Svar: Afhængig af bryst

17. februar 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Brandi

Tak for dit brev og dejligt at høre at du har købt min bog om "Gråd og Trøst" - og ja, det kan sagtens være fordi din dreng er High Need, at han sover bedst tæt med mor og med mors bryst i munden :)

Det lyder i hvert fald som om at han er meget glad for mor og sover rigtig godt, hvis du er der, giver bryst og lader ham die - men naturligvis er det rigtig hårdt for dig, det forstår jeg godt.

Han bliver snart 6 måneder og jeg tænker at du godt må begynde at give ham skemad 3 gange dagligt. Det kan være en god idé for at fylde ham lidt mere op i løbet af dagen. Samtidig skal han også have mælk nok, så du er sikker på at han ikke behøver søge brystet hele natten igennem, fordi han er reelt sulten/tørstig.

Jeg vil også foreslå dig, at du nu forsøger at give ham et bad inden middagsluren - altså mellem formiddagsluren og middagsluren, fordi det kan være med til at gøre, at han så sover en længere lur midt på dagen og naturligt derfor også får mere overskud sidst på dagen.

Middagsluren må også meget gerne være i barnevognen, som du også ofte forsøger nu. Du skal nok indstille dig på at trille ham en lang tur dagligt, for på den måde at få ham vænnet til at sove længere og netop føle behov for en længere lur midt på dagen.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, får evt. en lille ekstra amning kl ca 7.30 når dagen begynder - det vil være dejligt for ham at vågne på denne måde lidt endnu.

Sen morgen 8.45: Tilbydes ½ dl grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.

Formiddag 9.15: Ammes og puttes til formiddagslur indenfor. Du må gerne lægge dig og amme ham i din seng.

Når han vågner kommer han op, ammes efter behov og du giver ham et bad, så han bliver aktiveret og stimuleret både fysisk og mentalt.

Frokost 11.30-12: Tilbydes ½-1 dl. grød eller grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes derefter i barnevognen ca kl 12.30-13 og I triller en tur, så du på den måde prøver at hjælpe ham til at sove længere. Han må gerne sove 1 ½- 2 timer eller måske mere.

Eftermiddag 15.30-16: Ammes efter behov

Powernapper og igen må du gerne lægge dig med ham og amme ham i din seng, så han får lov til at sove der.

Aften 17.30-18: Tilbydes ½ - 1 dl grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca ...

Annonce

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og prøv herefter om du kan lægge ham fra dig og få ham til at sove i egen seng.

Midt nat 03: Evt. amning

Som du kan se af denne plan, så indgår der mange amninger og ofte flere end mange børn måske har brug for. Men det er bedre at du lige nu ammer ham hyppigere om dagen end at du ammer ham hele natten.

Det er naturligt at børn ofte søger brystet hyppigt om aftenen. Netop her er din mælk mere koncenteret og det betyder at når han dier hyppigt, så får han små mængder af koncentreret mælk i maven, som mætter lidt mere og som derfor gør at han efterfølgende kan sove et lidt længere søvnstræk ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hos jer er der dog rigtig meget tryghed inde over og han skal naturligvis have den tryghed og nærhed, som han viser behov for. Det kan være en god idé at du fjerner den ene side af tremmesengen og kobler hans seng til din. På den måde kan du ligge i din egen seng og han kan ligge i sin seng. I er stadig tæt ved hinanden, du kan lægge en hånd over på ham, berolige ham, lade ham mærke at du er der, uden at du behøver stige ud af din seng og stadig er du lidt på afstand. Han får nærhed, men du styrer f.eks. behovet for brystet.

Det kan også være en rigtig god idé at du tager en stram t-shirt eller lignende på om natten, så han ikke kan finde dit bryst, men så det er dig der styrer behovet for mælk. Kan du få ham til at bruge en sut? Hvis ikke det lykkes så kan du måske prøve at stille hans suttebehov om natten lidt nogle gange ved at give ham din lillefinger at sutte på i stedet og trække fingeren ud stille og roligt. Pas på at dine negle ikke kan skære ham og naturligvis skal du vaske hænder :)

Det kan hos jer godt handle om at få behovet for mad og mælk om dagen sat lidt op og så få vænnet han til stille og roligt at sove uden brystet i munden hele natten - netop ved at du stadig er der, beroliger, kærtegner, giver ro. Han kan mærke dig osv. men t-shirt gør at brystet ikke er tilgængeligt og du styrer hvornår han får brystet. Det er svært, jeg ved det godt ...

I nogle familier er løsningen naturligvis også at introducere en flaske. Fordelen er at mors bryster kan få lidt ro og at far også kan tage lidt over ..:)

Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker og plan for dagen lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg