Svar: Nu er det tid til ammestop!
12. februar 2013
Alder:
21 mdr.
Kære drengemor
Tak for dit brev :)
Med den alder din dreng har, så er han meget bevidst om brystet og vil naturligt, som du skriver, selv søge brystet, når han har behov - komme, hive op i blusen og blive rigtigt ked af det, hvis du nægter ham det. Og ja - det vil naturligt være svært for ham at forstå, hvorfor han pludselig ikke må mere, ligesom han sandsynligvis også vil have svært ved at forstå, hvis han nogle gange må og andre gange ikke må.
Det lyder som om at du ammer rigtig meget. Du fortæller at han lige nu får bryst mere eller mindre når han vil, hvilket gælder både dag og nat. Og det er naturligvis problematisk at stoppe fra den ene dag til den anden, hvis du lige nu har en stor mælkeproduktion. Du kan risikere at få en brystbetændelse. Derfor vil det være godt at trappe ned, så din mælkemængde nedsættes, eller du skal måske være indstillet på at malke lidt ud - ikke for at stimulere til yderligere mælk, men for at få fjernet det mælk som står i brystet ...
Det er rigtigt at det nogle gange hjælper at mor sover i et andet rum. Ofte vil det kræve 3 nætter, hvor far tager over og hvor amning ikke længere er muligt. Jeres drengs behov for brystet vil måske være mindre, netop fordi du ikke er der sammen med ham og han ikke dufter din mælk. Og far kan give masser af nærhed, fysisk kontakt og putte med ham - han kan altså få alt andet end lige netop mælk.
Når jeg siger tre nætter, så er det fordi en nat ofte ikke er nok. Efter tre nætter vil man ofte kunne se forskel. Ikke at han derefter slet ikke vil søge brystet mere, men han vil ofte kunne trøstes hurtigere og lettere og vil acceptere bedre at brystet ikke er der. Hvis man fører dagbog over hvornår han vågner, søger brystet og falder i søvn igen, så vil man ofte efter tre nætter kunne se at hans vågne perioder bliver kortere og at hans evne til at falde i søvn med trøst, beroligende hænder, kærtegn osv. er større og det er lettere at undvære brystet.
Det vil også være en rigtig god idé at give ham en substitut for brystet. Det kan være en bluse der dufter af dig (en af dine aflagte), det kan være en putteklud, en sovebamse eller lignende. Det kan være godt at bruge denne i løbet af dagen og også om natten. Nogle gange vil det være godt at lade den indgå i den amning, som han lige nu får, så den naturligt tager mere og mere over.
Fordelen ved en putteklud eller puttebamse er, at det er ham der styrer behovet. Han kan putte med den, nulre sin næse osv. når han har behov for det - det kan han ikke med dig eller andre voksne der passer ham - og en bamse eller klud følger ham, uanset om han er hjemme, skal i vuggestue eller hvor han nu skal kunne sove.
Det er vigtigt at han får mad og drikke nok igennem dagen og det er vigtigt at du tilbyder ham noget at spise eller drikke, når og hvis han søger dit bryst. Det kan også være en rigtig god idé at give ham en godnatgrød som en del af hans putteritual, så du sikrer dig at han er mæt, når han kommer i seng - han kan også få en banan.
Du kan godt, med den alder han har nu, inddrage ham i at amning er slut. Måske kender han allerede til "slut". Du skal bruge dette, når han søger brystet "der er ikke mere mælk, det er slut!" og forklare at det er forbi, ligesom når du klapper bogen sammen og siger "slut, nu er der ikke mere historie" eller viser ham at tallerkenen er tom "slut, nu er der ikke mere mad, den er tom" osv. Og så skal han have et alternativ "se du kan få lidt frugt i stedet, værsgo´" eller "her er lidt at drikke, skat".
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng vil have mange opvågninger i løbet af natten. Det er her vigtigt at han kan komme videre i søvnen uden at få bryst ...
Han skal ikke længere ammes, når han skal sove. Alternativet kan være en banan, lidt lun mælk af en kop og stille og roligt kan han få vand inden putning. Om aftenen som sagt gerne en godnatgrød.
Du vil ikke kunne fjerne brystet uden at han protesterer. Det er så kær en ven for ham og han vil ikke acceptere at skulle undvære brystet og derfor vil han blive frustreret og ked af det - - så protester vil der komme. Men det er her netop vigtigt at få skabt et nyt ritual. Det er ikke et spørgsmål om at han "skal have en kold tyrker", men et spørgsmål om at få sat noget bedre i stedet.
Jeg vil anbefale jer at indføre et ritual, hvor han får godnathistorie. Faktisk starter ritualet langt før - med aftensmad, et aftenbad, nattøj, grød i køkkenet, børstetænder og puttes i seng - uden at få bryst. Han kan godt en overgang starte med at sidde på skødet og få lidt lun mælk af en kop (det minder om brystet, som han er vant til) imens I læser og kikker i bog og derefter puttes han så i seng og I læser lidt videre, synger lidt for ham, holder i hånd osv. Måske skal han puttes lidt senere end han plejer, så I er sikre på at han er parat til at sove.
En overgang kan også være at far lægger sig med ham i dobbeltsengen og på den måde lærer ham at sove uden brystet og når ha kan det, så puttes han fra start i egen seng.
Om dagen skal han på samme måde tilbydes klud, bamse, lidt at drikke og have mad osv. nok for ikke at behøve brystet. Det kan være en god idé at trille ham en tur inden middagsluren, så han ikke får bryst der.
Jeg sender her en dagsplan, som den kan se ud:
Morgen: Havregrød eller havregryn med lidt sukker og letmælk, letmælk af kop.
Formiddag: Bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Vand af kop
Frokost: Rugbrød med pålæg, suppleret med grøntsager, kød, fisk, ris, pasta, hård kogt æg osv. Kan også få varm mad til frokost, vand af kop.
Tilbydes en banan og vand af kop før putning til middagslur
Eftermiddag: en bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med rugbrødsdrys, mysli eller lignende. Vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med grønt - agurk, majs, rød peberfrugt, avokado eller ligende, må også meget gerne få en råkostsalat.
Aften: Familiemad, almindelige børnevenlige retter. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød eller en banan, eller måske lidt rester fra aftensmaden, en grovbolle eller lignende. Vand eller letmælk af kop. Får børstet tænder
Puttes til natten - en overgang med lidt lun mælk, men ellers helt uden noget. Det er vigtigt for hans tænder at han ikke får mælk efter at tænderne er børstet :)
Kan få en tår vand hvis han vågner i løbet af natten og virker tørstig. Men generelt skal hans indtag af væske sikres om dagen og aftenen og ikke om natten :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske