Svar: Hvordan stopper man amning? Og opstart i vuggestue

2. april 2013

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kristine

Tak for dit brev :)

Det er normalt at børn i din datter alder kan få en periode, hvor de bider i brystet. Din datter er så bevidst nu, at hun godt ved at mor og bryst er to forskellige ting og at hun ved at bide dig, får en særlig reaktion fra dig. Hun ved ikke at det gør ondt, men hun viser dig, at hun forstår at bryst og dig hænger sammen og viser dig det netop ved at bide dig, smile til dig og afvente din reaktion.

Derfor er det vigtigt at du reagerer med et højt AV! og en reaktion, som hun på den måde ikke kan tage fejl af. Hun skal fornemme at her gjorde hun noget, som du bestemt ikke synes er hverken sjovt eller rart.

Derudover kan det være en god idé at du forsøger at finde ud af, om det er i starten af amningen eller i slutningen af amningen at hun især har tendens til at bide. Hvis det er i starten af amningen, så kan det være en god idé at stimulere brystet lidt ekstra før hun lægges til, så nedløbsrefleksen er i gang og mælken flyder lettere til hende - det vil ofte hjælpe. Hvis det er i slutningen af amningen, så vil det være en god idé at tage hende fra lidt før, så hun på den måde afledes og ikke får mulighed for at forløbe sig og derfor kommer væk fra sin tendens til at bide. På den måde kan du hjælpe hende med at glemme det og dermed sikre at det ikke bliver en vane eller leg for hende, som trækker ud.

Hvis du ønsker at stoppe amning helt, så skal hun naturligvis have sit behov for mælk dækket på anden måde. Det vil sige at hun skal drikke mælk af kop, have mælk i grød og mos, spise ost, sovs, og også spise tykmælk, A38 eller lignende surmælksprodukter med 3.5% fedtindhold. Når hun bliver 9 måneder kan komælk og komælksprodukter udgøre en større del af hendes indtag, men det anbefales at hun stadig får modermælk eller modermælkserstatning indtil hun er 12 måneder.

Hvis du vælger helt at stoppe med at amme, så vil det derfor være godt, hvis hun får mme i grød og mos og evt. får mme i flaske. Du skriver at hun drikker vand af flaske uden problemer og det lyder som om at det er smagen af mme hun derfor ikke bryder sig om. Du kan prøve med forskellige slags - køb mme i brik, så der ikke går så meget til spilde. Du kan også prøve med vælling, som ofte smager sødere, fordi der er tilsat frugt eller gryn. Vælling kan også tælle med i mælkeregnskabet. Og jeres datter bør i 9-12 måneders alderen få ca 500 ml mælk i døgnet - modermælk, modermælkserstating, vælling og sødmælk eller sødmælksprodukter.

Derudover handler amning og flaske også om at få væske nok og her er det rigtig godt at jeres datter er glad for at drikke vand og også kan drikke vand af en flaske, så hun kan indtage lidt større mængder end af en kop. Når man ammer eller giver flaske, så sikres en del af hendes væskebehov også den vej igennem og derfor er det naturligvis vigtigt at hun drikker nok - ikke bare for at få mælk nok, men altså også for at få væske nok. Her skal du naturligvis holde øje med hendes bleer og sikre at hun stadig tisser godt :)

Når amningen skal stoppe, så er det en god idé at trappe gradvist ned, så du fjerner en amning af gangen. Det vil sige at hvis du lige nu ammer 4 gange i døgnet, så skal du skære ned til 3 gange i døgnet, herefter amme 2 gange og så 1 gang og til sidst fjernes den ene amning. Det er vigtigt at trappe ned, så din krop kan følge med og så du stille og roligt producerer mindre og mindre mælk. I takt med at din datter oplever at mælkemængden bliver mindre, vil hun måske af sig selv begynde at øge sit indtag på anden vis og hendes interesse for brystet kan dale og samtidig vil det sikre at du ikke får en brystbetændelse, fordi din krop kan følge med i nedtrapningen.

I første omgang vil det være en god idé at trappe ned på amningerne om natten også selvom du ikke oplever hendes bideri så slemt der ... Amningerne om natten påvirker hendes indtag af rigtig mad og behov for mad om dagen, dertil kommer at hun skal lære at indtage sit behov i dag- og aftentimerne i stedet for om natten. Og så er det også sådan at netop natamning er med til at øge din mælkemængde. Du skriver at du ofte ammer inden middagslur, aften og så et par gange om natten, nogle gange mere og det er disse amninger du stille og roligt skal væk fra.

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet. Disse ligger ofte godt placeret inden middagslur, aften og sen aften og så sover hun uden mælk til næste morgen tidlig og starter dagen med morgen grød. I 10-12 måneders alderen trappes så ned til 2 amninger i døgnet og de kan fint ligge aften og sen aften, så amningen om dagen undværes.

Et forslag til en dagsplan for et barn på 8-9 måneder og som også kan passe med indkøring i vuggestue og en dagligdag der, kan se således ud:

Morgen 7: Havregrød, lavet med mme, vand, mme eller en lille smule sødmælk af kop

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.

Banan og en ...

Annonce

... kop lun mælk (mme eller lidt sødmælk) og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, - børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller lidt mme eller sødmælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Der indføres en godnatgrød som del af putteritualet - lavet på mme. Tilbydes igen lidt vand, eller mælk (mme eller sødmælk) af kop.

Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: ammes (eller flaske) og sover herefter videre uden mælk til næste morgen tidlig.

Som du kan se er der stadig mange måltider og tilbuddet om mælk fylder stadig meget. Lige nu skal du fjerne amningerne om natten og forsøge at fylde din datter op om dagen med både mad, mælk og vand og så må du stille og roligt se, om du kan fjerne en amning af gangen.

Mælk af kop kan være en tudkop - nogle gange vil hun kunne drikke større mængder af en sådan end af et snapseglas.

Med hensyn til pasning, så er det fint at køre hende ind i vuggestue om en måneds tid, mange børn starter i den alder. Det der kan være udfordringen er at hun stadig er en meget lille pige, som vil være rigtig godt igang med separationsfasen. Altså igang med at øve sig i at være lidt adskilt fra dig og for at øve dette, så har hun også brug for at føle sig ekstra tilknyttet. Det er altså en periode, hvor hun godt kan virke ekstra klyngende og have behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed - og det er jo svært at give hende, når I er adskilt i løbet af dagen. Her må du så sikre dig at pædagogerne er søde, har tid og overskud til at være der for hende, have hende på skødet osv. Ligesom du naturligvis også selv skal give hende ekstra fysisk kontakt og nærhed, når I er hjemme sammen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hendes behov for brystet kan af samme grund godt blive sat op i denne periode og dette kan naturligvis give jer nogle ekstra udfordringer, når du samtidig ønsker at stoppe amning. Men du må se hvordan det går og tage en dag af gangen.

Hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor I er når I går fra hende og hun kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om I kommer om 5 minutter eller om 5 timer. Det kan være en god idé at hun har en bamse, klud eller lignende med hjemmefra, som måske dufter lidt af mor eller lignende, så hun på den måde stadig fornemmer lidt at I er der og ikke er forsvundet helt. Et lille fotoalbum med billeder af jer, kan også være beroligende for hende at kikke på og pædagogerne kan tale med hende og sige små sætninger som "mor og far kommer igen" eller lignende. Selvom hun ikke forstår ordene, så vil hun lytte til roen i deres stemme og stille og roligt naturligt finde ud af hvad det betyder.

Det vil være rigtig godt, hvis I har mulighed for at give hende en rolig indkøring og har tid til at køre hende godt ind. Jeg vil anbefale at I forsøger at følge en indkøringsplan der ser således ud:

2-3 dage, hvor mor eller far er med hele tiden, signalerer ro, taler med de andre børn og voksne og viser jeres datter at her er hyggeligt og dejligt at være. Så hun er helt tryg ved stedet.

2-3 dage, hvor I øver at vinke og gå kortvarigt, lader jeres datter prøve at spise alene med de andre, lader hende blive skiftet af en anden voksen. Hvor hurtigt I skal gå efter aflevering afhænger af, hvordan jeres datter reagerer. Det kan nogle gange være godt at være der lidt tid først, så jeres datter får lov til at lande og kommer igang med at lege, hvorefter I så vinker og går. Det kan andre gange være bedre at I går hurtigt og siger farvel med det samme - og afleverer jeres datter i favnen på en pædagog, der så trøster og hjælper hende videre i dagens aktiviteter og så kommer I igen lidt senere.

2-3 dage, hvor I træner længere tids fravær, lader jeres datter spise og lege med de andre, blive puttet og taget op af en anden voksen. Og hvor I forældre så kommer, når jeres datter har oplevet både at spise og at sove på stedet og naturligt bliver glad for at vågne og se at mor eller far er der igen :)

Man kan godt opleve at det i starten går rigtig godt og så finder hun pludselig ud af at det er hver dag og ikke kun sjovt og spændende - og så kan reaktionen komme forskudt. Det skal der naturligvis være plads til og netop derfor vil det være rigtig godt, hvis I har mulighed for at være fleksible og kan tilpasse det hele efter hendes behov og de signaler hun sender.

Det vil være en rigtig god idé at I øver at sige "farvel og goddag" i hverdagen. At du og jeres datter f.eks. siger farvel og vinker i vinduet eller lignende, når far kører - så I på den måde træner lidt det samme som vil ske, når hun skal afleveres i vuggestue.

Med den alder hun har, vil det også være rigtig godt at lege "borte-tit" fordi det også giver hende lidt fornemmelse for at I er der, selvom I kortvarigt er ude af syne :)

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med det hele:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor