Brev:
Nedtrapning af amning før arbejde
3. april 2013
Alder:
7 mdr.
Nedtrapning af amning før arbejde
Hej Helen,
Jeg går så småt og overvejer, hvordan jeg skal få nedtrappet amningen af Mathilde på 7 mdr. Mit mål er, at amningen skal stoppe helt, når hun er omkring 10 mdr., da jeg der skal begynde på arbejde igen. Jeg er godt klar over, at de officielle anbefalinger siger, at de skal ammes til de er 1 år, men jeg håber, at du alligevel kan være mig behjælpelig med en 'plan' for, hvordan jeg får nedtrappet og afsluttet amningen på en god måde for både Mathilde og mig selv.
Mathilde er super glad for mad, og har i 3 uger nu spist rugbrød og andet mad der er skåret i små stykker som hun selv tygger. Hun gider ikke rigtig grød/mos mere, men vil have vores mad i tyggevenlige stykker, så det er super dejligt.
Hendes dagsplan ser sådan ud:
kl 7.00/7.30: Havregrød eller halvt stykke bondebrød med smør. Erstatning af kop til.
9.30: Amning og puttes til lur
11.30: Frokost: Bondebrød med pålæg, grøntsager til selv at sidde med. Vand eller erstatning af kop (hun drikker gerne 50-80 ml måltid)
13.30: Amning og så puttes til lur. Har dog en enkelt gang forsøgt med noget frugt og vand i stedet for amning - men appetitten var ikke så stor
15.30/16.00: Frugtmos, riskiks eller frisk frugt. Vand af kop
17.30: Aftensmad: Vores mad i små stykker som hun selv tygger. Erstatning af kop (igen drikker hun gerne 50-80 ml)
19.30: Amning og puttes til nat
23.00/24.00: Amning
05.30: Amning.
Jeg har selv tænkt at den første jeg vil skære væk er amningen omkring midnat, da jeg tror hun får mad nok i løbet af dagen.
Hvordan vil du foreslå at jeg stille og roligt over de næste måneder trapper amningen ned? Hvilke amninger skal skæres væk først og hvilke skal skæres væk til sidst, og hvad skal træde i stedet for amningerne? Jeg er som sagt ikke interesseret i at stoppe amningen med det samme, men vil gerne stille og roligt vænne Mathilde fra det - men hvordan sikrer jeg, at hun får væske nok, når amningen forsvinder? Flaske er ikke en mulighed, men jeg forsøger at tilbyde hende vand flere gange i løbet af dagen og mellem måltiderne, så hun får den væske hun kan drikke.
Hvis du kunne lave et udkast til en dagsplan for hvordan den kan se ud, når hun er 10 mdr og ikke længere ammes, så ville jeg være meget taknemmelig - så har jeg noget at arbejde ud fra :-)
Tak for altid gode svar :-)
Med venlig hilsen
Anne