Svar: Stop natamning del 3

11. marts 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lotte

Det lyder som om at det går godt og stille og roligt fremad, det lyder rigtig fint det du fortæller og måden I tackler det hele på :)

Det vil være rigtig fint at du nu ammer 3 gange i døgnet og jeg vil anbefale at disse tre amninger ligger inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at amningerne i løbet af eftermiddagen skal fjernes og i stedet kan du her tilbyde jeres datter lidt tykmælk med revne æbler eller lidt frugtmos, ½ bolle med smør, ost, lidt frisk frugt i hånden at gumle på selv og vand af kop.

I 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger i døgnet. I nogle familier ligger disse bedst inden middagslur og aften og i andre familier fungerer det bedst at de f.eks. ligger aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten.

Da du skal starte på arbejde og derfor ikke vil være hjemme i løbet af dagen, så vil det hos jer sandsynligvis passe bedst at du ammer aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten. Altså f.eks. kl 20 og 24 eller kl 20 og kl 02 (alt efter ...

Annonce

... hvornår hun vågner og søger brystet og viser behov). Amningen inden middagsluren vil skulle erstattes af en kop mælk og en banan og på den måde skal hun lærer at sove lur uden at blive ammet først - ligesom hun lige nu bliver om formiddagen.

Så hos jer skal amningerne om eftermiddagen skæres væk nok, herefter skal du fjerne amningen inden middagslur og så skal du stadig amme aften og f.eks. sen aften, hvorefter hun så skal sove til næste morgen tidlig uden mælk, men stadig kan have behov for din nærhed, tryghed og ro. Netop når I skal adskilles om dagen, vil hun naturligt godt kunne søge dig ekstra om natten og have ekstra meget brug for at mærke at du er der stadigvæk.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det anbefales at hun ammes til hun er 1 år og herefter kan du amme så længe både du og din datter trives med det. Det vil ofte være fint med en enkelt amning og ofte er det amningen inden putning om aftenen, der bibeholdes længst tid. Stille og roligt kan den erstattes af en kop mælk, en godnathistorie, godnatsang osv.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor