Svar: Nægter at spise
25. april 2013
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg kan godt forstå du synes de er frustrerende at din datter nægter at spise og ikke engang smager på brystet - og det er rigtig godt, at du forsøger med både bryst og flaske, det er vigtigt at hun tager på og får den mælk hun naturligt har brug for og lige nu er det vigtigste at få hende til at spise, så I ikke ender med sondemad, som lægerne har sagt ...
Hos jer er det altså vigtigt at hun ikke får lov til at styre sit behov selv, men at du forsøger at få hende til at spise på nogenlunde faste tidspunkter og derved sikrer hendes behov.
Det er vigtigt at jeres datter får mindst 6 måltider dagligt, hvilket svarer til at hun skal spise ca hver 4 time. Tiden tælles fra et måltid starter til næste måltid starter. Hvis hun spiser kl 12, så skal hun altså senest have mælk igen kl 16 og igen skal næste måltid ligge senest kl 20 - også selvom hendes amning kan tage 20 minutter eller mere. Hvis hun om natten sover 5 timer, så må hun naturligvis gerne dette - men om dagen skal hun så spise hyppigere.
Hvis hun ikke vil have brystet, så skal I forsøge med flaske i stedet. Igen fordi hun skal have mælk nok - og også væske nok. Nogle gange kan der godt gå så lang tid imellem hendes indtag af mælk, at hun begynder at vænne sig til ikke at behøve mælk i maven og derfor ikke søger det - og det er her vigtigt at du tilbyder hende mælk efter klokken og ikke efter, hvornår hun selv siger til.
Det er helt okay at du prøver at amme hende eller give hende flaske imens hun sover - det vigtigste er at hun få mælk nok og tager nok på, så må det med søvnen og søvnrutinerne komme senere hen.
Nogle gange kan det være en fordel at du lægger dig og ammer hende i dobbeltsengen, nedrullede gardiner, køligt mørkt værelse og lader hende die og falde i søvn ved siden af dig.
Andre gange kan det være en fordel at du giver hende flaske og tilbyder hende denne imens du f.eks. ligger i sin barnevogn. Og hun må gerne falde i søvn med flasken eller få den imens hun sover - igen må søvnrutiner og vaner i den forbindelse ske senere - lige nu er hendes indtag af mælk første prioritet.
Du skal være opmærksom på at hun måske forbinder amning med noget ubehageligt og derfor afviser brystet - måske fordi hun har følt sig for presset ved brystet eller fordi din mælk har ændret smag ... Eller måske fordi hun på et tidspunkt er blevet forskrækket, når hun har ligget ved brystet. Også her kan det være en god idé at hun kommer ud af din favn og ligge ved siden af dig. Det kan også nogle gange hjælpe at gå i badekar med hende og lade hende amme imens I er i vand - så hvis I ikke selv har badekar, så har I måske et par bedsteforældre der har et kar du kan prøve at gå i sammen med hende. Det at ligge på din brystkasse hud mod hud, og selv lade hende dufte, smage, slikke på brystet og så selv tage fat, kan nogle gange gøre at tingene vender.
Når du ammer hende og hun har problemer med den ene skulder, så kan det være en god idé at du igen ligger ned og ammer, ligesom det kan være en god idé at skifte mellem tvilingestillingen og den traditionelle stilling, så hun ikke ligger på venstre side, hvor det måske gør ondt at ligge og hun derfor synes det gør ondt at blive ammet...
Hun må også gerne spise lige når hun vågner op og så kan du derefter skifte hende, lege med hende, pludre osv. og så prøve at lægge hende til igen inden hun så atter skal sove - igen må du gøre det, som umiddelbart virker til at ville fungere bedst.
Du kan prøve med udmalket mælk men også meget gerne forskellige typer af modermælkserstatning i flasken. De højt hydrolyserede erstatninger, som anbefales til børn med risiko for at udvikle allergi smager ofte mere surt end de almindelige erstatninger. Det kan derfor være en god idé at prøve med en almindelig erstatning, og prøve lidt forskellige for at se om hun bedre kan lige noget end noget andet.
Du skriver at du oplever at have masser af mælk og det er rigtig godt - måske har du en langsom nedløbsrefleks og her kan det hjælpe at bruge en syntocinon-spray. Du skal tage et pust i hvert næsebor inden du lægger hende til, så løber din mælk lettere og hun vil måske være mere interesseret i at tage fat. Du får syntocinon-spray på recept hos egen læge.
Du kan også med fordel prøve at malke lidt ud lige inden du lægger til, så mælken er begyndt at løbe. Det kan også gøre at hun hellere vil tage fat og begynder at die. Samtidig kan det være en god idé at du stimulerer med en brystpumpe for at holde gang i din mælkemængde, for hvis hun ikke dier hos dig, så producerer du ikke tilstrækkeligt med mælk og hun tager ikke nok på. Samtidig vil hendes interesse for brystet ofte die, hvis ikke du producerer mælk nok - det er altså vigtigt at du holder gang i produktionen.
Hvis hun bruger sut så skal du nedsætte brugen af denne. Det er vigtigt at hun ikke dier på sutten og bruger sine kræfter her i stedet for at die hos dig. Hendes behov for at sutte skal stilles på brystet og ikke på sutten.
Du skal være opmærksom på om hun kan have svamp i munden og derfor ikke have lyst til at die. Hvis hun har svamp, skal I begge behandles.
Far kan med fordel tilbyde flaske, da han ikke forbindes med amning ...
Nogle gange kan man med fordel give flaske imens hun ligger under aktivitetsstativ eller lignende, fordi hun så ligger og kikker på disse ting, afledes og spiser imens. Nogle gange kan far prøve at sætte hende foran sig - fødderne på kanten af sofabordet og benene bøjet, så hun sidder med ryggen om af fars lår og ansigtet mod far og give hende flaske siddende her. På den måde kan hun måske bedre koncentrere sig og samtidig er hun ude af favn, som hun måske protesterer mod.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej ...
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske