Brev:
Hun stikker af!
27. maj 2013
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hun stikker af!
Hej Helen
Jeg er simpelthen nødt til at bede om dit syn og råd i forbindelse med min datter Nanna.
Som du måske husker har vi 4 børn på 6 år og ned. Så ingen tvivl om vi til tider er lidt pressede. Men sagen er den, at jeg for ca 1 1/2 mdr siden startede på job igen efter min sidste barsel. Jeg er dagplejer, og før jeg gik på barsel havde jeg fri kl 16, men min åbningstid er nu til 1630. Og da min mand også først har fri 16,30, var vi desværre nødt til at få Nanna hjem og være en del af min dagpleje. Dette var ikke et ønske, fordi hun var meget glad for at være hos sin dagplejer. Heldigvis skal hun i børnehave til august, så det er ikke så længe.
Jeg har lillebror hjemme også og en anden dreng som er 14 mdr ligesom lillebror. Jeg forsøger virkelig at tilgodese Nanna og gøre ting for hende, da jeg godt ved hun er meget aktiv og hurtigt keder sig. Så vi går meget på legepladser og mødes med andre voksne og børn, så hun også ser børn på egen alder i hverdagene. Problemet er hun nu er begyndt at stikke af. Ikke så meget i hverdagene men helt generelt. Så snart hun ser sit snit til det, går hun på "opdagelse". Hun løber væk når vi handler, hun løber væk når vi er i haven, hun løber væk når vi er inde. Vi har forsøgt den pædagogiske måde med at forklare det er farligt osv. Vi har skældt ud, vi har givet hende en time out. Vi kan simpelthen ikke have øjne på hende hele tiden, men hun virker upåvirket af at blive væk fra os.
Jeg krænger virkeligt mit hjerte ud til dig nu, men jeg er fyldt op af disse konflikter. Jeg kan simpelthen ikke mere. Jeg ved 100 procent godt at Nanna mærker det, og jeg har det skidt med at have det sådan. Men orker hende ikke. Og måske er det bare min skyld det hele. Tænker tit at hun løber hjemmefra, fordi hun hellere vil bo et andet sted. Fordi hun mærker mor ikke "bryder" sig om hende. Jeg elsker hende jo, men mine følelser er bare helt i konflikt. I dag stak hun af, da jeg lige skulle sætte lillebror om i haven til hans middagslur. 1/2 min efter var jeg inde igen og da var hun væk. De har konflikter er ikke nye. Altså de er ikke først opstået efter hun er kommet hjem, men de er selvfølgelig blevet forstærket nu hun er hjemme 24 timer i døgnet.
Hun er en glad og tillidsfuld lille pige. Vi får altid at vide, hun er sin egen. Hun er nysgerrig og ikke bange for meget. Hun er meget anderledes fra de andre er vores børn. Hun er ekstremt aktiv og finder hele tiden på nye ting.
Puh det blev langt. Håber du kan forstå brevet. Jeg har virkelig brug for hjælp til at takle hende.
Kærlig hilsen
En frygtelig stresset mor