Brev:
Bliver aldrig rigtig færdig med at bøvse
6. april 2013
Alder:
3 mdr.
Bliver aldrig rigtig færdig med at bøvse
Hej Helen.
Har fulgt med på sidelinjen et par måneder, og nu er det tid at stille et spørgsmål.
Min datter er 3,5 mdr. og døjer utrolig meget med bøvser/prutter. Hun bøvser rigtig godt efter måltidet (måske knap så godt om natten), men om dagen vågner hun altid efter 40 min, for at komme af med endnu en bøvs. Hun skifter jo søvnfase her og 'opdager' nok derfor, at der er noget på 'tværs'? Hun sover i barnevognen, svøbt i Miracle Blanket og derefter Voksi, indtil bøvsen kommer. Hun vågner med et skrig, bliver taget op på skulderen, kommer af med bøvsen og kommer derefter i slyngevuggen, da hun efterfølgende sover meget uroligt. Det er i øvrigt meget kendetegnende for hende og har altid været det.
Bøvsen er der uanset om hun bliver lagt lige efter mad eller 2 timer efter. Bliver hun først puttet et godt stykke tid efter måltidet, kommer hun ofte af med flere bøvser. Hun leger på sit aktivitetstæppe på ryggen og maven. Når hun bliver utilfreds, tager jeg hende op, og så kommer der ofte en bøvs. Men til trods for gode bøvser efter måltidet og endnu flere under leg, er der stadig en på tværs efter de 40 min. Og sågar efter hele hendes lur - altså op til 4 timer efter måltid!
Om natten er det lidt bedre, da hun først vågner efter 1,5-2 timer. Hun kan af og til præstere at sove de første 3-4 timer uden opvågning, men derefter er den sikker. Hun kan holdes lidt hen med jævne skub til vuggen (5-10 min.s mellemrum kan holde hende hen en times tid), men har fundet ud af, at jeg lige så godt kan tage hende op med det samme og få det 'overstået' - hun skriger afsindigt, indtil bøvs eller prut er klaret.
Om natten er det oftere prutter end bøvser, der generer hende, men uroen er den samme og ikke mindst skrigeriet, indtil ubehaget er væk.
Hun har udelukkende fået flaske fra hun var 2 mdr. og har fået afføringsmiddel lige siden mere eller mindre. Hun startede på Lactulose, men er nu på Movicol Junior, da det andet gav hende om muligt endnu mere luft i maven. Hun har afføring een gang i døgnet.
Hun får Nan Ha 1; har forsøgt mig med Grøn Allomin, men har vist ikke været tålmodig nok - måske den kan sætte mere gang i hendes mave, så hun kan komme af med luften via prutter uden at blive ked af det? (Hun er ikke ked af det ved afføring). Hun spiser ca. hver 4. time 160 ml. (stor pige på 7,7 kg).
Vi har prøvet forskellige anti-kolik sutteflasker (Avent, Medela, Born Free og MAM), hvoraf sidstnævnte fungerer bedst for os. Jeg har egentlig ikke indtryk af, at hun sluger specielt meget luft - suger godt og effektivt, slipper sjældent suttehovedet osv., men noget må der jo komme ned.
Vi sidder så oprejst som muligt med hende, har hævet hendes hovedende i barnevognen (ellers sover hun i slyngevugge), bøvser hende godt af i forskellige stillinger efter måltid, og her kommer der ofte gode 'mande-bøvser'.
Mylicondråber og kiropraktor er afprøvet uden effekt. I næste uge prøver vi kraniosakral og zoneterapi.
I de første 3 mdr. har hun nok gået under betegnelsen High Need Baby, men de sidste par uger synes jeg faktisk, nogle ting er blevet nemmere. Så som at putte hende om dagen: det foregår næsten uden skrigeri nu, og hun skal heller ikke hoppes nær så kraftigt som tidligere for at falde til ro. Indimellem kan hun vugges i søvn i barnevognen og ikke længere i mine arme på pilatesbold, så måske hun 'bare' har haft kolik!? :)
Men helt væk er maveproblemerne som sagt ikke. Er der andet vi kan gøre? Eller har hun et meget umodent tarmsystem, der skal have tid til at modnes?
Med venlig hilsen
en træt mor