Svar: Nedtrapning af amning før arbejde

3. april 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne

Tak for dit brev :)

Det kan godt lade sig gøre at trappe amningen mere og mere ned. Og når din datter er 10 måneder gammel, kan hun få mælk af en kop, hvis du ikke længere ammer. Hun vil på det tidspunkt også spise mere rigtig mad og kan få både yoghurt, ost, sovs osv. som alt sammen er med til at sikre hende mælk og kalk :)

De er ofte fint med 4 amninger i 7 måneders aleren og disse fire amninger ligger ofte hensigtmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Hos jer vil den første amning, der skal trappes væk derfor være formiddagsamningen, hvor hun i stedet skal have tilbudt et mellemmåltid.

I 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 amninger i døgnet og disse ligger ofte hensigtsmæssigt inden middagslur, aften og sen aften. Det vil sige at det er amningen tidlig morgen der forsvinder og i stedet står man op og starter dagen med morgengrød. Nogle børn trives dog rigtig godt med amning aften og meget tidlig morgen og springer i stedet den sene aftenamning over og det er naturligvis også okay.

Og i 10-12 måneders alderen vil barnet så ofte have brug for 2 amninger og de vil så ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. På den måde vil de fleste godt kunne bibeholde amning, selvom de starter på arbejde ...

Hvis du vælger at stoppe amning helt før din datter er 1 år, så skal hun naturligvis have mælk og væske på en anden måde og hvis du ikke vil give flaske, så skal hun kunne drikke af en kop. Det vil sige at inden middagsluren skal hun have en kop lun mælk og det samme inden hun så puttes om aftenen. Og derudover må hun så få vand af kop, når hun vågner og er tørstig og naturligvis i løbet af dagen, når hun har behov.

Det kan være en god idé at bruge mme i hendes grød og mos, hvis du går over til at give hende sødmælk af kop - så hun ikke kun får komælk og komælksprodukter, men stadig får enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er et år.

Mit forslag til en dagsplan for et barn på 7 måneder ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos ...

Annonce

... (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop og puttes uden amning til formiddagslur

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker og også gerne med brødhapsere, hvis hun er klar til det (det lyder sådan), vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 som nu

Eftermiddag 15.30/16.00: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden og vand af kop.

Aften 17.30-18: Udgangspunktet er jeres mad, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, sovs. Der skal være mos og også gerne større stykker mad, som hun selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30

Sen aften 23-24: Ammes

Og en plan for et barn på 10 måneder, der ikke ammes eller får flaske, kan se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød lavet med mme, sødmælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og også stadig lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med kogte grøntsager i stykker, kød, fisk, pastaskruer osv. Må også stadig meget gerne få lidt grøntsagsmos, det kan være rester fra aftensmaden, må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

Tilbydes en kop lun sødmælk og en banan og puttes herefter til middagslur

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30/16.00: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.

Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter - kød, fisk, kartofler, ris, pasta, sovs. Mad der smager af noget. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller sødmælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten

Der gives godnatgrød, gerne lavet med mme og f.eks. sødmælk af kop som del af putteritualet og hun puttes til natten.

Kan evt. få lidt vand i løbet af natten, hvis hun vågner og er tørstig ...

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej - læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder dagsplaner, opskrifter osv. :)

Fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.