Svar: Amning - 2½ mdr.

22. maj 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Stine

Tak for dit brev og velkommen til :)

Lad mig starte med at sige, at det er meget flot, at du trods sår, revner, ammebrik, 4 x brystbetændelse og også infektion og indlæggelse af lillepigen, stadig ammer og du vil stadig gerne amme ... Og der er naturligvis lidt overvejelser, som du kan gøre dig og du skal bestemt heller ikke opgive amningen, det er rigtig flot at du nu ammer fuldt - men når det er sagt, så er amning jo heller ikke for enhver pris og man er ikke en dårlig mor, fordi man til sidst vælger at give flaske.

Som jeg læser dit brev, så er die brystvorter helet nu og du har ikke længere problemer med sår og revner. Du har heller ikke brystbetændelse lige nu og der er således god mulighed for at få amningen til at fungere. Det er vigtigt at du ved, at de udfordringer du har haft, kan være med til at nedsætte din mælkemængde. Du skriver at du nu ammer 100 %, men at du oplever at hun ofte springer af brystet, virker lidt irriteret og ikke rigtig vil die mere - og måske handler det om at din mælkemængde skal sættes lidt op. Det gør du bedst ved at lægge hende hyppigt til. Det giver mere mælk at hun dier hver 2 time i stedet for hver 4 time.

Du kan derfor med fordel prøve at amme fra begge bryster mellem hver lur. Jeg vil foreslå at du forsøger at finde en rytme, hvor du ammer hende fra det ene bryst, når hun vågner, hjælper hende med at spise godt og effektivt der - evt. starter med at lægge hende til i den traditionelle stilling og når hun så slipper, så lader du hende bøvse og så lægger du hende til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. Det kan gøre at hun får "tømt" brystet bedre og samtidig kan du snyde hende lidt, så hun tror hun er lagt til modsatte bryst og derved dier igen. Herefter skal I så lege lidt, pludre osv. og så kan du skifte hende og inden hun så skal sove, så lægger du hende til modsatte ...

Annonce

... bryst, hvor hun så dier og derefter puttes til lur. Næste gang hun vågner, så starter du på det bryst, hvor hun stoppede sidst, lader hende die effektivt der, skifter hende og lægger til modsatte bryst hvorefter du så putter hende igen.

Ved at amme efter denne rytme, så kan du øge din mælkemængde og du kan samtidig sikre at hun får lidt ekstra mælk i maven, sikre at hun får både stimuleret og tømt brysterne bedst muligt og også sover bedre lure - som igen gør, at hun kan spise bedre og mere effektivt, når hun så vågner igen.

Hvis du oplever at din nedløbsrefleks er svær at få igang, så kan det være en idé at du får en syntocinonspray på recept hos jeres læge. Her skal du selv tage et pust i hvert næsebor inden du lægger hende til brystet og det gør at mælken flyder lettere til hende. Det kan gøre at hun er mere tålmodig ved brystet og dier bedre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan også gøre det at du holder en lille 1-2ml sprøjte med mælk ved hendes mundvig, som du så drypper ind i munden, når du kan mærke at hun bliver lidt irriteret ved brystet. Det kan nogle gange gøre at hun tager fat og dier igen og har lidt tålmodighed til at blive ved med at spise.

Du må også meget gerne lægge dig ned og amme hende liggende i din seng om dagen - som du også gør om natten. Det kan gøre at hun bedre tager imod brystet om dagen. Du skal være opmærksom på om hun afviser brystet eller bliver irriteret på brystet, fordi du støtter hendes hoved med dine hænder. Det kan hun godt føle som et pres og det kan nogle gange gøre at hun bliver som en "flitsbue" ved brystet og skubber brystet væk. Prøv derfor at støtte hendes hoved i nakken og ikke ved baghovedet og prøv at lade din arm, ammepuden være støtte i stedet for din hånd - ligesom det at amme liggende kan hjælpe, fordi hun her ikke føler noget pres på sit hoved:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor