Puttetid - 3 år, 10 mdr.

2. maj 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Puttetid - 3 år, 10 mdr.

Hej Helen.

Vi har tre skønne og dejlige piger på hhv 1, 4 & 6 år. Alle tre vil puttes ved at mor eller far bliver liggende i sengen indtil de sover. Den yngste ligger i sin egen seng helt klods op af mors seng. Hvis vi går fra hende efter at have læst, krammet, mysset og sagt godnat, protesterer hun højlydt og skruer mere og mere op for lyden, indtil vi igen ligger os ved hende til hun sover.

De to andre sover i samme seng og får læst bog inden lyset slukkes. De hygger sig med det. Nogle gange bliver der dog pjattet for meget. Men de insisterer også på at have mor og far liggende i midten, indtil de sover. Det skal lige nævnes, at den ældste er bange for at putte sig alene. Jeg ved ikk hva det kommer af. Men hun bliver helt panisk, hvis vi går fra hende méd slukket lys. Også selvom der er lys i gangen og hun kan høre os. Den mellemste kan ikke sove med lys. For nylig fandt jeg ud af ...

Annonce

... at den ældste er for bange til at tage benene udenfor dynen. Og derfor ligger hun og dampsveder under dynen!!

De har helt klart brug for den tryghed inden de skal overgive sig til søvnen.
Når den mellemste sover ved familie, siger hun at de skal gå ud og lukke døren, og så putter hun selv og falder i søvn - alene. Det vil hun ikk herhjemme.
Når den ældste sover ved f.eks bedsteforældre sammen med kusiner/fætre, kan hun sagtens putte sig uden voksne.

Kan du se et mønster i det? Har du forslag til, hvordan vi kan gøre putningen af alle tre piger bedre/mere hensigtsmæssig?

Du kan jo nok fornemme, at jeg higer lidt efter en model, hvor vi læser godnathistorie, siger godnat med kys og kram, går ud af værelset, hvorefter de selv ligger sig til at sove. Vi kan ligge alt mellem 10-45 min i sengen, inden de sover.

Jeg ved ikk om det er en urealistisk tanke?!

Med venlig hilsen
Lotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder