Brev:
Vågen i 1-2 timer om natten
7. januar 2013
Alder:
9 mdr.
Vågen i 1-2 timer om natten
Kære Helen,
Jeg har igennem længere tid læst med på din side og fundet mange svar. Nu sidder jeg med problemstilling som jeg desværre ikke har kunnet finde svar på. Min datter på knap 10 måneder har altid haft problemer med hendes søvn og hun har aldrig været i stand til selv at falde i søvn, men er altid blevet hjulpet af en hånd på maven. I den sidste 11/2 måned er hun vågnet om natten og har holdt sig vågen i 11/2-2 timer! Hendes døgnrytme ser ca. sådan her ud:
7.00 Vågner
7.30-8.00 Havregrød el øllebrød + vand af kop
9.30 ½ bolle med ost, frugtmos + lidt mælk
10.00-11.00 Lur
11.30 Frokost – rugbrødsmadder + vand
13.30-15.00 Lur
15.30 Snack – fx lidt youghurt + vand
17.30 Aftensmad + vand
18.15 Bad
18.45 Ammes og puttes
23.45 Ammes
Da hun kan være vågen i op til 2 timer på forskellige tidspunkter om natten, kan hele dagsrytmen rykke sig med en times tid. Vi forsøger dog at holde fast i de samme tidspunkter, og har også forsøgt at vække hende kl 7.00 hver morgen, på trods af nattefesten.
Når hun vågner om natten, er hun glad og snakkende – meget sjældent ked af det. Jeg lægger en hånd på hende som jeg også gør når hun skal sove om aftenen og shysser på hende. Ca 11/2 time senere giver jeg som regel op, tager hende op og straks ligger hun hovedet på min skulder og sover. Jeg har prøvet forskellige ting – jeg har taget hende op med det samme og som regel lægger hun sig til at sove, men vågner så når jeg ligger hende ned igen. Jeg har forsøgt at sove hele nætter på en madras på hendes gulv, for at kunne fange hende inden hun vågner for meget og på den måde få hende tilbage til søvnen. Uden held desværre. Jeg har også prøvet at jeg sover på den ene madras på gulvet og min datter på den anden, og her sover hun natten igennem. Hvis natten afbrydes kan hun hurtigt beroliges og sover herefter igen. Men det syntes jeg jo ikke er holdbart. Dels sover jeg virkelig skidt og dels er det en meget dårlig vane. Vi har aldrig brugt at hun sover i vores seng, da det ofte bliver en fest for hende, så det er ikke en option.
Jeg er ved at være godt brugt af ikke at få min nattesøvn, og det er hun selvfølgelig også. Har du nogle ideer til hvordan jeg kan ændre denne vane, for jeg er sikker på det er en vane. Hun bliver ikke ammet om natten og de få gange jeg har tilbudt hende vand, har hun ikke rigtig været interesseret.
Mange hilsner
Louise