Brev:
Atypisk søvnmønster
7. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Atypisk søvnmønster
Kære Helen!
Jeg har ofte fundet stor hjælp i din brevkasse. Nu er jeg dog blevet nødt til selv at forfatte et (nok nærmere mange) spørgsmål til dig.
Min datter har aldrig haft noget særligt tydeligt mønster, hverken mht. søvn eller amning. Vi var, hele familien, i lang tid vældigt tilfredse med, at hun sov når hun havde behov for det, og spiste når hun havde behov for det. Da der begynder at tegne sig et søvnmønster, da hun er ca. 3 mdr. gammel, kan vi se, at vi har fået en pige med et godt sovehjerte, og hun tager nogle lange lure på 4-5 timer om dagen. Da der efter kort tid begynder at tegne sig et billede af, at hun får lange vågne perioder (ml 2 og 4 timer) om natten, bliver vi derfor opfordret til at korte hendes dagslure ned. Vi begynder derfor at prøve at hjælpe hende til at sove 2 timer om formiddagen og 3 timer over middag. De tidsintervaller er, hvad vi har haft af mønster at holde os til.
Hvordan den enkelte dag har været skruet sammen har været afhængig af, hvornår hun har vågnet om morgenen, og det har kunnet variere fra kl 4.30 til kl 7.30. Når hun vågner meget tidligt, har jeg forsøgt meget ihærdigt at hjælpe hende til at sove igen, men det er oftest resulteret i, at hun har været vågen i sengen, og har kørt sig selv mere og mere op. Generelt det samme billede, som vi har set, når hun ikke har været søvnig nok om natten. Når hun er der, vil hun ikke lulles i søvn - bliver bare irriteret hvis man forsøger at vugge/nusse hende. Hun er ikke ret god til at bruge sutten - den smutter som regel først ind og sætter sig fast, lige inden hun falder i søvn, så den er ikke nogen hjælp i denne situation.
Når det er så forskelligt hvornår hun vågner om morgenen, er det selvsagt også meget forskelligt hvornår hun kommer op af sin eftermiddagslur. På de "gode" dage sover hun fra 14-17, og det kalder jeg en god dag, fordi så er det rimeligt sikkert at hun kan holde sig vågen, uden at blive alt for træt, indtil hun skal i seng (19.39/20.00). Hvis hun kommer før op, bliver hun træt, og dermed irritabel og ked af det. Vi forsøgte i en lang periode at give hende en sen eftermiddagslur, men det er til dato aldrig lykkedes os at få hende til at sove på dette tidspunkt. Hvis hun kommer op kl 16 om eftermiddagen, kan det så nogen gange blive nødvendigt at putte hende for natten meget tidligt, og så starter næste dags morgen endnu tidligere. Når det på den måde ikke rigtig kan gå op, og hver dag rykker sig, hvis vi prøver at gentage de samme søvnintervaller i dagtimerne hver dag, så kan jeg ikke lade være med at tænke at hun simpelt hen ikke får det søvn hun har brug for.
Jeg bruger en masse krudt på, at holde hende vågen, så hun ikke får mere end de 2+ 3 timers lur, men hun fortæller mig mange gange i løbet af dagen, at hun faktisk er træt. Det er svært at ignorere de signaler, men jeg er samtidig heller ikke interesseret i natteroderi a 2-4 timers varighed.
Det er virkelig svært at få hende til at tage små korte lure, og som jeg forstår det, er hun vel også ved at have en alder nu, hvor hun helst skal nøjes med de to lure (?).
Vi begyndte på overgangskost i starten af januar, og er oppe på 3 skemåltider i løbet af dagen, og jeg ammer ca 4 gange i løbet af døgnet (1 sen aftenamning, 1 tidlig morgenamning, formiddag og eftermiddag - hun får vælling inden hun kommer i seng).
Nogen gange føles det som om, at vi må vælge mellem et træt og irritabelt barn om dagen, der til gengæld sover nogenlunde igennem om natten, eller et glad og tilfreds barn, der er vågen om natten.
For vores skyld behøver hun ikke at have en dag der kører efter skema, og på faste klokkeslæt, jeg vil bare gerne værne lidt om vores nattesøvn.
Jeg håber du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
Stinne