Svar: Tidlig morgen amning
14. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Tanja
Tak for dit brev - er kun glad for at kunne hjælpe :)
Det er så dejligt at jeres datter nu begynder at få mere familiemad og du skal endelig udnytte hendes lyst til at smage, putte i munden og at hun nu begynder at kunne tygge lidt mere. Det er vigtigt at hun stadig får skemad eller moset mad, men hun må også meget gerne få mad i stykker. Man taler netop om at der er et vindue i 7-8 måneders alderen, som man skal søge at udnytte. Jo mere forskelligt hun kan få nu, jo mere varieret mad I kan give hende, jo bedre er det - jo mere forebygger I kræsenhed senere hen :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger i døgnet og i 8-9 måneders alderen kan skæres ned til 3 amninger og hos jer begynder jeres datter måske netop at kunne undvære den tidlige morgenamning. Der sker ikke noget ved at du forsøger at fjerne denne amning. Det kan godt være at hun vil vise behov for brystet igen - begynder måske at drikke mindre om dagen, måske får hun ekstra behov for væsken, fordi det bliver varmere i vejret nu osv. og hvis hun viser behov igen, så skal hun naturligvis have lov. Men det kan være rigtig fint at trappe den tidlige morgenamning ud, så de tre amninger hun så får ligger inden middagslur, aften og sen aften :)
Normalt "sutter børn ikke for sjov" - og mælk er der altid. Når hun dier, så får hun også noget ellers gad hun ikke die ... men det kan jo godt være så lille en tørstslukker, at hun stille og roligt kan lære at undvære den, så I begynder at kunne sove hele natten uden mælk. Det kan være et forsøg værd, men ingen garantier.
Og så skal du naturligvis også holde øje med hendes bleer og sikre dig at hun stadig tisser godt og har gang i maven:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske