Sidde op selv

19. maj 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Sidde op selv

Hej Helen

Mange tak for dit forrige svar ang. soveritualer. Og for en rigtig brugbar hjemmeside og gode bøger.

Jeg har denne gang et spørgsmål ang. vores yngste datters motorik. Hun er ca 7,5 måned (født 8/10 2012). Vi har altid været obs på at hun skulle ligge meget på maven, og dette har hun bl.a. gjort i sin kravlegård. I specielt de sidste par måneder har vi været bevidste om også at lægge hende mere og mere på maven på gulvet også, når dette er muligt. Og i den seneste tid har vi intensiveret ’gulv-tiden’ til at være næsten ethvert muligt øjeblik, hvor hun ikke lige bliver skiftet, spiser eller sover (eller vi lige kortvarigt skal placere hende hurtigt i kravlegården mens man lige skal hente noget fx).

Vi har bogen ’Leg med din Baby’ (Politikkens Forlag), hvor vi ofte laver de øvelser i bogen som ikke kræver udstyr (hvilket vi nemlig ikke har). Fx laver jeg flyveren med hende (den med babyen på ens ben) og vi har ’svunget’ hende i lagen, og vendt hende på hovedet etc. Og når hun er på gulvet lægger vi i øvrigt ofte legetøj lige så hun akkurat ikke kan nå det, og skal ’arbejde’ lidt for at nå det.

Storesøster kunne sidde selv på gulvet da hun var 6 mdr. og kravle da hun var 7,5 mdr. Og hun gik da hun var præcist 11 mdr. Lillesøster kan dog hverken sidde selv eller kravle endnu. Hun sidder i højstol kun til måltiderne (med en hesteskoformet støttepude), men hvis man sætter hende på gulvet, falder hun til den ene side.

Hun kan strække armene helt, når hun ligger på maven, og kan på denne måde komme højt op med overkroppen. Hun kan også rulle/trille frem og tilbage, og har kunnet dette i meget lang tid. Når hun ligger på maven drejer hun også rundt om sin egen akse (som en viser) og hun ligger også tit på maven med både løftede arme og ben og spjætter simultant med alle 4. Hun er også begyndt at rulle om og ligge på siden (altid den samme side) og ligge med det ene ben i vejret og ...

Annonce

... den ene arm i taljen/siden, lidt Jane Fonda agtigt :-) 2 gange har jeg i den seneste måned set hende i et kort sekund rejse sig til kravlestilling, for så at lægge sig ned igen. Hun har også i månedsvis været i stand til at ’stå selv’ oprejst på gulvet eller puslebordet, hvis man holder hende under armene. Dette har vi dog ikke gjort så tit og altid kun kortvarigt, for jeg var i tvivl om det er sundt for hendes ryg? Generelt er hun i øvrigt i det hele taget en meget glad, pludrende, nysgerrig og opmærksom baby med en god kontakt.

Mit spørgsmål er om hun burde kunne sidde selv nu med den alder hun har, eller om det bare var storesøster som var hurtig? Og lyder lillesøster til at være nogenlunde alderssvarende på det motoriske? Storesøster var nemlig altid så hurtig og dygtig motorisk, at vi aldrig har haft den slags tanker. Hvordan stimulerer vi bedst lillesøster til at lære at sidde og kravle, er det bare at forsætte med at ligge en masse på maven på gulvet eller er der også andre gode øvelser du kan foreslå?

Vi har ikke trænet det ved at sætte hende en masse i sidde-stilling på gulvet, for det tænker jeg ikke er godt før hun selv har musklerne til selv at holde sig oprejst, er det rigtigt forstået? Er det i øvrigt ok, at hun siden hun var ca 6 mdr. har siddet i højstol med støtte fra pude lige til måltiderne, selvom hun ikke kan sidde selv på gulv? (I højstolen med støtte fra den hestesko-formede pude sidder hun for det meste fint rankt med ryggen).

Når hun ligger på gulvet er det i teknisk set ikke på selve gulvet, men i stedet på en af de her legegulve, som man kan købe i fx babysam (det er sammensat af 6 store ’puslebrikker’ i et materiale som er skridsikkert). Er dette ok ifht. at stimulere hende, eller skal det være rigtigt trægulv etc? (vi har det nemlig lidt fodkoldt, plus at jeg tænker at legegulvet er bedre, hvis hun triller etc).

På forhånd tak for svaret :-)

Venlig hilsen
C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig