Svar: Vil ammes konstant

19. maj 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Du giver mig en meget vigtig oplysning - at du ammer med brikker. Ammebrik kan være løsningen for nogle og er det som gør at amningen fungerer, men sådan er det ikke for alle ...

Det er sådan at mælken du producerer består af flere dele - den første del af mælken er meget vandholdig og slukker tørsten. Hvis man malker ud, så kan man se at mælken er lidt gennemsigtig i det, den ligner lidt skummetmælk i konsistensen. Det er rigtig praktisk med den vandholdige mælk, fordi det giver barnet mulighed for at die kortvarigt en gang imellem og få slukket sin tørst.

Den næste del af mælken er den egentlige mad. Den ligner letmælk, hvis man malker den ud, altså en lidt mere hvid mælk. Og den sidste del af mælken er en fed mælk, det man kalder for "fløden". Når man malker ud, så kan man se at fløden lægger sig øverst i flasken.

Man kan ikke sætte tid på amning, men det er vigtigt at barnet dier længe nok på brystet til at få den fede mælk med ud. Nogle børn dier hurtigt og effektivt og hvis mor samtidig har en hurtig nedløbsrefleks, så mælken flyder meget let, så vil nogle børn godt kunne "tømme" et bryst på måske 10 minutter. De fleste børn vil bruge måske mellem 20-40 minutter på at "tømme" et bryst og det er helt normalt.

For at kunne stimulere og tømme brystet bedst muligt, så skal barnet have rigtig fat. Det er vigtigt at barnet svøber omkring brystet og kan malke med sin tunge på brystet. Det kan her være en rigtig god idé at amme med forskellige ammestillinger, fordi barnet stimulerer og tømmer brystet forskelligt alt efter, hvordan det er lagt til.

Når man bruger ammebrik, så er der altid en risiko for at barnet ikke kan stimulere og tømme brystet helt - nogle børn kan, men ikke alle - og derfor anbefales det at man forsøger at lægge barnet til brystet uden brik. Man kan godt starte med at amme med brikken, men når barnet så har diet og nedløbsrefleksen sat igang og brystvorten hevet frem, så vil det være ...

Annonce

... en god idé at få fjernet brikken og få barnet lagt direkte til brystet - netop for at få stimuleret og tømt tilstrækkeligt.

Det er sådan, at hvis barnet dier kortvarigt og hyppigt, så vil der være en risiko for at barnet får lidt for meget af den vandholdige mælk i maven - det betyder ofte at barnet får mavekneb og sover kortvarigt og dier kortvarigt igen og igen. Det er derfor godt, hvis barnet kan die i længere tid, fordi barnet så får den mere mættende mælk ned i maven og dermed også sover bedre og tager bedre på ...

At jeres dreng dier meget hyppigt og sover uroligt, virker til at have mavekneb osv. kan altså godt hænge sammen med at du ammer ham med brik og at du skal prøve at arbejde på at amme uden brikken ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så spørger du til modermælkserstatning og det er naturligvis også en mulighed. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvorfor du ammer med brik og hvor meget du har kæmpet for amning, ej heller hvor meget amningen betyder for dig ... For nogle kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme og jeg vil naturligvis gerne støtte dig i at amme, men har også den holdning, at det ikke skal være amning for enhver pris. Så hvis du er der, hvor du tænker at det kunne være rigtig dejligt at give din dreng en flaske, så synes jeg det er helt okay.

Du kan vælge at malke ud, så han får din mælk på flaske. Du kan også vælge at give ham modermælkserstatning. Hvis du vælger at give ham erstatning, så bør du give ham specielerstatning der købes på apoteket, hvis han er disponeret for allergi. Det er han, hvis du eller hans far har eller har haft astma, høfeber, fødevareallergi eller børneeksem. Hvis I ikke har noget af dette, så kan han få helt almindelig modermælkserstatning som I kan købe i supermarkedet.

Der er fordele og ulemper ved alt og som sagt ved jeg ikke, hvad du gerne vil - men jeg vil gerne støtte dig i det du nu vælger og vil naturligt gerne fortælle lidt mere om både amning og flaske efter dit behov. Men jeg håber du kan bruge disse overvejelser lidt videre :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.