Svar: Bøvse efter amning
13. februar 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Andrea
Tak for dit brev :)
Med den alder din dreng har, vil det normalt ikke være nødvendigt at bøvse ham af efter amning - hos de fleste børn i 10 måneders alderen vil luften selv kunne finde vej ud:)
Du kan dog godt give ham en chance for at komme af med luften efter amning, ved at holde ham oprejst, sørge for at hans ryg er lige og så klappe med små lette klap på ryggen fra blenumsen og op, for på den måde at hjælpe luften på vej. Hvis han skal bøvse, så vil den ofte komme hurtigt. Hvis der ikke kommer en bøvs inden for et par minutter, så kommer den ikke, så skal han bare have lov til at sove.
Derefter vil han så nogle gange godt kunne blive lidt urolig begynde at smaske, ligge og virre med hovedet osv. når han har sovet lidt, fordi luften så er på vej. Ofte vil det hjælpe, hvis du lejrer ham, så han ligger lidt højere med hovedet. På den måde kan luften finde vej op og ud, uden at du behøver tage ham op. Du kan elevere hans hovedgærde ved at komme en lille pude, et sammerullet håndklæde eller lignende ind under hans madras, så hele madrassen er eleveret. Han er stadig for lille til en hovedpude.
Og ja - så vil der naturligvis også nogle gange være situationer hvor en blanding af bøvs, luft i maven, drømme, bearbejdelse af dagens oplevelser osv. gør at han søger dig og lige har brug for kortvarigt at komme op og igen finde ro om natten. Det er helt naturligt i denne alder :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske