Svar: Tidlig morgen amning

14. juni 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tanja

Tak for dit brev - er kun glad for at kunne hjælpe :)

Det er så dejligt at jeres datter nu begynder at få mere familiemad og du skal endelig udnytte hendes lyst til at smage, putte i munden og at hun nu begynder at kunne tygge lidt mere. Det er vigtigt at hun stadig får skemad eller moset mad, men hun må også meget gerne få mad i stykker. Man taler netop om at der er et vindue i 7-8 måneders alderen, som man skal søge at udnytte. Jo mere forskelligt hun kan få nu, jo mere varieret mad I kan give hende, jo bedre er det - jo mere forebygger I kræsenhed senere hen :)

De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger i døgnet og i 8-9 måneders alderen kan skæres ned til 3 amninger og hos jer begynder jeres datter måske netop at kunne undvære den tidlige morgenamning. Der sker ikke noget ved at du forsøger at fjerne denne amning. Det kan godt ...

Annonce

... være at hun vil vise behov for brystet igen - begynder måske at drikke mindre om dagen, måske får hun ekstra behov for væsken, fordi det bliver varmere i vejret nu osv. og hvis hun viser behov igen, så skal hun naturligvis have lov. Men det kan være rigtig fint at trappe den tidlige morgenamning ud, så de tre amninger hun så får ligger inden middagslur, aften og sen aften :)

Normalt "sutter børn ikke for sjov" - og mælk er der altid. Når hun dier, så får hun også noget ellers gad hun ikke die ... men det kan jo godt være så lille en tørstslukker, at hun stille og roligt kan lære at undvære den, så I begynder at kunne sove hele natten uden mælk. Det kan være et forsøg værd, men ingen garantier.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så skal du naturligvis også holde øje med hendes bleer og sikre dig at hun stadig tisser godt og har gang i maven:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.