Vågen i 1-2 timer om natten

7. januar 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vågen i 1-2 timer om natten

Kære Helen,

Jeg har igennem længere tid læst med på din side og fundet mange svar. Nu sidder jeg med problemstilling som jeg desværre ikke har kunnet finde svar på. Min datter på knap 10 måneder har altid haft problemer med hendes søvn og hun har aldrig været i stand til selv at falde i søvn, men er altid blevet hjulpet af en hånd på maven. I den sidste 11/2 måned er hun vågnet om natten og har holdt sig vågen i 11/2-2 timer! Hendes døgnrytme ser ca. sådan her ud:

7.00 Vågner
7.30-8.00 Havregrød el øllebrød + vand af kop
9.30 ½ bolle med ost, frugtmos + lidt mælk
10.00-11.00 Lur
11.30 Frokost – rugbrødsmadder + vand
13.30-15.00 Lur
15.30 Snack – fx lidt youghurt + vand
17.30 Aftensmad + vand
18.15 Bad
18.45 Ammes og puttes
23.45 Ammes

Da hun kan være vågen i op til 2 timer på forskellige tidspunkter om natten, kan hele dagsrytmen rykke sig med en times tid. Vi forsøger dog at holde fast i de samme tidspunkter, og har også forsøgt at vække hende kl 7.00 hver morgen, på trods af nattefesten.

Når hun vågner om natten, er hun glad og snakkende – meget sjældent ked af det. Jeg lægger en hånd på hende som jeg også gør når hun skal sove om aftenen ...

Annonce

... og shysser på hende. Ca 11/2 time senere giver jeg som regel op, tager hende op og straks ligger hun hovedet på min skulder og sover. Jeg har prøvet forskellige ting – jeg har taget hende op med det samme og som regel lægger hun sig til at sove, men vågner så når jeg ligger hende ned igen. Jeg har forsøgt at sove hele nætter på en madras på hendes gulv, for at kunne fange hende inden hun vågner for meget og på den måde få hende tilbage til søvnen. Uden held desværre. Jeg har også prøvet at jeg sover på den ene madras på gulvet og min datter på den anden, og her sover hun natten igennem. Hvis natten afbrydes kan hun hurtigt beroliges og sover herefter igen. Men det syntes jeg jo ikke er holdbart. Dels sover jeg virkelig skidt og dels er det en meget dårlig vane. Vi har aldrig brugt at hun sover i vores seng, da det ofte bliver en fest for hende, så det er ikke en option.

Jeg er ved at være godt brugt af ikke at få min nattesøvn, og det er hun selvfølgelig også. Har du nogle ideer til hvordan jeg kan ændre denne vane, for jeg er sikker på det er en vane. Hun bliver ikke ammet om natten og de få gange jeg har tilbudt hende vand, har hun ikke rigtig været interesseret.

Mange hilsner
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.