Amning - 8 måneder

17. januar 2013

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Amning - 8 måneder

Kære Helen.

Så er jeg vendt tilbage til din side :) Valdemar er blevet storebror til William på 8,5 mdr og selvom man er andengangsmor, føles det til tider som om alt er nyt.

Min mail handler om amningen af William, som har kørt perfekt siden han blev født. Jeg ved fra din bog om kost til børn, at han i hans alder sagtens kan nøjes med tre amninger i døgnet, men jeg er i tvivl hvilken af de fire han får nu jeg skal fjerne.

Her får du lige en beskrivelse af hans døgnrytme, som er den han oftest følger.

6.30: vågner

7.00: grød (trekornsgrød, havregrød, øllebrød eller boghvedegrød af gryn) og vand.

9.00: frugtmos, frugtstykker og vand

9:30 formiddagslur (sover 1,5-2 timer)

11.30/12.00: grøntsagsmos med mme, bondebrøds ryttere med pålæg, grøntsagsstyker og vand. Ammes efterfølgende

14.00: eftermiddagslur (sover 1-1,5 time)

15.30: grød eller tykmælk og vand.

17.30: aftensmad, næsten ...

Annonce

... det samme som os andre

19.00: ammes i stuen eller soveværelset og bliver puttet i sin seng på sit værelse.

23-06: ammes ofte to gange i denne periode, men få gange har han nøjes med en (ofte lægger amningerne omkring kl 23/01 og 4/6)

Han er desuden i trivsel og udvikler sig fint på alle områder :)

Jeg har læst i dine besvarelser i andre breve, at det ofte er middagsamningen man fjerner først, men hvad nu hvis han selv er ved at regulere sin natteamning til kun en gang, får han så ikke for lidt??

På den anden side har jeg ikke lyst til at "tvinge" ham til kun en amning om natten, hvis han har brug for to. Min nattesøvn er simpelthen for precious og i forvejen har vi af og til nogle hårde nætter hvor vi skiftes til at rende inde ved ham hele tiden.

Skal jeg bare fjerne middagsamningen og så får han kun to amninger i døgnet de få gange han kun vågner en gang om natten??

Venlig hilsen
Maibrit

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien