Svar: Værre nattesøvn

27. maj 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Eva

Tak for dit brev :)

Du skriver at du har masser af mælk og du fortæller at din datter ikke virker super sulten om dagen. Du fortæller også at hun ofte dier korvarigt, hun vågner, ammes et par minutter, falder i søvn igen, vågner, ammes et par minutter og sover igen.

Mon du har så meget mælk, at hun får for meget af den vandholdige mælk? Det er sådan at mælken består af flere dele. Den første del af mælken er meget vandholdig og slukker tørsten. Hvis man malker ud, så ligner den lidt skummet mælk. Derefter kommer den egentlige mad, som er en mere hvid mælk - den ligner letmælk. Og tilsidst kommer fløden. Hvis man malker ud, så lægge den sig øverst i flasken.

Det er vigtigt at din datter dier længe på et bryst af gangen, så hun får "tømt" brystet. Det er vigtigt at hun ikke dier lidt på den ene side og lidt på den anden side, men at du er sikker på at hun kommer godt i bund på et bryst af gangen og det kan måske hjælpe dig at "blokamme".

At blokamme betyder at du forsøger at strække tiden mellem amningerne. Og så skal du samtidig arbejde på at hun får "tømt" et bryst af gangen. Jeg vil anbefale dig at du om dagen forsøger at arbejde på en rytme, hvor hun får bryst, når hun vågner af sin lur. Her skal du lægge hende til et bryst og meget gerne lægge en skiftning ind undervejs i amningen. Det betyder at når hun ammes om dagen efter en lur, hvor hun naturligt ofte vil være tørstig og sulten, så lægger du hende til det ene bryst, lader hende die der, og når hun slipper, tager du hende op, hjælper hende med at bøvse osv. skifter hende, ...

Annonce

... så hun vågner lidt op til dåd igen og så lægger du hende til samme bryst igen - men i en ny stilling. Du kan f.eks. starte med at lægge hende til i den traditionelle stilling og derefter i tvillingestillingen.

Når hun så skal sove igen, så ammer du hende fra modsatte bryst, hvor hun måske vil tage toppen og så falde i søvn og når hun så vågner, så starter du med at amme hende fra det bryst, lader hende spise godt, lægger en skiftning ind undervejs og ammer hende igen fra det bryst, så du er sikker på at hun bliver fyldt godt op.

Det er vigtigt at du hjælper hende med at få mælk nok indenbords om dagen, for at sikre at hun ikke behøver det om natten.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, så lyder det som om at I skal begynde med lidt skemad. Hvis du har forsøgt at øge hendes mælkeindtag og hun ikke sover bedre på dette, så er det ofte et tegn på at hun skal igang med lidt grød. Igen startes om dagen, f.eks. til frokost og derudover skal hun ammes som hun plejer. Skemaden kommer altså ud over hendes vanlige indtag af mælk.

Sutten føler hun måske ikke behov for, fordi hun lige nu bruger dig og får sit suttebehov stillet ved sine hyppigere amninger hos dig. For at få sutten lidt mere på banen, kan du prøve at erstatte brystet med sutten lige inden du putter hende fra din favn og ned, hvor hun skal sove. Det kan også være at hun visse dage ikke er interesseret i at få "toppen fra modsatte bryst" - det er et tilbud, hun kan tage imod eller vælge fra - og i stedet kan hun så få sutten ...

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to