Svar: Stop natamning del 3
11. marts 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Lotte
Det lyder som om at det går godt og stille og roligt fremad, det lyder rigtig fint det du fortæller og måden I tackler det hele på :)
Det vil være rigtig fint at du nu ammer 3 gange i døgnet og jeg vil anbefale at disse tre amninger ligger inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at amningerne i løbet af eftermiddagen skal fjernes og i stedet kan du her tilbyde jeres datter lidt tykmælk med revne æbler eller lidt frugtmos, ½ bolle med smør, ost, lidt frisk frugt i hånden at gumle på selv og vand af kop.
I 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger i døgnet. I nogle familier ligger disse bedst inden middagslur og aften og i andre familier fungerer det bedst at de f.eks. ligger aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten.
Da du skal starte på arbejde og derfor ikke vil være hjemme i løbet af dagen, så vil det hos jer sandsynligvis passe bedst at du ammer aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten. Altså f.eks. kl 20 og 24 eller kl 20 og kl 02 (alt efter hvornår hun vågner og søger brystet og viser behov). Amningen inden middagsluren vil skulle erstattes af en kop mælk og en banan og på den måde skal hun lærer at sove lur uden at blive ammet først - ligesom hun lige nu bliver om formiddagen.
Så hos jer skal amningerne om eftermiddagen skæres væk nok, herefter skal du fjerne amningen inden middagslur og så skal du stadig amme aften og f.eks. sen aften, hvorefter hun så skal sove til næste morgen tidlig uden mælk, men stadig kan have behov for din nærhed, tryghed og ro. Netop når I skal adskilles om dagen, vil hun naturligt godt kunne søge dig ekstra om natten og have ekstra meget brug for at mærke at du er der stadigvæk.
Det anbefales at hun ammes til hun er 1 år og herefter kan du amme så længe både du og din datter trives med det. Det vil ofte være fint med en enkelt amning og ofte er det amningen inden putning om aftenen, der bibeholdes længst tid. Stille og roligt kan den erstattes af en kop mælk, en godnathistorie, godnatsang osv.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske