Svar: Amning - 8 uger.

22. maj 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev - hvor dejligt at høre fra dig igen - og stort tillykke med at I har fået en lillebror :)

Det lyder ganske rigtigt som om at jeres dreng har brug for mere mælk - det at han sover meget kortvarigt - ofte kun 1/2 time af gangen og er vågen i mange timer dagligt, kan godt tyde på at han har brug for mælk. Samtidig fortæller du at han dier længe, du ammer med brik og trods amning, der kan vare i en time eller mere, så virker han stadig sulten ... Jeg tænker at han skal have mere mælk.

Du kan gøre flere ting og jeg vil gerne give dig lidt forskellige forslag, og så må du vurdere, hvad der kan fungerer hos jer.

Det er naturligvis en løsning med flaske. Du kan malke ud og give udmalket modermælk i flasken. På den måde får han din mælk og samtidig har udmalkning den fordel at du får stimuleret til mælkedannelse, du får også trukket din brystvorte frem, så han måske bedre kan få fat i brystet og dermed også die mere effektivt. Flaske har også den fordel, at du ved præcist hvor meget han får og far kan give flasken, så du også kan få frigivet lidt tid til udmalkning - eller måske til dig selv eller til jeres andre børn :)

Du kan godt starte med at amme, så han lægges til brystet, dier og stimulerer og derefter så supplere med en flaske. På den måde får du stadig vist din krop, at der skal produceres mælk. Du kan faktisk med fordel prøve at malke ud på det ene bryst imens han dier fra modsatte bryst - det at dobbelt-amme eller dobbeltudmalke øger mælkemængden ekstra og kan have god effekt. Og efter at han så har ammet på det ene bryst, så kan du supplere med mælk på flaske, på den måde bliver han fyldt ekstra op og sover et længere stræk og vil så måske være mere parat til at spise, når han så vågner igen. Du kan naturligvis også vælge at amme og malke ud adskilt.

Du kan også vælge at supplere med mme, fordi det naturligvis er lettere end at skulle malke ud på brystet. Der er ikke noget i vejen for at give mme, - vi har i DK ikke problemer med rent drikkevand og børn i Danmark trives ligeså godt på erstatning, som på modermælk.

Når det er vigtigt at give ham ekstra mælk, så er det naturligvis både for at sikre ham energi, næring og væske nok - det er også for at sikre ham en god søvn og derigennem sikre ham ekstra kræfter til også at die ved brystet. Det kan altså være udmærket at supplere amning med ekstra mm/mme for at skabe energi til at få amningen til at fungerer og netop gøre at det kommer til at køre for jer fremover. Det kan give ekstra ro i hjemmet og dermed også dig mere overskud til at klare amningerne og få dem til at fungere.

Der findes også det der kaldes lact-aid system eller hjælpebryst. Det går ud på at man sætter en lille sonde fast på brystet ed brystvorten og enden af sonden går så ned i en flaske eller pose med udmalket modermælk eller modermælkserstatning. Samtidig med at barnet dier ved brystet, trækkes der ekstra mælk op via sonden og barnet får således ekstra mælk samtidig med at det ammes. Barnet får på den måde mad nok på en gang / via et måltid ...

Jeg sender dig en beskrivelse af det i en særskilt mail :)

Man kan også vælge at give mælk af en kop, men det kræver at han er vågen og samtidig er det minimalt, hvor meget han kan drikke ...

Annonce

... ligesom det også vil være svært at vurdere hvor meget han helt får. Hvis han får en flaske, så vil han også sutte/die og det er også med til at give ro og sikre ham en bedre søvn - netop at få lov til at falde i søvn på denne måde :)

Flaske minder mere om amning og du kan f.eks. overveje Medalas ammeprodukter. Her kan man få flasken Calma, der er designet sådan at barnet kan spise i sit eget tempo, trække vejret og holde pause regelmæssigt - det minder altså om måden barnet også spiser ved brystet på.

Du skal naturligvis sikre dig at din dreng har rigtig fat på brystet og også være sikker på at hans tungebånd ikke er for kort. Det kan være en god idé at få jeres læge eller sundhedsplejerske til at vurdere hans sutteteknik. Blødende brystvorter og sår på brystvorterne skyldes ofte at barnet ikke har rigtigt fast på brystet - og det kan faktisk også skyldes at den brik du bruger er for lille ...

Sår og revner på brystvorterne:

Sår på spidsen af brystvorten, ses ofte hvis dit barn dier meget yderligt og ikke får bryst nok ind i munden. Vær opmærksom på at din dreng ikke glider ud på brystvorten under amning, men at han hele tiden har godt fat. Sørg for selv at sidde godt, brug puder under armene og en skammel under dine fødder.

Sår på oversiden af brystvorten, ses ofte hvis dit barn ligger og hiver i brystet, så du har fornemmelse af at barnet næsten "hænger" i brystet. Hvis dit bryst er meget stort og blødt, så kan det hjælpe at lægge en foldet stofble ind under brystet. Det løfter brystet højere op, så han bedre kan få fat.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Sår på siden af brystvorten, ses ofte hvis barnet ligger skævt for brystet og det gælder om at flytte barnet i retning af såret. Hvis såret f.eks. er på venstre side af brystvorten, så skal barnet flyttes længere til venstre ved næste amning.

Sår i kanten af brystvorten, ses ofte hvis man bruger brystpumpe eller suttebrik der ikke passer til brystet i størrelsen. Det kan derfor være en god idé at undersøge mulighederne for at få en anden model/størrelse og være ekstra opmærksom på at brik og/eller pumpe sidder korrekt på brystet når det bruges.

Hvis dine sår og revner stadig er der og ikke rigtig heles og du har haft problemer med dette i flere uger, så lyder det faktisk også som om at du kunne have svamp i brystet. Kvinder som oplever at have svamp i brystet i forbindelse med amning, oplever at have mange forskellige symptomer, fælles er dog at det ofte gør ondt at amme og det gør også ofte ondt imellem amningerne.

Det er ikke altid at man kan se svampen, det er altså ikke altid at brystet bliver rødt, har hvide belægninger eller lignende, nogle gange er det simpelthen symptomerne, det vil sige f.eks. smerter og langsom sårheling, man må behandle på.

Er der tale om svamp, så er det vigtigt at både du og din lille dreng bliver behandlet, da I jo naturligt vil smitte hinanden, hver gang du ammer. Din dreng skal også behandles selvom man ikke kan se nogen tegn på svamp i hans mund eller numse :) Tegn på svamp hos barnet vil ofte være hvide belægninger i munden - på gummerne, ganen, indersiden af kinderne, tungen. Men børn kan også have svamp igennem hele systemet og derfor være røde i numsen.

Jeg håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie