Svar: Amning - 8 måneder
17. januar 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Majbrit
Hvor dejligt at høre fra dig igen og tillykke med at I har fået en lillebror - velkommen tilbage :)
De tre amninger kan ligge meget forskelligt - inden middagslur, aften og sen aften eller aften, sen aften og tidlig morgen. Når mange gerne vil undvære amningen om dagen, så skyldes det ofte at barnet skal passes i dagpleje eller vuggestue og at det derfor er problematisk med amningen der, i givet fald skal barnet enten undvære mælken, drikke mælk nok af kop eller have flaske ... Men rigtig mange børn trives med amningen inden middagsluren og får på den måde mælken fordelt bedre over døgnet og derfor er der fordel i at amme f.eks. inden middagslur, aften og sen aften. Det giver ofte også bedre plads til morgenmaden, hvis barnet ikke også ammes tidlig morgen..:)
Jeg tænker derfor at det vil være rigtig fint at det er den rytme du forsøger at finde og at du meget gerne må bibeholde amningen inden middagslur. Derudover tænker jeg at du naturligvis skal amme inden putning om aftenen, og du kan så her vurdere om du vil lægge ham til igen inden du selv går i seng f.eks. kl 23, eller vil vælge at lade ham styre det selv, så han ammes, når han vågner og viser behov. Og den tidlige morgenamning kan du så trappe ud, - nogle nætter vil han kunne undvære den, andre nætter har han måske brug for den og når det sker, så prøv at give ham brystet kortvarigt, så han ikke fyldes med mælk, men får trøst og nærhed og derefter sover - så han stille og roligt lærer helt at undvære denne amning.
Det er en rigtig fin dagsplan og det er rigtig dejligt at han virker til at trives så godt på alle måder :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske