Svar: Amning - 2½ mdr.
22. maj 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Lad mig starte med at sige, at det er meget flot, at du trods sår, revner, ammebrik, 4 x brystbetændelse og også infektion og indlæggelse af lillepigen, stadig ammer og du vil stadig gerne amme ... Og der er naturligvis lidt overvejelser, som du kan gøre dig og du skal bestemt heller ikke opgive amningen, det er rigtig flot at du nu ammer fuldt - men når det er sagt, så er amning jo heller ikke for enhver pris og man er ikke en dårlig mor, fordi man til sidst vælger at give flaske.
Som jeg læser dit brev, så er die brystvorter helet nu og du har ikke længere problemer med sår og revner. Du har heller ikke brystbetændelse lige nu og der er således god mulighed for at få amningen til at fungere. Det er vigtigt at du ved, at de udfordringer du har haft, kan være med til at nedsætte din mælkemængde. Du skriver at du nu ammer 100 %, men at du oplever at hun ofte springer af brystet, virker lidt irriteret og ikke rigtig vil die mere - og måske handler det om at din mælkemængde skal sættes lidt op. Det gør du bedst ved at lægge hende hyppigt til. Det giver mere mælk at hun dier hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Du kan derfor med fordel prøve at amme fra begge bryster mellem hver lur. Jeg vil foreslå at du forsøger at finde en rytme, hvor du ammer hende fra det ene bryst, når hun vågner, hjælper hende med at spise godt og effektivt der - evt. starter med at lægge hende til i den traditionelle stilling og når hun så slipper, så lader du hende bøvse og så lægger du hende til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. Det kan gøre at hun får "tømt" brystet bedre og samtidig kan du snyde hende lidt, så hun tror hun er lagt til modsatte bryst og derved dier igen. Herefter skal I så lege lidt, pludre osv. og så kan du skifte hende og inden hun så skal sove, så lægger du hende til modsatte bryst, hvor hun så dier og derefter puttes til lur. Næste gang hun vågner, så starter du på det bryst, hvor hun stoppede sidst, lader hende die effektivt der, skifter hende og lægger til modsatte bryst hvorefter du så putter hende igen.
Ved at amme efter denne rytme, så kan du øge din mælkemængde og du kan samtidig sikre at hun får lidt ekstra mælk i maven, sikre at hun får både stimuleret og tømt brysterne bedst muligt og også sover bedre lure - som igen gør, at hun kan spise bedre og mere effektivt, når hun så vågner igen.
Hvis du oplever at din nedløbsrefleks er svær at få igang, så kan det være en idé at du får en syntocinonspray på recept hos jeres læge. Her skal du selv tage et pust i hvert næsebor inden du lægger hende til brystet og det gør at mælken flyder lettere til hende. Det kan gøre at hun er mere tålmodig ved brystet og dier bedre.
Du kan også gøre det at du holder en lille 1-2ml sprøjte med mælk ved hendes mundvig, som du så drypper ind i munden, når du kan mærke at hun bliver lidt irriteret ved brystet. Det kan nogle gange gøre at hun tager fat og dier igen og har lidt tålmodighed til at blive ved med at spise.
Du må også meget gerne lægge dig ned og amme hende liggende i din seng om dagen - som du også gør om natten. Det kan gøre at hun bedre tager imod brystet om dagen. Du skal være opmærksom på om hun afviser brystet eller bliver irriteret på brystet, fordi du støtter hendes hoved med dine hænder. Det kan hun godt føle som et pres og det kan nogle gange gøre at hun bliver som en "flitsbue" ved brystet og skubber brystet væk. Prøv derfor at støtte hendes hoved i nakken og ikke ved baghovedet og prøv at lade din arm, ammepuden være støtte i stedet for din hånd - ligesom det at amme liggende kan hjælpe, fordi hun her ikke føler noget pres på sit hoved:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske