Brev:
Amning - 8 uger.
22. maj 2013
Alder:
2 mdr.
Amning - 8 uger.
Hej Helen.
Så er jeg tilbage, nu med en lillebror, som er 8 uger gammel. Han blev født 2 dage før termin og vejede 4 kg. Fødslen var ukompliceret, og han begyndte straks at sutte og var rigtig dygtig til det. Efter en uge var mine brystvorter dog så fyldte med sår og blødende, at jeg måtte bruge ammebrikker.
I øjeblikket kæmper vi med to ting, som formentlig hænger sammen. De fleste dage sover han ikke særlig meget. I dag har han fx sovet 2 x en halv time mellem kl. 7.00 og 16.30 (og han er stadig vågen). Han er ikke ked af det, men det er klart, at det er alt for lidt søvn. Nætterne går udmærket, hvor han sover fra kl. ca. 22 til ca. 7/8 (afbrudt af 2-3 amninger, hvorefter han falder direkte i søvn igen).
Det virker som om, han ikke bliver mæt. Jeg har kæmpet en uges tid med at vænne ham af med ammebrikkerne, fordi han er meget længe om at spise (ammes op til 1½ time i træk og virker stadig ikke mæt derefter), men det er ikke lykkedes. Han bliver ked af det, så snart jeg tilbyder ham brystet uden ammebrik, uanset om det er i starten, midten eller slutningen af amningen. Enkelte gange, helt ud af det blå, er det lykkedes ham at spise ca. 10 min. fra et bryst uden ammebrik, men så bliver han pludselig vred/ked af det og vil have ammebrikken igen. Og næste gang vil han ikke lægges til brystet uden ammebrik igen.
Så altså: Jeg vil rigtig gerne af med disse ammebrikker, da jeg tror, at han vil blive mere mæt og kan sove bedre.
Har du nogen forslag til, hvordan jeg kan vænne ham af med dem? Min mand mener, at vi bare skal tage en "kold tyrker", så skal han nok blive sulten nok, men jeg er bange for, at han så bliver helt traumatiseret og slet ikke vil spise ved mit bryst.
Jeg vil være meget ked af at skulle give ham sutteflaske og MME, da jeg mener, at jeg har mælk nok og helst vil amme ham fuldt ud.
Mange venlige hilsener