Svar: Nedtrapning af amning før arbejde
3. april 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Det kan godt lade sig gøre at trappe amningen mere og mere ned. Og når din datter er 10 måneder gammel, kan hun få mælk af en kop, hvis du ikke længere ammer. Hun vil på det tidspunkt også spise mere rigtig mad og kan få både yoghurt, ost, sovs osv. som alt sammen er med til at sikre hende mælk og kalk :)
De er ofte fint med 4 amninger i 7 måneders aleren og disse fire amninger ligger ofte hensigtmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Hos jer vil den første amning, der skal trappes væk derfor være formiddagsamningen, hvor hun i stedet skal have tilbudt et mellemmåltid.
I 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 amninger i døgnet og disse ligger ofte hensigtsmæssigt inden middagslur, aften og sen aften. Det vil sige at det er amningen tidlig morgen der forsvinder og i stedet står man op og starter dagen med morgengrød. Nogle børn trives dog rigtig godt med amning aften og meget tidlig morgen og springer i stedet den sene aftenamning over og det er naturligvis også okay.
Og i 10-12 måneders alderen vil barnet så ofte have brug for 2 amninger og de vil så ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. På den måde vil de fleste godt kunne bibeholde amning, selvom de starter på arbejde ...
Hvis du vælger at stoppe amning helt før din datter er 1 år, så skal hun naturligvis have mælk og væske på en anden måde og hvis du ikke vil give flaske, så skal hun kunne drikke af en kop. Det vil sige at inden middagsluren skal hun have en kop lun mælk og det samme inden hun så puttes om aftenen. Og derudover må hun så få vand af kop, når hun vågner og er tørstig og naturligvis i løbet af dagen, når hun har behov.
Det kan være en god idé at bruge mme i hendes grød og mos, hvis du går over til at give hende sødmælk af kop - så hun ikke kun får komælk og komælksprodukter, men stadig får enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er et år.
Mit forslag til en dagsplan for et barn på 7 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop og puttes uden amning til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker og også gerne med brødhapsere, hvis hun er klar til det (det lyder sådan), vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 som nu
Eftermiddag 15.30/16.00: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet er jeres mad, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, sovs. Der skal være mos og også gerne større stykker mad, som hun selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes
Og en plan for et barn på 10 måneder, der ikke ammes eller får flaske, kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød lavet med mme, sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og også stadig lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med kogte grøntsager i stykker, kød, fisk, pastaskruer osv. Må også stadig meget gerne få lidt grøntsagsmos, det kan være rester fra aftensmaden, må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Tilbydes en kop lun sødmælk og en banan og puttes herefter til middagslur
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30/16.00: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter - kød, fisk, kartofler, ris, pasta, sovs. Mad der smager af noget. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller sødmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Der gives godnatgrød, gerne lavet med mme og f.eks. sødmælk af kop som del af putteritualet og hun puttes til natten.
Kan evt. få lidt vand i løbet af natten, hvis hun vågner og er tørstig ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej - læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder dagsplaner, opskrifter osv. :)
Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske