Brev:
Amning - 2½ mdr.
22. maj 2013
Alder:
2 mdr.
Amning - 2½ mdr.
Hej Helen
Jeg har en datter på 2½mdr. og jeg har virkelig kæmpet for at få amningen til at fungere i alle 2½ mdr. Jeg er snart opbrugt, men på den anden side synes jeg at nu har jeg kæmpet så længe så vil jeg også gerne fortsætte da der har været flere forskellige problemer.
Mit forløb startede sådan:
Da vores lille pige kom til verden blev hun ret hurtigt på fødestuen lagt til mit bryst og spiste med det samme fint det fortsatte hun med, derfor fik jeg ikke rigtig nogen vejledning på hospitalet for det gik jo fint, det troede jeg jo også selv, det er vores første barn så jeg vidste jo ikke hvordan en rigtig amning skulle være. Jeg fik ret hurtigt revner på begge brystvorter og fandt udad at det var pga. at hun ikke havde nok af brystvorten i munden. Det trænede vi så og det gik bedre. Den ene brystvorte helede efter 20 dage, men den anden er først hele nu her hvor vores datter var 11 uger og den er stadig meget øm når jeg ammer.
For at få den til at hele måtte jeg i en periode malke ud og give hende det i flaske når det var fra det bryst hun skulle spise. Derefter brugte jeg suttebrik på det ene bryst, men den er jeg også færdig med at bruge nu. Da hun så var 10 dage gammel fik jeg voldsom brystbetændelse og blev indlagt på sygehuset fordi jeg blev meget dårlig af det, jeg fik antibiotika i 7 dage og det gik over, lige derefter blev vores datter 14 dage gammel indlagt på sygehuset med en infektion og fik antibiotika i 5 dage, men det er en anden historie.
Da vi så igen kom hjem gik der en lille uge fik jeg igen voldsom brystbetændelse og blev igen indlagt og fik denne gang antibiotika i drop fordi det var værre end første gang. Denne gang fik jeg antibiotika i 10 dage. Hver gang efterfølgende har jeg haft brystbetændelse 4 gange men ikke så slemt at jeg skulle indlægges, men har fået antibiotika alle de 6 gange.
I alt den tid det stod på med brystbetændelse virkede vores datter meget sulten næsten umættelig. Jeg kunne amme hvad der føles som næsten hele dagen og værst var det sidst på dagen, vores SP stod hårdt på at jeg ikke måtte amme mere end ½ time af gangen og der skulle gå mindst 2½ time fra første amning startede til næste amning startede og så skulle vi om aftenen give hende en flaske ME, det kunne jeg ikke holde mig på for hun var sulten hele tiden, men vi trænede og på et tidspunkt virkede det til at hun fik mindre og mindre behov for at spise så længe, hun blev jo også ældre. Så gik det over til at hun kunne holde til at der gik imellem 2½ til 4 timer mellem hver amning og hun spiste mellem 30-40 min, dog skulle jeg tage hende fra, men hun virkede til at det var ok og hun blev mæt. Så det hele har været meget forvirrende for hende, først 100% amning, så amning med sup. Af ME i flaske og så en blanding af amning, ME i flaske og min mælk i flaske.
Jeg har nu den sidste måned ikke haft brystbetændelse og har kunnet amme 100%. Mit problem er at nu har jeg i dagtimerne virkelig svært ved at få hende til at spise ordentligt, hun spiser mellem 5 og 8 min nogle gange ud i et uden af at slippe og andre gange er det 2-3 min ud i et og resten er med brok og at hun hopper af og på for så på et tidspunkt vil hun ikke mere. Samtidig går det også nemmere fra det ene bryst (det bryst hvor brystvorten først lige er helet) Det andet bryst vil hun nogle gange ikke spise ved. Jeg har også prøvet når hun stoppe ved et bryst at skifte over til det andet det hjælper en kort stund så har vi samme kamp der også og hun spiser stadig kun kort. Men jeg synes der er meget brok og skrig når jeg ammer hende og er bange for at presse hende for meget så hun ender i ammestrejke (hvis det ikke allerede er det der er i gang).
Om natten er der ingen brok og hun spiser uanset hvilket bryst hun får serveret, der spiser hun mellem nogle gange kun 5 min andre gange 20 min. Hun plejer at vågne for mad ca. 2 -3 gange hver nat. For det meste har vi våde bleer, dog kan nogle dage være mindre end andre. Og hun virker til at trives sover. Hun vejede ved fødslen 2996 og vejer nu (blev vejet i lørdags) hvor hun i overmorgen bliver 12 uger 5500, så hun har taget på som hun skal.
Håber meget på at du kan komme med forslag til hvordan jeg kan få en brokfri og flydende amning.
Med venlig hilsen
Stine