Svar: Hurtigt ammestop og indkøring i vuggestue
26. januar 2013
Alder:
14 mdr.
Kære LSK
Tak for dit brev og alle dine tanker - jeg vil naturligvis gerne give dig nogle tanker med retur :)
Det første jeg tænker er at din dreng ammes meget. Du ammer ham ofte 4-5 gange i døgnet og han er nu 14 måneder gammel ... Det er vigtigt at hans indtag af mælk sættes ned, både af hensyn til hans indtag af andet mad, men også af hensyn til dig. Hvis du stopper med at amme fra den ene dag til den anden, så risikerer du at få en brystbetændelse, derfor vil nedtrapning være bedre end ammestop.
I første omgang vil jeg anbefale at du fjerner amningerne om natten - det er vigtigt fordi det giver plans til mere morgengrød og dagen således starter med et godt mættende morgenmåltid. Derudover så nedsætter det naturligt din mælkemængde, hvis du ikke ammer om natten. Og så nedsætter det din mælkemængde, hvis du strækker tiden mellem amningerne. Derfor vil jeg umiddelbart anbefale at du lige nu ammer inden middagslur, aften og sen aften - og derefter skal han så sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. Altså gå fra 5 amninger til 3 amninger. Når du har gjort det et par dage, så skærer du endnu en amning fra. Det kan være amningen inden middagslur, eller det kan være amningen sen aften, - du må fjerne den amning du fornemmer er lettest at fjerne.
Du bør ikke erstatte amning med sutteflaske. I stedet kan han få vand eller mælk af kop. En sutteflaske bør stoppes med den alder han har nu og der er ingen grund til at introducere noget for ham, som han i princippet nu er for gammel til.
Det er vigtigt at han tilbydes mange måltider dagen igennem, for at være mæt nok til at kunne undvære brystet om natten og en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt frugtmos, Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødhapsere med forskelligt pålæg, suppleret med kogte grøntsager, grøntsagsmos, 1/2 hårdkogt æg, lidt kogte pastaskruer osv. Kan også få varm middagsmad, vand af kop.
Ammes og denne amning erstattes stille og roligt af en banan og en kop letmælk, du kan lune letmælken lidt. Puttes herefter til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad, mad i hånden som han selv kan spise og mad som I giver ham. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød som del af putteritualet, det er vigtigt at han får dette, så han ikke går sulten i seng. Vand eller letmælk af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Ammes og sover herefter uden yderligere mælk til næsten morgen tidlig. Og denne amning trappes stille og roligt ud.
Det er korrekt at det nole gange kan være nødvendigt at stoppe amning på en gang, fordi din dreng naturligt ikke kan forstå, hvorfor han nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan. Men hvis du vælger at stoppe fra den ene dag til den anden, så er du nødt til at malke ud, så dit bryst bliver tømt og jeg tænker at han jo ligeså godt så kan amme, når I nu er så glade for amningen begge to.
Jo mindre du ammer, jo mindre mælk vil du naturligt få og jo mindre interesseret vil han sandsynligvis også blive i brystet, så på den måde arbejder tiden også for dig. Du skal dog være opmærksom på at du højst sandsynligt er nødt til at aflede ham lidt en gang imellem, for han vil søge dit bryst og trække i din bluse og tydeligt vise, at det er brystet han vil have, hvor du så må holde fast i at brystet får han ikke men han kan få vand at drikke, lidt frugt at sutte på eller andet, som også er dejligt.
Far kan nogle gange have held med at tage over, fordi far ikke dufter af mælk og derfor lettere vil kunne få jeres dreng afledt og få ham videre i søvnen. De to kan evt. sove sammen i 3 nætter, hvor du sover et andet sted, for på den måde at få ham væk fra brystet fra midnat og til næste morgen ...
Og I kan sagtens skiftes til at køre ham ind i institution. Måske vil det netop gå lettere, når det er far der gør det, fordi afskeden så ikke bliver helt så svær, fordi de to ikke har samme tæthed, som mor og søn har ... Det kan også have sine fordele:)
Hvorvidt eller hvor meget den ombygning der finder sted på dit arbejde vil påvirke din mælk, tør jeg desværre ikke sige. Det er dog rigtigt at kemikalier godt kan gå igennem huden, indåndingsluften og ind i din krop og på den måde komme ud til barnet via modermælken ... og hvis du i dagligdagen er udsat for mange kemikalier fra maling osv. så lyder det som en god idé at stoppe amning - nedtrapning, så I begge kan følge med :)
Du skriver at du ikke ved hvad du skal sætte i stedet for brystet og her tænker jeg nærhed, kærtegn, beroligende ord, dine hænder, - og så vil det også være en rigtig god idé at du nu introducerer en puttebamse og/eller en putteklud. De fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de tager en sådan til sig og det vil være rigtig godt med en sådan substitut for dig/brystet - også fordi han jo kan have den med sig i vuggestue og den vil gøre ham tryg, når han skal sove der.
En godnathistorie kan også introduceres nu ...:)
En indkøringsplan i vuggestue kunne se således ud:
2-3 dage, hvor mor eller far er med hele tiden, signalerer ro, taler med de andre børn og voksne og viser jeres dreng at her er hyggeligt og dejligt at være. Så han er helt tryg ved stedet.
2-3 dage, hvor I øver at vinke og gå kortvarigt, lader jeres dreng prøve at spise alene med de andre, lader ham blive skiftet af en anden voksen. Hvor hurtigt I skal gå efter aflevering afhænger af hvordan jeres dreng reagerer. Det kan nogle gange være godt at være der lidt tid først, så jeres dreng får lov til at lande og kommer igang med at lege, hvorefter I så vinker og går. Det kan andre gange være bedre at I går hurtigt og siger farvel med det samme - og afleverer jeres dreng i favnen på en pædagog, der så trøster og hjælper ham videre i dagens aktiviteter og så kommer I igen lidt senere.
2-3 dage, hvor I træner længere tids fravær, lader jeres dreng spise og lege med de andre, blive puttet og taget op af en anden voksen. Og hvor I forældre så kommer, når jeres dreng har oplevet både at spise og at sove på stedet og naturligt bliver glad for at vågne og se at mor eller far er der igen :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske