Brev:
Hurtigt ammestop og indkøring i vuggestue
26. januar 2013
Alder:
14 mdr.
Hurtigt ammestop og indkøring i vuggestue
Kære Helen
Jeg har fået et problem, som jeg nok burde have forudset.
Jeg ammer stadig min dreng, der er 14½måned. Han bliver ammet eftermiddag, aften og 2-3 gange om natten. Han har vænnet sig til at falde i søvn ved mit bryst. De sidste 3 dage er han om aftenen blevet ammet og i stedet for at falde i søvn ved brystet er han faldet i søvn i en blanding af mine arme, mens jeg synger for ham og ved at blive puttet og aet på maven eller ryggen. Han kommer op og ned nogle gange. Han er ikke ked af det, men jeg kan godt mærke, at han forsøger at trækker sig selv ned til brystet nogle gange. Men han accepterer det.
Om natten kan jeg enkelte gange nøjes med at putte ham op i vores seng og ae ham, men for det meste bliver han temmelig ked af det, hvis ikke han bliver lagt til brystet.
Jeg er klar til at tage mig sammen og virkelig gøre alt hvad jeg kan for at stå nætterne igennem med gråd. Jeg får meget hurtigt ondt af ham, men nu skal det være. Så i nat regner jeg med at tage mig sammen. Jeg lavede sidste nat en sutteflaske med kamillete med en lille smule sukker i, ligesom jeg havde et glas vand stående klar, men jeg kunne ikke køre det igennem. Men nu kan jeg godt se, at det er synd for min dreng, hvis ikke jeg tager mig sammen. Hvorfor det er synd, kan du se, når du læser videre. Min dreng har aldrig villet tage sutteflaske, men jeg føler, jeg skal tilbyde ham et eller andet.
Og hvad er så mit problem. Mit problem er, at jeg måske burde være helt færdig med at amme i løbet af den næste måned – helt også om dagen, og samtidig skal min lille dreng vænne sig til at blive passet nogle gange af min mand, som han selvfølgelig kender, men som rent faktisk desværre har taget alt for lidt del i pasningen og plejen af vores dreng. Min mand har valgt at tage sig mest af vores anden dreng, der har asperger. Min dreng er temmelig morsyg og vil straks over til mig, hvis han er hos min mand. Han græder, hvis jeg en sjælden gang skal gå, og min mand skal passe ham. Han falder dog hurtigt til ro igen. Han banker på badeværelsesdøren, hvis min mand en meget sjælden gang har ham i bad. Min mand snakker da selvfølgelig til ham og er glad for ham, og min dreng er også rigtig glad for min mand, men min mand fylder ikke ret meget i min drengs hverdag.
I løbet af den næste måned skal jeg på arbejde 6-7 gange, det vil sige 1-2 gange om ugen. Her er det meningen, at min mand skal passe ham 6½-7 timer hver gang. Men bliver det så for voldsomt for min dreng, at jeg samtidig er i gang med at tage amningen helt fra ham?
Min dreng skal begynde i pasning den 1. marts, så der er kun en måned til. Vil det være for hårdt for ham, at jeg så lige har stoppet amningen inden?
Grunden til, at jeg gerne vil stoppe amningen om eftermiddagen og aftenen, er, at min arbejdsplads er blevet ombygget, og man er stadig i gang, og det vil være man også være, når jeg begynder at arbejde. Der er bygget nyt, så det handler om alle former for kemikalier, der bruges til byggeri og maling og gulvlægning etc. Jeg er ked af, at min dreng skal få alle de kemikalier gennem mælken, som jeg går og indånder i løbet af dagen. Mit arbejdssted er et åbnet sted midt i hele bygningen, så det handler ikke bare om den kemi, der er på selve mit lille arbejdssted. Og det er det, der er kommet bag på mig. Jeg kan ikke rigtig skærme af for kemien. Jeg kan heller ikke sidde et andet sted pga. min funktion. Jeg kan ikke spørge nogen om noget med kemi på mit arbejde, idet den der styrer forløbet er gravid og åbenbart enten ikke ser det som et problem, eller også har valgt at sige, at det er der ikke noget at gøre ved.
Jeg er bare så ærgerlig, da jeg netop have tænkt at beholde eftermiddagsamningen og aftenamning for at det skulle være ekstra trygt for min dreng i forbindelse med vuggestuestart. Det er træls, at omstændigheder jeg bare slet ikke selv har styr på, skal bestemme at jeg skal stoppe amningen.
Hvad tænker du?
Hvordan griber jeg ammestoppet an? Nu håber jeg jo, at jeg klarer de næste nætters gråd uden at falde igennem og lade min dreng komme til brystet. Men hvordan griber jeg så stoppet af amningen om eftermiddagen og aftenen an.
Min store dreng har asperger, og jeg kan huske, at det tog 3 uger, før han accepterede, at han ikke skulle ammes om natten længere, og der ammede jeg kun én gang om natten. Pyh ha, tænker jeg, kan jeg overhovedet nå det. Jeg synes, det bliver for hårdt for min dreng, hvis jeg tager al amningen på én gang. Hvornår kan jeg tage eftermiddags- og aftenamningen?
Jeg går ud fra, at det er ok at gå på arbejde de 6-7 gange i næste måned, mens jeg måske stadig ammer min dreng om eftermiddagen og aftenen, da jeg tænker, det er for hårdt at tage det hele på én gang. Men det er samtidig nødt til at gå lidt hurtigt, da det skal være overstået inden vuggestuestart. Det vil være synd, hvis han både skal lære at være i vuggestue og så undvære amningen på én gang.
Endelig vil jeg gerne høre din vurdering. For at kunne holde længere fri, hvis der skulle være brug for det i forbindelse med indkøringen, har jeg tænkt mig, at min mand skal tage med min søn den fjerde, femte og ottende gang, han skal i vuggestue. Er det for utrygt for min dreng, når min mand ikke har været mere sammen med ham end jeg har beskrevet?
Jeg ser meget frem til at høre din vurdering af de forskellige ting om ammestop og min mands pasning af vores dreng og min mands deltagelse i indkøringen i vuggestue.
Venlige hilsner fra
LSK
PS
Jeg har lige siddet og læst nogle af dine tidligere svar igennem om ammestop. Jeg kan forstå, at det kan forvirre et barn at natamningen bliver taget, men ikke dagamningen, så er det måske bedst at tage det hele på én gang? Jeg ville beholde dagamningen en lille smule tid for ikke at tage det hele på én gang. Men når nu dagamningen desværre alligevel skal væk meget meget snart pga de trælse kemikalier, så er det måske mest hensigtsmæssigt, hvis jeg tager det hele på én gang.
Men det er jo sådan set i nat, jeg skulle i gang. Hmmmmm.