Brev:
Puttetid - 3 år, 10 mdr.
2. maj 2013
Alder:
3 år, 10 mdr.
Puttetid - 3 år, 10 mdr.
Hej Helen.
Vi har tre skønne og dejlige piger på hhv 1, 4 & 6 år. Alle tre vil puttes ved at mor eller far bliver liggende i sengen indtil de sover. Den yngste ligger i sin egen seng helt klods op af mors seng. Hvis vi går fra hende efter at have læst, krammet, mysset og sagt godnat, protesterer hun højlydt og skruer mere og mere op for lyden, indtil vi igen ligger os ved hende til hun sover.
De to andre sover i samme seng og får læst bog inden lyset slukkes. De hygger sig med det. Nogle gange bliver der dog pjattet for meget. Men de insisterer også på at have mor og far liggende i midten, indtil de sover. Det skal lige nævnes, at den ældste er bange for at putte sig alene. Jeg ved ikk hva det kommer af. Men hun bliver helt panisk, hvis vi går fra hende méd slukket lys. Også selvom der er lys i gangen og hun kan høre os. Den mellemste kan ikke sove med lys. For nylig fandt jeg ud af at den ældste er for bange til at tage benene udenfor dynen. Og derfor ligger hun og dampsveder under dynen!!
De har helt klart brug for den tryghed inden de skal overgive sig til søvnen.
Når den mellemste sover ved familie, siger hun at de skal gå ud og lukke døren, og så putter hun selv og falder i søvn - alene. Det vil hun ikk herhjemme.
Når den ældste sover ved f.eks bedsteforældre sammen med kusiner/fætre, kan hun sagtens putte sig uden voksne.
Kan du se et mønster i det? Har du forslag til, hvordan vi kan gøre putningen af alle tre piger bedre/mere hensigtsmæssig?
Du kan jo nok fornemme, at jeg higer lidt efter en model, hvor vi læser godnathistorie, siger godnat med kys og kram, går ud af værelset, hvorefter de selv ligger sig til at sove. Vi kan ligge alt mellem 10-45 min i sengen, inden de sover.
Jeg ved ikk om det er en urealistisk tanke?!
Med venlig hilsen
Lotte