Svar: Brystmælk og modermælkserstatning
6. april 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Birgitte
Tak for dit brev :)
Det fungerer sådan, at jo mere man ammer, jo mere mælk kommer der. Jo mindre man ammer, jo mindre mælk produceres - det handler om udbud og efterspørgsel.
Det er også sådan at man godt i en periode kan stimulere med en brystpumpe eller ved at håndudmalke, men det vil ike virke på samme måde, som når barnet dier. Hvis man kun malker ud og barnet ikke bliver lagt til, så vil der være en meget stor risiko for at amningen til sidst stopper, fordi mælkemængden ikke er tilstrækkelig.
Med den alder din datter har nu, så vil hun normalt trives med 4 amninger i døgnet. Disse vil ofte ligge hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Hvis du er på arbejde og derfor ikke kan amme hende 1 eller 2 af disse gange, så vil hun naturligt skulle have flaske i stedet for. I flasken kan så være udmalket modermælk - mælk som du forsøger at malke ud på de tidspunkter, hvor hun normalt ville amme, for at holde efterspørgslen lidt ved lige - eller der kan være modermælkserstatning, fordi du vælger ikke at malke ud.
Nogle børn får lidt tendens til forstoppelse, når de får erstatning, men det er bestemt ikke alle børn og man kan også købe erstatning der er specielt til børn med tendens til træge maver. Der findes mange forskellige typer af erstatning og du skal naturligvis vælge det, som din datter umiddelbart vil trives bedst med.
Med den alder hun har nu vil hun naturligt også kunne spise mere og mere varieret og hendes skemad vil naturligt tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Maden vil således også være med til at holde hendes mave igang naturligt.
Hvis du vælger at gå mere og mere over til flaske, så er det naturligvis helt i orden. Jeg kan sagtens forstå din prioritering og tænker at din datter jo stadig kan blive ammet, så længe hun har lyst til det og når du er hjemme - hvis der er mælk og hun vil die, så er det fint - og så længe hun dier, så stimulerer hun. Men når du ikke er hjemme, så kan hun naturligvis få flaske og her kan du så bruge en modermælkserstatning, som hun virker glad for og som hun trives med.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes / flaske
Morgen 7.30: Havregrød lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller andre brødskorper at gumle på selv, vand af kop.
Ammes / flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop og tilbydes også her frisk frugt i hånden at gumle på selv.
Aften 18: Udgangspunktet er mere og mere jeres mad, det kan være forskellige risretter som f.eks. boller i karry. Hun kan også få laks fra ovnen, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende. Grøntsagsmos, kød, fisk, sovs - og ved siden af skemaden suppleres hun med et stykke kogt blomkål, broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Vand af kop.
Ammes / flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes / flaske
Som du kan se så der lige nu 4 amninger eller flasker i døgnet. Når din datter bliver 8-9 måneder vil det være passende at skære ned til 3 amninger eller flasker i døgnet og jeg tænker at du må se, hvordan det passer bedst hos jer. I takt med at du ammer mindre, malker mindre ud, så stimuleres dit bryst jo mindre og mælkemængden vil naturligt nedsættes. Men det betyder ikke at mælken behøver at forsvinde helt. Det kan sagtens være at du stadig vil kunne amme hende 1-2 gange dagligt og så give flaske derudover - det kan kun tiden vise :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske