Hun stikker af!

27. maj 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Hun stikker af!

Hej Helen

Jeg er simpelthen nødt til at bede om dit syn og råd i forbindelse med min datter Nanna.

Som du måske husker har vi 4 børn på 6 år og ned. Så ingen tvivl om vi til tider er lidt pressede. Men sagen er den, at jeg for ca 1 1/2 mdr siden startede på job igen efter min sidste barsel. Jeg er dagplejer, og før jeg gik på barsel havde jeg fri kl 16, men min åbningstid er nu til 1630. Og da min mand også først har fri 16,30, var vi desværre nødt til at få Nanna hjem og være en del af min dagpleje. Dette var ikke et ønske, fordi hun var meget glad for at være hos sin dagplejer. Heldigvis skal hun i børnehave til august, så det er ikke så længe.

Jeg har lillebror hjemme også og en anden dreng som er 14 mdr ligesom lillebror. Jeg forsøger virkelig at tilgodese Nanna og gøre ting for hende, da jeg godt ved hun er meget aktiv og hurtigt keder sig. Så vi går meget på legepladser og mødes med andre voksne og børn, så hun også ser børn på egen alder i hverdagene. Problemet er hun nu er begyndt at stikke af. Ikke så meget i hverdagene men helt generelt. Så snart hun ser sit snit til det, går hun på "opdagelse". Hun løber væk når vi handler, hun løber væk når vi er i haven, hun løber væk når vi er inde. Vi har forsøgt den pædagogiske måde med at forklare det er farligt osv. Vi ...

Annonce

... har skældt ud, vi har givet hende en time out. Vi kan simpelthen ikke have øjne på hende hele tiden, men hun virker upåvirket af at blive væk fra os.

Jeg krænger virkeligt mit hjerte ud til dig nu, men jeg er fyldt op af disse konflikter. Jeg kan simpelthen ikke mere. Jeg ved 100 procent godt at Nanna mærker det, og jeg har det skidt med at have det sådan. Men orker hende ikke. Og måske er det bare min skyld det hele. Tænker tit at hun løber hjemmefra, fordi hun hellere vil bo et andet sted. Fordi hun mærker mor ikke "bryder" sig om hende. Jeg elsker hende jo, men mine følelser er bare helt i konflikt. I dag stak hun af, da jeg lige skulle sætte lillebror om i haven til hans middagslur. 1/2 min efter var jeg inde igen og da var hun væk. De har konflikter er ikke nye. Altså de er ikke først opstået efter hun er kommet hjem, men de er selvfølgelig blevet forstærket nu hun er hjemme 24 timer i døgnet.

Hun er en glad og tillidsfuld lille pige. Vi får altid at vide, hun er sin egen. Hun er nysgerrig og ikke bange for meget. Hun er meget anderledes fra de andre er vores børn. Hun er ekstremt aktiv og finder hele tiden på nye ting.

Puh det blev langt. Håber du kan forstå brevet. Jeg har virkelig brug for hjælp til at takle hende.

Kærlig hilsen

En frygtelig stresset mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder