Svar: Bider under amning
25. januar 2013
Alder:
8 mdr.
Kære mor med bidemærke
Tak for dit brev - og AV! Ja det gør så ondt.
Din dreng har en alder nu, hvor han begynder at skelne mor og bryst - I er ikke længere et hele og han bliver nu mere og mere bevidst om at hans handlinger kan udløse en reaktion hos dig. Det sker når han lukker munden for skeen, det sker når han nægter at ligge på puslebordet og det sker, når han bider dig i brystet.
Og derfor må du godt sige AV! eller Nej! meget bestemt og det gør ikke noget at han bliver forskrækket. Han må godt få fornemmelsen af at her gjorde han noget som du bestemt ikke syntes var rart.
Men når det er sagt, så er det jo en god idé at forebygge at det sker - stedet for at forskrække den lille filur. Og her er det en god idé at lægge mærke til om han især bider først eller sidst i amningen. Hvis han bider først i amningen, så kan det være en god idé at du prøver at stimulere brystet evt. malker lidt ud, før du lægger ham til. Fordi tendens til at bide ofte er mindre, hvis mælken først løber.
Hvis han bider sidst i amningen, så kan det være en god idé at du tager ham fra lidt før tid og får afsluttet amningen før han forløber sig. Det vil være helt okay, han skal stadig nok få den mælk han har behov for.
Du skal naturligvis sikre ham at han har andet at bide i og bruge sig selv mundmotorisk på, så mad i hånden, grovere brødskorper, gulerod eller lignende kan være en god idé, så han får stimuleret sin bidelyst der :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtigt meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske