Svar: Afviser bryst
7. januar 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå du bliver forvirret af så forskellige meldinger og det er vigtigt at du mærker efter, hvad du selv mener er bedst. Og ja - nogle gange kan man sagtens, som du har gjort, give flaske om aftenen, få ro på, få mælken igang og bibeholde amningen og det hele kører igen. Det behøver ikke være et spørgsmål om enten eller, men kan godt være "et både og" ...
Og ja, så er der også andre gange, hvor barnet bliver så glad for flasken, at flasken foretrækkes og amningen derfor nedsættes og til sidst stopper. Og derfor skal man naturligvis altid opveje fordele og ulemper ved flaske.
Der er ingen tvivl om at amning er godt og jeg kan godt fornemme at amningen betyder rigtig meget for dig. På grund af jeres fælles start, indlæggelse osv. så har amningen givet en nærhed, der har været og stadig er vigtig for både dig og din dreng. Og jeg synes bestemt ikke at du skal opgive amningen.
Samtidig så tænker jeg dog også, at det jo ikke skal være amning for enhver pris. Det er for det første vigtigt at du siger til dig selv, at det at være en god mor ikke sidder i brysterne men i hjertet, og det er vigtigt at din dreng trives, tager på og at det er rart, hyggeligt og dejligt at være på barsel. Du skal ikke tænke tilbage på din barsel som en periode, der var fyldt med kamp omkring amning, bryster osv. Det skal være en rar periode at tænke tilbage på:)
Flasken har den fordel at den også kan gives af far og på den måde kan far og søn også få nogle hyggelige stunder sammen og du kan slappe lidt af og finde energi til at være dig og være mor. Det kan også være rart at jeres dreng på sigt vil tage imod en flaske, hvis han skal passes af andre før han er 1 år. Det anbefales at amme til han er 1 år gammel og måske nyder du amningen, men har ikke lyst til at amme så længe ...?
Og så kan det naturligvis også være at du gerne vil amme i flere år, hvis det kan lade sig gøre. Det kan også være at du har det rigtig dårligt med at give ham flasken, at det gør dig ked af det, når du giver flakse, fordi du hellere vil have ham ved brystet. Hvis det er sådan du har det, så skal amningen naturligvis prioriteres.
Der er mange ting som spiller ind på amningen lige nu. For det første så kan der ske nogle hormonelle ting i din cyklus, som gør at mælken smager anderledes og at han derfor protesterer mod den. Det kan også handle om at han nu har en alder, hvor han har svært ved at koncentere sig om at spise, fordi han følger med i hvad der sker omkring ham. Netop med den alder han har nu, er det vigtigt for ham at følge med i hvad der sker, han smiler bevidst til dig, kluk-ler, han fornemmer rummet han er i og kan se at nogen kommer ind af døren. Det betyder at han let lader sig forstyrre, når du ammer - han tager fat, slipper, griner til dig, tager måske fat igen, dier lidt, slipper, bliver lidt irriteret, tager fat, far kommer ind i stuen og så kikker han efter far og kan tydeligvis ikke koncentrere sig om brystet. Dette er normalt for alderen og har sådan set ikke noget med brystet eller mælken at gøre.
Du fortæller at han dier fint om natten, men at det er om dagen det er svært og jeg tænker derfor at det måske netop er udviklingen der spiller ind. Jeg vil derfor foreslå dig at du prøver at lægge dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham liggende der mindst en gang dagligt - f.eks. inden middagsluren. Og han må gerne falde i søvn der ved siden af dig, bare du sikrer dig at han ikke kan trille ned af sengen.
Nedrullede gardiner, kølig luft og så amme ham liggende i din seng, så der er fuldstændig ro på og så han ikke så let bliver forstyrret af omverdenen - det kan være en god idé netop nu.
Du skriver at du har meget mælk og måske bliver han nogle gange irriteret over at mælken løber for hurtigt. Så slipper han og så sprøjter mælken ud i ansigtet og så bliver han yderligere irriteret over det ...:) Det er ikke nemt :)
Lad mælken sprøjte. Det er den vandholdige mælk der sprøjter ud og det gør ikke noget at den lige kommer væk. Hold en stofble parat, så du ikke får mælk ud over alt. Når det første pres er væk, så prøv at lægge ham til igen, evt. med en anden stilling.
Vær opmærksom på ikke at presse hans hoved til brystet. Hvis det er nødvendigt at støtte hans hoved, så hold din hånd næsten nede ved hans nakke. Hvis du støtter hans hoved ved at holde på hans baghoved, så vil han opleve det som et pres og kan blive som en "flitsbue", og vil protestere voldsomt mod brystet.
Nogle gange kan det også være en løsning at malke ud, både fordi det lettere trykket i dit bryst, så han bedre kan få fat. Men også fordi du så har din egen mælk at give ham på flaske. Medela har udviklet en flaske, den hedder Medela Calma, som er god til børn der skal have modermælk på flaske, eller hvor mor har brug for både at kunne amme og give flaske. Den gør at barnet kan spise i eget tempo og holde pause undervejs, så forskellen mellem at spise af flaske og bryst bliver mindre.
Det er helt fint at du lige nu ammer både når han vågner og inden han skal sove igen - det er med til at opretholde din mælkemængde og fylder ham godt op om dagen, så han kan sove lidt længere om natten. Men du skal være opmærksom på at han måske får så meget mælk om dagen, at han nogle gange protesterer og ikke har brug for mere. Det er vigtigt at han ammes ca. 6 gange i døgnet - svarende til hver 4 time over et døgn. Det er som udgangspunkt en god idé at amme ham før ha skal sove, fordi det gør at han lettere overgiver sig til søvnen, sover længere og får bedre lure, men hvis han er tørstig, når han vågner, så skal ha naturligvis også have lov til at blive ammet der. Dog er der måske nogle gange tale om tørst og han vil måske derfor ikke die særligt længe og det er okay, her skal du så ikke presse ham :)
I takt med at han begynder med skemad, så vil det være en rigtig god idé at give ham skemad, når han vågner af en lur sammen med vand af kop og så amme ham inden han puttes til næste lur.
Hvornår du skal starte med skemad afhænger helt af hvornår han virker parat. Der er især to tegn, som ofte viser sig, når børn er parat til skemad. Det ene er at de begynder at holde hovedet selv, følge maden vi voksne spiser - nærmest sluger den med øjnene, åbner munden, når vi nærmer os med en ske. Hvis han f.eks. åbner munden bevidst, når du giver ham d-vitamindråber. Det andet er at børnene begynder at vågne hyppigere og ikke længere virker mætte nok, trods det at man forsøger at øge amningerne, øge deres indtag af mælk, så virker dette ikke tilstrækkeligt ...
Nogle børn er parate i 4 måneders alderen, andre i 5 måneders alderen - det vigtigste er at man starter senest når barnet er 6 måneder.
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskriver, vejledning måned for måned fra nu og indtil din dreng er 18 måneder gammel :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske