Nedtrapning af amning før arbejde

3. april 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Nedtrapning af amning før arbejde

Hej Helen,

Jeg går så småt og overvejer, hvordan jeg skal få nedtrappet amningen af Mathilde på 7 mdr. Mit mål er, at amningen skal stoppe helt, når hun er omkring 10 mdr., da jeg der skal begynde på arbejde igen. Jeg er godt klar over, at de officielle anbefalinger siger, at de skal ammes til de er 1 år, men jeg håber, at du alligevel kan være mig behjælpelig med en 'plan' for, hvordan jeg får nedtrappet og afsluttet amningen på en god måde for både Mathilde og mig selv.

Mathilde er super glad for mad, og har i 3 uger nu spist rugbrød og andet mad der er skåret i små stykker som hun selv tygger. Hun gider ikke rigtig grød/mos mere, men vil have vores mad i tyggevenlige stykker, så det er super dejligt.

Hendes dagsplan ser sådan ud:

kl 7.00/7.30: Havregrød eller halvt stykke bondebrød med smør. Erstatning af kop til.

9.30: Amning og puttes til lur

11.30: Frokost: Bondebrød med pålæg, grøntsager til selv at sidde med. Vand eller erstatning af kop (hun drikker gerne 50-80 ml måltid)

13.30: Amning og så puttes til lur. Har dog en enkelt gang forsøgt med noget frugt og vand i stedet for amning - men appetitten var ikke så stor

Annonce

... Frugtmos, riskiks eller frisk frugt. Vand af kop

17.30: Aftensmad: Vores mad i små stykker som hun selv tygger. Erstatning af kop (igen drikker hun gerne 50-80 ml)

19.30: Amning og puttes til nat

23.00/24.00: Amning

05.30: Amning.

Jeg har selv tænkt at den første jeg vil skære væk er amningen omkring midnat, da jeg tror hun får mad nok i løbet af dagen.

Hvordan vil du foreslå at jeg stille og roligt over de næste måneder trapper amningen ned? Hvilke amninger skal skæres væk først og hvilke skal skæres væk til sidst, og hvad skal træde i stedet for amningerne? Jeg er som sagt ikke interesseret i at stoppe amningen med det samme, men vil gerne stille og roligt vænne Mathilde fra det - men hvordan sikrer jeg, at hun får væske nok, når amningen forsvinder? Flaske er ikke en mulighed, men jeg forsøger at tilbyde hende vand flere gange i løbet af dagen og mellem måltiderne, så hun får den væske hun kan drikke.

Hvis du kunne lave et udkast til en dagsplan for hvordan den kan se ud, når hun er 10 mdr og ikke længere ammes, så ville jeg være meget taknemmelig - så har jeg noget at arbejde ud fra :-)

Tak for altid gode svar :-)

Med venlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin