Skrig og skrål og dårlig søvn

25. april 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Skrig og skrål og dårlig søvn

Kære Helen.

Vores kære datter på 9 uger græder meget i forbindelse med at hun skal puttes og så sover hun dårligt. Det fylder meget, og påvirker mig meget. Storesøster var lidt på samme måde i den alder. Jeg føler der er noget jeg gør forkert, men kan ikke se hvad. Derfor skriver jeg til dig.

Problemet er, at lillesøster sover dårligt og græder længe når hun skal sove. Hun vågner efter 10 - 30 min. Jeg har tidligere fået hende til at sove længere ved at gå med barnevognen. Og jeg går glædeligt de timer der skal til for at få hende til at sove mere. Men det virker ikke mere.

Det går "galt" efter formiddagsluren, som hun tager i barnevognen. Dagen starter kl 6-7 hvor vi vågner. Nogle gange får hun en morgenlur i slyngevuggen, hvis hun vågner tidligt. Den sidste uge har hun dog ikke ville det. Hendes arme vækker hende. Hun gnider sig eller dasker sig i ansigtet selvom hun er tydelig træt. Hun har spist kl 5-6 morgenen og det er ikke ikke altid hun vil ammes inden hun skal puttes til formiddagslur i barnevogn ca kl 7.45. Det virker til at hun kun spise hvis hun mærker sult.

Vi afleverer storesøster i børnehave. Lillesøs græder ofte 10 min før hun falder i søvn mens vi går. Det ganske stressende og synd for storesøster. Også fordi hun altid vågner og græder når jeg er inde med storesøster. Jeg har ca 7-15 min til at få afleveret. For der vågner hun. Hvis jeg skynder mig ud kan jeg få hende til at sove videre. Jeg går tur til hun vågner. For det meste tager hun 2 timer. Hun vågner, græder og er sulten. Jeg ammer hende på det ene bryst og det andet hvis hun virker mere sulten. Efter leg og pusle begynder hun at virke træt efter 45-60 min. Hun gaber og bliver ked. Jeg tilbyder hende bryst, men hun vrider sig væk og græder. Jeg læser ...

Annonce

... det, som at hun er mæt. Jeg ville ønske jeg kunne få lidt i hende inden hun skal sove, men det virker umuligt.

Jeg putter hende i barnevogn og triller en tur. Selvom jeg triller, så græder hun. Hun vil ikke have sut og intet hjælper. Jeg har prøvet at putte hende tidligere og senere, men resultatet er det samme. Jeg går med barnevognen og hun vågner efter 10 min og intet jeg gør kan få hende til at sove mere. Vi skynder os hjem og hun får bryst. Hun er tydeligvis meget træt og græder efter kort tid vågen. Jeg putter hende efter en lille time og hun er ofte helt hysterisk. Jeg går med barnevognen og hun skriger sig i søvn og efter 30 min vågner hun og er meget ked. Vi skynder os hjem, hvor jeg ammer hende. Klokken er altid 17 når hun vågner fra sidste lur, og far og søster er kommet hjem. Frem mod puttetid er det ren overlevelse. Hun er overtræt og ked. Jeg plejer at isolere os fra resten af familien i soveværelset. Hun vil sjældent ammes inden hun falder i søvn til natten. Kl 19-20 sover hun i slyngevuggen. Hun vågner kl 21 og får mad og igen kl 23 og så hver 2-3 time. Hun spiser og sover godt om natten.

Jeg prøver også at ligge mig ned og amme hende om dagen. Men hun falder aldrig i søvn eller bliver døsig-træt af.

Hun er ellers en glad pige, som pludrer og griner. Hun tager fint på i vægt og jeg fornemmer der er nok mælk. Men hun blevet svær at amme om dagen inden for de seneste uger. 3 sut og så slipper hun og sådan fortsætter amningen i 10 min. Hun kæmper med sine hænder. Hun ville gerne at de kunne være i munden samtidig :) Får jeg hænderne væk, så bruger hun dem til at skubbe sig væk. Det virker ubevidst da hun ikke har den store kontrol over dem endnu.

Håber du kan hjælpe lidt så lillesøster kan få lidt søvn :)

Trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far