Svar: Værre nattesøvn
27. maj 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev :)
Du skriver at du har masser af mælk og du fortæller at din datter ikke virker super sulten om dagen. Du fortæller også at hun ofte dier korvarigt, hun vågner, ammes et par minutter, falder i søvn igen, vågner, ammes et par minutter og sover igen.
Mon du har så meget mælk, at hun får for meget af den vandholdige mælk? Det er sådan at mælken består af flere dele. Den første del af mælken er meget vandholdig og slukker tørsten. Hvis man malker ud, så ligner den lidt skummet mælk. Derefter kommer den egentlige mad, som er en mere hvid mælk - den ligner letmælk. Og tilsidst kommer fløden. Hvis man malker ud, så lægge den sig øverst i flasken.
Det er vigtigt at din datter dier længe på et bryst af gangen, så hun får "tømt" brystet. Det er vigtigt at hun ikke dier lidt på den ene side og lidt på den anden side, men at du er sikker på at hun kommer godt i bund på et bryst af gangen og det kan måske hjælpe dig at "blokamme".
At blokamme betyder at du forsøger at strække tiden mellem amningerne. Og så skal du samtidig arbejde på at hun får "tømt" et bryst af gangen. Jeg vil anbefale dig at du om dagen forsøger at arbejde på en rytme, hvor hun får bryst, når hun vågner af sin lur. Her skal du lægge hende til et bryst og meget gerne lægge en skiftning ind undervejs i amningen. Det betyder at når hun ammes om dagen efter en lur, hvor hun naturligt ofte vil være tørstig og sulten, så lægger du hende til det ene bryst, lader hende die der, og når hun slipper, tager du hende op, hjælper hende med at bøvse osv. skifter hende, så hun vågner lidt op til dåd igen og så lægger du hende til samme bryst igen - men i en ny stilling. Du kan f.eks. starte med at lægge hende til i den traditionelle stilling og derefter i tvillingestillingen.
Når hun så skal sove igen, så ammer du hende fra modsatte bryst, hvor hun måske vil tage toppen og så falde i søvn og når hun så vågner, så starter du med at amme hende fra det bryst, lader hende spise godt, lægger en skiftning ind undervejs og ammer hende igen fra det bryst, så du er sikker på at hun bliver fyldt godt op.
Det er vigtigt at du hjælper hende med at få mælk nok indenbords om dagen, for at sikre at hun ikke behøver det om natten.
Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, så lyder det som om at I skal begynde med lidt skemad. Hvis du har forsøgt at øge hendes mælkeindtag og hun ikke sover bedre på dette, så er det ofte et tegn på at hun skal igang med lidt grød. Igen startes om dagen, f.eks. til frokost og derudover skal hun ammes som hun plejer. Skemaden kommer altså ud over hendes vanlige indtag af mælk.
Sutten føler hun måske ikke behov for, fordi hun lige nu bruger dig og får sit suttebehov stillet ved sine hyppigere amninger hos dig. For at få sutten lidt mere på banen, kan du prøve at erstatte brystet med sutten lige inden du putter hende fra din favn og ned, hvor hun skal sove. Det kan også være at hun visse dage ikke er interesseret i at få "toppen fra modsatte bryst" - det er et tilbud, hun kan tage imod eller vælge fra - og i stedet kan hun så få sutten ...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske