Brev:
Skrig og skrål og dårlig søvn
25. april 2013
Alder:
2 mdr.
Skrig og skrål og dårlig søvn
Kære Helen.
Vores kære datter på 9 uger græder meget i forbindelse med at hun skal puttes og så sover hun dårligt. Det fylder meget, og påvirker mig meget. Storesøster var lidt på samme måde i den alder. Jeg føler der er noget jeg gør forkert, men kan ikke se hvad. Derfor skriver jeg til dig.
Problemet er, at lillesøster sover dårligt og græder længe når hun skal sove. Hun vågner efter 10 - 30 min. Jeg har tidligere fået hende til at sove længere ved at gå med barnevognen. Og jeg går glædeligt de timer der skal til for at få hende til at sove mere. Men det virker ikke mere.
Det går "galt" efter formiddagsluren, som hun tager i barnevognen. Dagen starter kl 6-7 hvor vi vågner. Nogle gange får hun en morgenlur i slyngevuggen, hvis hun vågner tidligt. Den sidste uge har hun dog ikke ville det. Hendes arme vækker hende. Hun gnider sig eller dasker sig i ansigtet selvom hun er tydelig træt. Hun har spist kl 5-6 morgenen og det er ikke ikke altid hun vil ammes inden hun skal puttes til formiddagslur i barnevogn ca kl 7.45. Det virker til at hun kun spise hvis hun mærker sult.
Vi afleverer storesøster i børnehave. Lillesøs græder ofte 10 min før hun falder i søvn mens vi går. Det ganske stressende og synd for storesøster. Også fordi hun altid vågner og græder når jeg er inde med storesøster. Jeg har ca 7-15 min til at få afleveret. For der vågner hun. Hvis jeg skynder mig ud kan jeg få hende til at sove videre. Jeg går tur til hun vågner. For det meste tager hun 2 timer. Hun vågner, græder og er sulten. Jeg ammer hende på det ene bryst og det andet hvis hun virker mere sulten. Efter leg og pusle begynder hun at virke træt efter 45-60 min. Hun gaber og bliver ked. Jeg tilbyder hende bryst, men hun vrider sig væk og græder. Jeg læser det, som at hun er mæt. Jeg ville ønske jeg kunne få lidt i hende inden hun skal sove, men det virker umuligt.
Jeg putter hende i barnevogn og triller en tur. Selvom jeg triller, så græder hun. Hun vil ikke have sut og intet hjælper. Jeg har prøvet at putte hende tidligere og senere, men resultatet er det samme. Jeg går med barnevognen og hun vågner efter 10 min og intet jeg gør kan få hende til at sove mere. Vi skynder os hjem og hun får bryst. Hun er tydeligvis meget træt og græder efter kort tid vågen. Jeg putter hende efter en lille time og hun er ofte helt hysterisk. Jeg går med barnevognen og hun skriger sig i søvn og efter 30 min vågner hun og er meget ked. Vi skynder os hjem, hvor jeg ammer hende. Klokken er altid 17 når hun vågner fra sidste lur, og far og søster er kommet hjem. Frem mod puttetid er det ren overlevelse. Hun er overtræt og ked. Jeg plejer at isolere os fra resten af familien i soveværelset. Hun vil sjældent ammes inden hun falder i søvn til natten. Kl 19-20 sover hun i slyngevuggen. Hun vågner kl 21 og får mad og igen kl 23 og så hver 2-3 time. Hun spiser og sover godt om natten.
Jeg prøver også at ligge mig ned og amme hende om dagen. Men hun falder aldrig i søvn eller bliver døsig-træt af.
Hun er ellers en glad pige, som pludrer og griner. Hun tager fint på i vægt og jeg fornemmer der er nok mælk. Men hun blevet svær at amme om dagen inden for de seneste uger. 3 sut og så slipper hun og sådan fortsætter amningen i 10 min. Hun kæmper med sine hænder. Hun ville gerne at de kunne være i munden samtidig :) Får jeg hænderne væk, så bruger hun dem til at skubbe sig væk. Det virker ubevidst da hun ikke har den store kontrol over dem endnu.
Håber du kan hjælpe lidt så lillesøster kan få lidt søvn :)
Trætte mor