Svar: Stop af natamning
7. marts 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Mamamia
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som en god idé at du ikke stopper amning fra den ene dag til den anden, men nu prøver at trappe amningen ned stille og roligt. Det er vigtigt fordi din datter naturligt vil blive rigtigt ked af det og hun har, i den periode hvor hun har været syg, naturligt søgt brystet rigtig meget og hun kan ikke forstå, hvorfor det er forkert at søge brystet nu. Dertil kommer at din mælkemængde sandsynligvis er blevet sat op, fordi du i en periode har ammet ekstra meget og for at du ikke får en brystbetændelse, så er det også vigtigt for dig, at det sker en nedtrapning og ikke et ammestop.
Udfordringen er naturligvis at lillepigen jo ikke kan klokken og derfor ikke forstår, hvorfor hun nogle gange må ammes og andre gange ikke må og her skal du prøve at finde balancen. Hvis og når hun vågner og virker søgende i løbet af natten så skal du i første omgang overveje om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst hun har brug for.
Det kan nogle gange være en hjælp at I sover sammen, evt. fjerne den ene side af hendes tremmeseng og koble hendes seng til din. På den måde kan hun ligge i egen seng og du kan stadig være lige ved siden af hende i din seng, berolige hende med dine hænder og nærhed, så hun kan mærke at du er der, uden at hun behøver få brystet.
Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende ind til dig/over til dig, am hende liggende og lad hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen. Dette skal ofte gentages flere gange og det er helt fint. Stille og roligt så lærer hun dog at falde i søvn uden at behøve brystet i munden. Du vil måske opleve at hun dier, slipper, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn med din hånd i sin og det er rigtig fint. Og her vil det være en rigtig god idé at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove, fordi hun så kommer på afstand af dig og dermed lidt væk fra "mælkebaren".
Du kan godt med den alder hun har nu forsøge at indføre en putteklud og måske prøve med en lille bamse i løbet af dagen. De fleste børn er dog mellem 12-18 måneder før de bevidst begynder at tage en sådan substitut til sig, men det kan være et forsøg værd. Den skal bruges i løbet af dagen, både når hun er ked af det og når hun skal sove, så den stille og roligt kan erstatte jer forældre og så den på den måde kan følge hende også når hun passes ude.
Når du ammer hende om natten, så hav kluden hos dig, mellem jer og lad den være hos hende, når du prøver at lirke hende af brystet. Prøv også at berolige hende med dine hænder og kærtegn, så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Det er vigtigt at I er opmærksomme på hendes indtag af mad og væske hele dagen igennem og selvom hun er en langsom spiser, så er det godt med mellemmåltider. Det er godt med en godnatgrød som del af hendes putteritual og det kan også, som I har læst, være en god idé med et aftenbad. Badet bør ligge 1-1.5 time før hun puttes og grøden bør gives efter badet, som en del af putteritualet. Det er på samme måde rigtig fint at stå op med hende tidlig morgen i stedet for at amme hende - men giv hende ikke morgenmad tidligt. Det er vigtigt at I holder tidspunktet for morgenmad til den tid hvor I ønsker at spise på. Ellers risikerer I at hun begynder at vågne tidligt, fordi hun er sulten og har vænnet sig til at spise morgengrød kl 05 ...:)
Det er vigtigt at I forsøger at holde dagsrytmen, så hendes indre ur ikke ændrer sig, men har den rytme, som I ønsker hun skal have. Det er derfor vigtigt at I forsøger at holde nogenlunde samme rytme hvad angår tidspunkter for måltider, søvn og aktivitet. Jo mere stabil hendes dag er, jo mere stabil vil natten ofte også være.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud). Vand af kop.
Puttes til formiddagslur, sover her måske 1 time
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, kogte grøntsager osv. Må også meget gerne få grøntsagsmos/varm middagsmad hjemmelavet eller fra glas. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop lun sødmælk og puttes herefter til middagslur ca kl 13. Må her gerne sove et par timer eller lidt mere.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Tilbydes en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædes, masseres måske med lidt creme eller lignende så hun mærker sig selv og sin krops grænser :)
Tilbydes godnatgrød ca 19.30-20
Ammes og puttes til natten.
Sen aften - Ammes rigtig godt og herefter arbejde på at hun ikke længere får yderligere mælk resten af natten og starter dagen med grød.
Når hun begynder at kunne sove igennem om natten uden brystet, så kan du begynde at trappe amningen ned stille og roligt så hun får mindre og mindre bryst.
Den sidste amning der forsvinder er ofte amningen inden putning. Den kan stille og roligt erstattes af mælk af kop og samtidig sættes et nyt ritual - f.eks. godnathistorie ind, så hun lærer at sove på en ny måde.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god weekend med jeres projekt stop natamning :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske