Svar: Amning midt på dagen?

2. februar 2013

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre at det går så godt med at spise, at der er kommet styr på maven og at jeres dreng umiddelbart trives - dejligt!:)

Jeg vil anbefale at jeres dagplejer tilbyder ham mælk af kop inden han putte til middagslur. Det kan være mme eller det kan være lidt sødmælk. Fra 9 måneders alderen kan sødmælk udgøre en større del af hans indtag og han må godt få lidt sødmælk nu. Han kan også få en banan inden han skal sove. Banan sammen med mælk giver ofte en god ro i maven og gør at han sover en bedre middagslur - og kan undvære sin amning.

Du kan så amme ham når han puttes til natten og først på natten, når han melder sig selv. Jeg synes ikke du skal vække ham, hvis han ikke viser behov for at blive ammet yderligere - modsat, hvis han begynder at søge brystet og du skønner at det er et reelt behov for at få mere mælk, fordi han ikke ...

Annonce

... indtager nok om dagen, så skal han naturligvis have det ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være at han i en periode søger dig ekstra meget om eftermiddagen, fordi I jo er adskilt i løbet af dagen. Det er naturligt svært for ham, han er i separationsfasen og øver sig i forvejen på at være lidt på afstand af dig - så nogle gange vil han søge brystet, når I atter er sammen om eftermiddagen. Det er en tryg og god måde at mødes på. Derfor kan den amning der lige nu ligger inden middagsluren nogle gange med fordel lægges om eftermiddagen og i takt med at I kommer ind i en ny rytme og han vænner sig til at være i pasning, så erstattes eftermiddagsamningen igen med et mellemmåltid - f.eks. en portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, eller rugbrødsdrys. Tykmælk er også med til at sikre ham et vist mælkeindtag (kalk nok) - det hele tæller med :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine