Svar: Bruges som sut
31. maj 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre at du kan mærke at du begynder at lære din søn bedre at kende og stille og roligt er ved at finde ud af din nye rolle som mor - det lyder som om at det går rigtig fint hos jer og det er super dejligt :)
Det er helt naturligt at så lille en dreng stadig har rigtig meget behov for nærhed og fysisk kontakt og også søger brystet meget. Det er i din favn, at han har det bedst. Når han ligger der, så mærker han din varme, lytter til din stemme, hører din hjertelyd og fornemmer din vejrtrækning og dine bevægelser og det er alt sammen noget han kender fra sine 9 måneder i livmoderen. Derfor er han fuldstændig tryg, når han ligger der og det er helt naturligt og også helt okay.
Når din dreng dier meget hyppigt hos dig, så kan det skyldes flere ting. Det kan f.eks. være for at øge din mælkemængde - jo hyppigere han dier, jo mere mælk producerer du og derfor giver det mere mælk at amme hver anden time i stedet for hver fjerde time.
De er også sådan at mælken er forskelligt sammensat, så den mælk der ligger forrest i brystet er mere vandholdig og slukker tørsten. Da det har været varmere i vejret den sidste tid, så vil det være helt naturligt at han søger brystet hyppigere og dier kortvarigt, fordi han på den måde får lidt vandholdig mælk og dermed slukker tørsten, det er således ikke ren hygge, men kan være et reelt behov.
Du har tidligere fortalt at du ammer med brik og det kan godt gøre at han har svært ved helt at "tømme" brystet, hvorfor han også vil søge brystet hyppigere og nogle gange måske kan virke lidt svær at mætte. Det kan være en god idé at arbejde på at amme ham uden brikken - f.eks. starte med at lægge ham til med brikken og når han så slipper brystet, så fjerner du brikken og lægger ham til samme bryst igen, så han spiser færdig ved brystet uden brik.
Så kan han naturligvis også have et stort suttebehov og kan have brug for at stille dette behov på en sut. Du må godt, hvis du oplever at amningen fungerer nu, prøve at give ham en sut, for at lære ham at tage imod denne. Jo ældre han bliver, jo sværere kan det være at få ham til at acceptere den, så det kan du godt forsøge nu. Det er dog vigtigt at du sikrer, at han ikke er sulten, når han får sutten - den skal bruges når amningen stopper og netop hjælpe ham i overgangen fra din favn og ned, hvor han skal sove. Sutten skal berolige ham, og få ham til at slappe af og overgive sig til søvnen, når han er fyldt godt op med mælk i maven.
Det kan være en god idé at du ammer ham af to omgange - du fortæller at han ammes, vågner efter 40 minutter og ammes igen. Det vil være en god idé, at du prøver at amme ham, skifter ham og ammer ham igen og først derefter putter ham. På den måde kan du fylde ham ekstra op og han behøver således vågne efter 40 minutter for at få anden amning. Dt at lægge en skiftning ind imellem amningen, kan gøre at han vågner lidt op til dåd og dermed er parat til at die igen - og derefter vil han så være lettere at få til at sove og også mere parat til at overgive sig til søvnen.
Når du putter ham, så er det altså godt at starte med amning, skifte ham, og i forbindelse med skftning evt. svøbe ham og derefter amme ham igen - og så putte ham. Når du tager ham fra brystet, så se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han næsten sover, men ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned hvor han skal sove - evt. svøbt og det er her han også har sin sut. Brystet erstattes med sutten når han flyttes fra din favn.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften, så sving liften stille og roligt frem og tilbage. Puttes han i barnevognen, så triller du den lidt - så han på den måde lulles videre ind i søvnen, men væk fra din favn.
Med hensyn til at bære ham i bæresele, så anbefales det normalt ikke at sætte barnet med ansigtet udad før han er 3-4 måneder gammel. Det er vigtigt at han kan holde hovedet selv og dreje det bevidst til siden - og det vil han højst sandsynligt ikke kunne i en alder af kun to måneder, nogle kan når de er tre måneder, de fleste er dog omkring fire måneder før det selv kan holde deres hoved :)
Så længe han ikke er ældre, så er det også vigtigt at han får mulighed for at koble fra og lukke lys og lyde ude - og det kan han ikke på samme måde, hvis han kun sidder og kikker frem. Han kan godt blive overstimuleret og således af den grund græde mere, få sværere ved at sove osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske