Svar: Amning midt på dagen?
2. februar 2013
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre at det går så godt med at spise, at der er kommet styr på maven og at jeres dreng umiddelbart trives - dejligt!:)
Jeg vil anbefale at jeres dagplejer tilbyder ham mælk af kop inden han putte til middagslur. Det kan være mme eller det kan være lidt sødmælk. Fra 9 måneders alderen kan sødmælk udgøre en større del af hans indtag og han må godt få lidt sødmælk nu. Han kan også få en banan inden han skal sove. Banan sammen med mælk giver ofte en god ro i maven og gør at han sover en bedre middagslur - og kan undvære sin amning.
Du kan så amme ham når han puttes til natten og først på natten, når han melder sig selv. Jeg synes ikke du skal vække ham, hvis han ikke viser behov for at blive ammet yderligere - modsat, hvis han begynder at søge brystet og du skønner at det er et reelt behov for at få mere mælk, fordi han ikke indtager nok om dagen, så skal han naturligvis have det ...
Det kan også være at han i en periode søger dig ekstra meget om eftermiddagen, fordi I jo er adskilt i løbet af dagen. Det er naturligt svært for ham, han er i separationsfasen og øver sig i forvejen på at være lidt på afstand af dig - så nogle gange vil han søge brystet, når I atter er sammen om eftermiddagen. Det er en tryg og god måde at mødes på. Derfor kan den amning der lige nu ligger inden middagsluren nogle gange med fordel lægges om eftermiddagen og i takt med at I kommer ind i en ny rytme og han vænner sig til at være i pasning, så erstattes eftermiddagsamningen igen med et mellemmåltid - f.eks. en portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, eller rugbrødsdrys. Tykmælk er også med til at sikre ham et vist mælkeindtag (kalk nok) - det hele tæller med :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske