nogle gange, når du tager bleen af ham, så tisser han netop fordi bleen kommer af og urinen skal her være helt klar som vand. Den må ikke være gul. Du har tidligere skrevet til mig, fordi han ikke havde afføring - og det er naturligvis en forudsætning for at have afføring, at der kommer mad nok i maven.

Jeg vil anbefale dig at du ammer ham, skifter ham og ammer ham igen. Hvis han derefter ikke virker mæt og tilfreds, falder i søvn med mælk i mundvigene og tydeligt afslappet i kroppen, så synes jeg du skal prøve at supplere ham med en flaske. Naturligvis afhængigt af hvor meget han tager på, og hvordan du generelt fornemmer at amningen fungerer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis han tager rigtig godt på, så er det måske ikke mælk han har behov for, men i stedet et suttebehov der skal dækkes og det kan i givet fald, så være en god idé at arbejde på at han får en sut. Sutten skal først gives, når han tydeligt er mæt og fyldt op med mælk - han skal ikke holdes hen med sutten, den skal ikke gives på puslebordet for at skabe ro - han skal ammes, skiftes, ammes igen og derefter får han så en sut at sove på og når han så vågner, så skal han have mælk igen.

I livets bog på medlemssiderne kan du oprette din dreng og indtaste hans længde og vægtmål fra fødslen og til nu - det kan give dig et billede af, om han tager på som han bør:)

Håber du kan bruge dette lidt videre ....:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre