Svar: Spiser hver anden time natten lang, må man skære ned på amningen? Part II

28. februar 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hejsa

Det er fint at du skriver tilbage, jeg vil gerne prøve at uddybe lidt :)

For at få Mathilde til at die mere om dagen, er det vigtigt at du prøver at skære mængden af skemad lidt ned, så hun har mere plads i maven til mælk. Det vil også ofte være en rigtig god idé at give hende skemad, når hun vågner af en lur og så tilbyde brystet inden næste lur, fordi der på den måde kan komme til at gå f.eks. 1.5 time mellem at hun tilbydes skemad og bryst og derfor vil have mere plads i maven til mælken.

Mange børn vil i 6 måneders alderen begynde at sove en kortere formiddagslur og sover her måske kun 45 minutter og det er helt okay. Det er dog vigtigt at du så hjælper hende med at sove en længere middagslur og du kan her forsøge forskellige ting:

Nogle gange vil løsningen være at du lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen om dagen. Nedrullede gardiner, åbent vindue og frisk luft i værelset inden sovetid, og så amme hende, som du egentlig gør om natten. Hvis hun efter 20-30 minutter virker til at vågne op, så kan du med det samme give hende brystet og lade hende die igen og på den måde få hende videre igennem det søvnstadie, som vækker hende og på den måde hjælpe hende til at sove en længere middagslur.

Det kan også være en idé at du i en periode prøver at give hende et bad imellem formiddagsluren og middagsluren. Du må her meget gerne amme hende fra det ene bryst, før hun kommer i bad og efter badet give hende skemad og også amme hende fra modsatte bryst, hvorved hun også fyldes ekstra op og derefter så er klar til at sove en længere lur. Samtidig kan det strække tiden mellem de to lure, så hun måske er mere parat til at sove, når hun puttes og hun får bryst af to omgange. At give hende mad i hånden, som hun kan sidde og gumle på selv, er ofte også en god måde at aktivere hende lidt på, så hun måske er vågen bare 20 minutter mere, før hun puttes og så er parat til at sove længere og mere sammenhængende.

Generelt kan det nogle gange få barnet til at spise mere, hvis man deler amningen i to f.eks. også ved at lægge en skiftning ind undervejs. Så du ammer fra det ene bryst og lader hende spise godt der, herefter pludrer, leger lidt osv. så skifter du hende og så ammer du hende fra modsatte bryst. Nogle gange vil hun måske tage lidt og die kortvarigt, andre gange vil hun spise mere og atter andre gange vil hun afvise. Det er helt okay, men det er godt at give hende tilbuddet. Og så må du tro på at hun får det som hun har behov for.

Og som du selv er inde på, så hjælper det nogle gange med en flaske, fordi børn sover længere tid på modermælkserstatning end de gør på modermælk. MME mætter mere end modermælk gør. Nogle familier har held ved at prøve med Pigeon elastiske flaskesut og måske det vil hjælpe hos jer. Det at give flaske har naturligvis også den fordel at far kan tage over og du derfor kan gå tidligere i seng og få lidt mere sammenhængende søvn, før du skal amme igen. Og hvis du godt kunne tænke dig at hun kunne tage ...

Annonce

... imod en flaske, så kan det være en god idé at arbejde på dette fast. F.eks. inden middagsluren - du kan f.eks. prøve at give hende flaske imens hun er i barnevognen. Eller sen aften, imens hun sover, så hun måske ikke er så bevidst og bedre accepterer den ...

Hvis hun har en sut, så kan det også nogle gange hjælpe at forsøge med en flaskesut, der ligner den sut hun bruger. Så er sutteteknikken meget lig den samme.

Hun må også godt få vælling med den alder hun har nu og måske kan hun bedre lide smagen af dette. Det kunne også være et forsøg værd.

Du kan også prøve med udmalket modermælk i flasken eller du kan prøve med vand, hvis det er mælkesmagen hun ikke er vild med.

Når du går med hende i barnevognen og hun ikke kan sove, så sæt hende op, og lad hende sidde og kikke på verden og alt det I kører forbi. Lad hende mærke vinden i ansigtet og blive fyldt op med masser af stimuli. Og læg hende så først ned, når du kan se at hun er ved at falde i søvn - på den måde kan du også gøre hende mere træt og parat. Læg samtidig mærke til tidspunktet, det kan give dig en idé om, hvornår hun mon egentlig er parat til at skulle sove og på den måde få skabt en rytme, som passer jer begge godt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Om natten kan det nogle gange være en god idé at lade far tager over, fordi han ikke dufter af mælk. Når hun ligger hos dig, så dufter hun dig og mælken og tror derfor at hun skal spise hele tiden. Her kan far nogle gange være rigtig god, fordi han kan give samme nærhed, tryghed, fysiske ro og beroligelse, men han dufter ikke af og kan af gode grunde ikke give mælk. Så nogle gange vil hun ikke søge så meget, fordi muligheden ikke er der. Men det er naturligvis en forudsætning at hun har fået mælk nok hele dagen igennem, ellers vil hun have et reelt behov for at søge mælk om natten.

Det er en rigtig svær balance at finde, for hun skal naturligvis også have den mængde skemad hun har behov for. du skal derfor ikke skære så meget i skemaden, at hun ikke bliver mæt nok. Ofte er det her en god idé også at indføre lidt mellemmåltider, så hun får lidt flere skemåltider hele dagen igennem og ikke får få og store portioner.

Og så kan det også være at du skal prioritere at amme hende, når hun viser behov for det i 2-3 døgn. Det kan være en måde hun søger at øge din mælkeproduktion på og hvis hun får lov til at flekse fuldstændig ved brystet og spise så hyppigt, som hun viser behov for, så danner du mere mælk og derefter begynder hun så at sove mere roligt. Når børn pludselig dier hyppigt, så kan det godt skyldes at mælkeproduktionen skal sættes lidt op. Det giver mere mælk at amme hver 2 time end hver 4 time. Det øger også mælkedannelsen at amme om natten.

Og så kan det naturligvis også være at hun søger brystet ekstra fordi hun lige nu udvikler sig rigtig meget og derfor har brug for den ekstra tryghed. Eller hun er måske ved at blive syg, hvorfor hun naturligt også kan blive mere søgende.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland