Svar: Meget mor- og brystsyg

1. maj 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Din datter er i separationsfasen og det betyder at hun naturligt lige nu søger dig ekstra meget - man kan sige at hun er i en separations-gentilnærmelsesfase, hvilket betyder at hun nogle gange vil klynge sig til dig, have rigtig meget brug for at være i din favn, have brug for at se dig, holde dig i hånden og mærke dig og andre gange vil hun skubbe dig væk, vil prøve selv, vil ikke hjælpes - så kommer hun op og med det samme hun er oppe, så vil hun ned igen.

Og et led i denne fase er også ofte en ekstra stor søgning mod brystet. Det er naturligt det mest trygge hun kender, brystet har været der fra starten og hun har fundet ro og tryghed netop med brystet, hver gang hun var ked af det, blev forskrækket, var træt eller bare havde brug for nærhed, tryghed og ro.

Og derfor er det naturligt at hun lige nu, hvor hun kravler rundt, begynder at opleve verden mere og mere på egen hånd, rejser sig ved tingene osv. naturligt søger dig og søger brystet ekstra meget. Jeg plejer at sige at hendes mor-depot skal fyldes ekstra godt op, for at hun har noget at tære af, når hun er på afstand af dig og du ikke med det samme kan være der for hende, som du jo har været hidtil.

Og du må naturligvis stadig meget gerne amme hende. Det vil ofte være passende med 3 amninger i døgnet i 8-9 måneders alderen og 2 amninger i døgnet i 10-12 måneders alderen. Det er helt naturligt at hun stadig har brug for brystet og mælken og også trygheden fra dig.

Det du skal være opmærksom på er at du ikke øger hendes indtag af bryst - og dermed hendes indtag af mælk hos dig, fordi det naturligt fjerner pladsen og lysten til mere rigtig mad. Hvis hun får lov til at die, hver gang hun søger brystet, så kan hun risikere at få for meget mælk og dermed ikke spise nok og når hun så ikke spiser nok, så bliver hun sulten og søger så brystet mere og mere og kan så blive det man kalder for "mælkedranker".

Det er derfor vigtigt at du giver hende bryst, når hun naturligt har brug for det f.eks. inden hun skal puttes om aftenen og også gerne sen aften - men at du ikke giver hende brystet hver gang hun vågner. I stedet skal hun lære at komme videre i søvnen med stillingskift, nærhed og fysisk kontakt - altså masser af mor, men ikke mors bryst. Og ja - det kan ofte være en god idé at I sover i samme rum, netop fordi hun ...

Annonce

... så kan høre dig og du kan berolige hende med dine hænder og kærtegn og dermed gøre hende tryg - uden at hun behøver brystet.

Modsat, så vil nogle børn også sove bedre på eget værelse, fordi du som mor måske ikke reagere helt så hurtigt, hvis I ligger hver for sig, hvorfor hun får mulighed for at komme videre i søvnen på egen hånd .. Så hvis du har tendens til at være over hende med det samme og reagerer på hver eneste lille lyd hun laver, så kan det nogle gange være bedre at sove i hvert sit værelse - eller lade far tage over et par nætter:)

Flaske kan give samme uhensigtsmæssige afhængighed som brystet og behøver således ikke være bedre - børn kan også blive afhængige af at falde i søvn med flaske og kan efterspørge flaske hele natten ... så det er ikke nødvendigvis nogen god løsning. Nogle familier oplever dog at modermælkserstatning mætter mere end modermælk og at barnet derfor sover længere på en flaske erstatning, men med den alder jeres datter har, så kan hun sagtens få aftenmad, komme i bad, få godnatgrød og blive ammet og få samme mæthedsfornemmelse ...

Flasken har dog den fordel at far kan give den, så mor ikke er på hele tiden - men du lyder jo til at nyde amning og nyder også denne stund ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du vælger at give flaske, kan du godt give almindelig modermælkserstatning type 2 - det der hedder en tilskudsblanding. Du kan også give vælling, hvis du tror hun bedre kan lide det. Med den alder hun har, er det helt okay at få almindelige modermælkserstatning, selvom hun via dig er disponeret for allergi.

Hun bør få enten modermælkserstatning eller modermælk til hun er et år gammel. Efter 1 års alderen kan hun blive ammet en gang i døgnet og det samme med flaske - amning kan dog bibeholdes så længe både mor og barn trives med det, hvor flaske bør trappes ud før hun bliver 18 måneder.

Hun må nu, hvor hun er 10 måneder gammel også gerne få lidt sødmælk eller yoghurt, som også er med til at sikre hendes behov for mælk og kalk :)

Om hun vil acceptere et evt. ammestop afhænger helt af, hvor afhængig af brystet hun virker og hvor glad hun er for amning - ligesom det kan afhænge af hvad alternativet er og hvor glad hun er for dette alternativ ... :) Ingen faste regler her, I er nødt til at forsøge jer frem og se hvad der vil være bedste løsning hos jer.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet