Hvordan stopper man amning? Og opstart i vuggestue

2. april 2013

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hvordan stopper man amning? Og opstart i vuggestue

Kære Helen

Jeg vil gerne høre dig om lidt råd til at stoppe amning.

Min datter er nu 8 måneder. Hun har fået tænder og er begyndt at bide mig rigtig hårdt under amning. Nogle gange "for sjov"- hun napper og kigger smilende op på mig, og nogle gange tilfældigt (i søvne). Det er ikke særlig rart og jeg vil derfor rigtig gerne stoppe med amningen. Jeg ammer pt før middagsluren, når jeg lægger hende i seng og minimum 1-2 gange om natten (nogle perioder oftere fordi hun hat været meget urolig). Vi har aldrig kunne få hende til at drikke mælk af flaske trods ...

Annonce

... mange forsøg. Hun vil sjovt nok gerne drikke vand af flaske.

Jeg tænker at step 1 er at droppe amning om dagen, da det er her hendes bid er værst - hvordan gør jeg? Har givet mælk af kop men hun drikker max svarende til et snapseglas og det er langt fra nok til at gøre hende mæt til den lange lur. Måske har du nogle fif?

Et andet spørgsmål: vi har fået pasningssplads om en måned - dvs der er hun 9 måneder. Er det for tidligt? Hun er stadig meget mor/far syg. Er der noget man kan gøre op til for at gøre indkøringen nemmere for hende?

Med venlig hilsen
Kristine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.