Svar: Amme-nedtrapning
17. januar 2013
Alder:
10 mdr.
Kære I og A
Tak for jeres brev :)
Jeres dreng må gerne i en overgang trappe ned fra 4, til 3 og så til 2 amninger. Det er vigtigt at dine bryster også kan følge med, så du ikke får en brystbetændelse, fordi ammenedtrapningen sker for hurtigt. De fleste børn vil dog i 10-12 måneders alderen trives med 2 amninger i døgnet og disse kan f.eks. ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen.
Nogle vælger også at bibeholde amning inden middagslur fordi barnet trives rigtig godt med dette og sover en god lang lur midt på dagen. Alternativet kan her være at give en kop lun mælk og måske en banan, man kan også vælge at give en flaske. Man kan naturligvis diskutere behovet for flaske, når man er 10 måneder gammel og hvorvidt det er relevant bør holdes op imod hvordan barnet i øvrigt trives, sover, hvem der skal passe og hvordan det hele bedst fungerer. Flasken skal fjernes igen i 13-14 måneders alderen og derfor vil mange synes at den er unødvendig at introducere i den alder jeres dreng har nu.
MIt forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos og grøntsager i stykker, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur. Stille og roligt trappes denne amning ud, så han får mindre og mindre mælk hos dig af gangen og i stedet tilbydes han en kop lun mælk og en banan ca 13.30 - inden han så puttes til middagslur.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør og ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad - lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), pasta med kødsovs, boller i karry, - hvad I nu kan finde på af børnevenlige retter. Vand af kop.
Kommer i bad, og kan derefter tilbydes godnatgrød
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover derefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Det betyder at amningen tidlig morgen trappes ud, han må gerne komme over og ligge hos dig og få nærheden og trygheden, men amningen fylder mindre og mindre. For nogle børn vil det være sådan at amningen omkring midnat flytter sig - netop fordi de også får en godnatgrød, så han f.eks. ammes kl 19.30, vågner og søger brystet igen kl 01, hvorefter han så sover til næste morgen og starter dagen med grød.
Godnatgrød gives i køkkenet sammen med lidt mælk eller vand af kop og derefter børstes tænder og han puttes med bryst eller flaske. Altså præcist som I gør hos jer allerede nu :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske