Brev:
Amning og sår
17. januar 2013
Alder:
1 mdr.
Amning og sår
Hej Helen
Tak for en god hjemmeside :-)
Jeg skriver til dig, da jeg har født en dejlig datter for 5 uger siden. Fødslen gik nemt og vi tog hjem efter et par timer.
Amningen var problematisk fra starten, da min lille pige havde svært ved at få fat på brystet. Jeg brugte lang tid på at få hende til at tage brystet og hun faldt meget i søvn. Dette resulterede i at hun ofte ikke fik godt fat og jeg udviklede 2 identiske sår på mine brystvorter - nærmest 2 halvmåner på ydersiden af selve vorten. Det har hele tiden været enormt smertefuldt at amme og jeg fik kontaktet min sundhedsplejerske som sendte mig til læge. Ved lægen blev sårene podet uden resultat. Jeg er dog startet med Fucidin(binyrebarkhormon) creme. Derudover er min datters tungebånd blevet klippet. Begge dele har hjulpet en smule på smerterne. Hun svøber bedre om brystet og cremen har gjort at sårene ikke er betændte.
Jeg har nu brugt cremen i 2 uger og syntes bare ikke de dumme sår vil hele, de trækker sig sammen mellem amningerne men "åbnes" når hun har suttet. Det er stadigt meget smertefuldt og jeg tager Ipren og panodil cocktail til natten.
Har du nogen gode råd? Jeg syntes efterhånden min livskvalitet forringes af de evige smerter og det tager lidt glæden ved mit dejlige barn.
Det skal siges at jeg har forsøgt med suttebrik, men bryder mig ikke om det.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Anne