Brev:
Stop af natamning
7. marts 2013
Alder:
11 mdr.
Stop af natamning
Hej Helen
Jeg ønsker at stoppe med natamning af vores datter på 11 mdr. men har brug for en plan og et par gode råd.
Om dagen sover hun to lure - formiddag og eftermiddag- i sin barnevogn. Hun falder hurtigt til ro når vi køre en lille tur. Hun spiser grød til morgen, bondebrød til frokost og familiensaftensmad til aften og hun drikker mælk og vand til. Hun spiser meget langsomt - så det kan være svært at når mere end 1 til 2 mellemmåltider i løbet af dagen.
Om aftenen ammer jeg hende fra begge bryster inden sengetid kl ca. 20 eller 20.30 hvor hun faldet til ro - hun sover ikke - og ligges så i seng hvor vi sidder ind hos hende og aer hende lidt eller bare er der. Som oftes falder hun i søvn inden for 15 min. - Hvis det ikke lykkedes og vi ikke kan trøste hende i sengen tager vi hende op og vugger hende i armene, men for det meste lykkedes det.
Som regel vågner hun omkring kl 24 - 01 og jeg tager hende ind i vores seng og ammer hende til vi begge sover. Hun bliver liggende i vores seng og når hun vågner igen ved 3-4 tiden får hun igen bryst og når hun så vågner ved 6-7 tiden står vi op.
Det er den rutine hun her været vant til indtil for ca 10- 12 dage siden hvor hun blev syg med forkølelse og øjenbetændelse. Der tog natamningen til at hun ammede stort set hele natten lang, hun suttede længe og hårdt. (efterføgende har jeg tænkt over om det måske også var fordi hun var sulten) Hver gang jeg tog hende fra vågnede hun og græd og kunne kun finde trøst ved brystet. Jeg kunne ikke sove og hun kunne ikke sove. Til sidst havde jeg så ondt i brysterne at jeg ikke kunne blive ved på den måde.
Så vi besluttede at prøve at droppe natamningen. Det foregik nu således at jeg ammede hende som vanligt inden sengetid og lagde hende ind som vanligt i hendes egen seng, og hun havde nu meget sværere ved at falde til ro og det endte ofte med at vi måtte tage hende op og vugge hende i søvn.
Nogle dage vågnede hun allerede kl. 22 andre dage kl 23 eller 24. Når hun vågnede gik vi ind til hende og prøvede først at trøste hende i hendes seng altid uden held. Så tog vi hende op vuggede hende og gik rundt på værelset og i stuen, hvis vi satte os ned og vuggede hende begyndte hun at græde. Det eneste der virkede var at gå rundt og vugge og det virkede heller ikke for så snart hun var faldet til ro og det virkede som om hun sov og vi lagde hende i hendes seng vågnede hun - og så var det forefra. Hun kunne heller ikke falde til ro selvom vi lagde os sammen med hende i vores seng. Vi tilbød hende vand i tudekop men det ville hun ikke have. Nogle dage gik vi rundt fra kl 1-4 om natten. Hun sov ikke og vi sov ikke. Hun var nærmest umulig at få til at sove og når det endelig lykkedes vågnede hun allerede efter 1-2 timer.
Således foregik det i 8 dage hvor jeg kun ammede hendes aften og morgen. Hele rytmen blev rykket og hun sov selvfølgelig længere lure om dagen oftest 3 - 3,5 time første lur og ca 1- 1,5 time næste lur.
Efter 8 dage på denne måde blev vi enige om at det kunne ikke være den rigtige måde for vores pige.
Jeg fandt frem til din side og fik læst nogle af dine råd som jeg nu har forsøgt mig med i går aftes og i nat. Nogle af rådene er jo til børn på ni mdr så jeg er lidt usikker på at vi også kan benytte os af dem?
Det vi har gjort det sidste døgn er:
At være meget opmærksomme på at hun får rigeligt at spise og drikke hele dagen igennem.
Har forsøgt med en lille portion aften grød inden hun ammes.
Forsøgt at give hende en putte bamse.
Giver hende et aftenbad.
Ammer inden senge tid og putter som vanligt i egen seng.
Amme hende sent aften når hun vågner, og forsøge at tage hende fra inden hun falder i søvn til brystet. I aften kom hun i seng kl 21 (senere end vanligt grundet natteroderiet) og faldt find i søvn i egen seng, vågnede kl 01.30 kom ind i vores seng, jeg ammede hende, forsøgte at tage hende af første gang protesterede hun anden gang lykkedes det og hun drejede sig lidt frem og tilbage og faldt i søvn. Hun vågnede så igen kl 05.15 og jeg besluttede at vi lige så godt kunne stå op og spise morgenmad.
Så første døgn efter den nye plan gik ret godt og vi har alle fået sovet.
- Men hvordan skal jeg fortsætte? Og hvad hvis hun begynder at vågne hyppigere? Skal jeg også ligge hende til brystet hvis hun vågner flere gang og hvordan får jeg vendt hende fra at amme om natten på sigt?
Håber du kan hjælpe os med en plan.
Mange hilsner fra mamamia :-)