Svar: Natamning
6. februar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Andrea
Tak for dit brev :) Det er rigtig fint at du skriver tilbage :)
Det lyder som en god idé at amme aften og sen aften (19.30 og 23) og når jeres dreng så våger kl 05, så lægger du ham til, men stille og roligt så trappes denne amning ud.
Det vil være godt at du fylder ham ekstra godt op om aftenen. En godnatgrød som del af putteritualet kan være en god idé og det kan også være en god idé at amme fra begge bryster sen aften, så han på den måde er fyldt godt op.
Når han så søger brystet kl 05, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig, som han allerede gør :)
Du skal således forvente at han i en periode stadig vil have brug for at komme over og sove hos jer tidlig morgen kl 05, men hvor han lige nu vil have brug for brystet, så vil han stille og roligt kunne nøjes med at komme over, få jeres nærhed, mærke jer, jeres varme, kærtegn osv. og vil så sove lidt videre.
Han må gerne få 3 amninger i døgnet når han er 9 måneder gammel. I 10 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske