Brev:
Bider under amning
25. januar 2013
Alder:
8 mdr.
Bider under amning
Hej Helen
Min søn har fået sin 3. tand for lidt over en uge siden. Det er spændende for ham. Han gnaver sin bidegiraf, legetøj og andet. Altsammen helt ok :) han skærer også tænder, men det håber jeg, at han snart stopper med.
Der er desværre også sket det, at han er begyndt at bide hårdt i mine brystvorter, når jeg ammer ham.
Jeg har prøvet at sige ”nej” lidt bestemt, når han gør det. Det resulterer i en meget forskrækket og ulykkelig dreng, som græder med tårer og det hele.
Han er en meget mild, smilende og glad dreng, så jeg ser ham sjældent sådan.
Jeg hæver ikke stemmen eller ”skælder ud”. Jeg rynker dog brynene. Jeg bevæger mig måske også, da jeg selvfølgelig bliver lidt forskrækket. Det gør jo ret ondt.
Min søn elsker brystet. Han nærmest hviner af fryd, når han ser det! Jeg har det fint nok med at amme, og kan godt forestille mig at fortsætte til han bliver 12 måneder. Men min søn er dog klart den mest begejstrede af os 2 :)
Min ældste søn sagde selv fra da han var 9,5 måneder (jeg havde tænkt, at han skulle fortsætte til 12 måneder). Så han havde også fået 6-8 tænder på det tidspunkt. Men da han begyndt at bide (da han var 7 måneder), kunne jeg stoppe det med et ”nej”. Han reagerede slet ikke så voldsomt.
Hvad kan jeg gøre for at mindske bideriet? Mine brystvorter er ømme, og jeg frygter lidt næste amning.
Jeg vil lige nævne, at jeg ammer eftermiddag, aften, sen aften og tidlig morgen (kl. 3/4). Han bider aldrig ved amningen tidlig morgen.
Venlig hilsen
Mor med bidemærker