Brev:
Afviser bryst
7. januar 2013
Alder:
4 mdr.
Afviser bryst
Kære Helen
Så har jeg brug for dine råd nok engang :)
Som sidst er udgangspunktet nedsat mælkeproduktion og CA´s gråd og afvisning ved brystet - det startede ikke overraskende i julen og nytårsaften måtte jeg ty til en flaske erstatning. Efter nytår kontaktede jeg en SP-vagt og efterfølgende også egen SPer. De kom med hver deres råd - 1) Drop alt om flaske, hvis du vil have amningen til at fungere igen. Læg ham til igen og igen og giv det nogle dage, så skal produktionen nok komme op igen og 2) Nej, nej, nej - suppler endelig med flaske ved hvert måltid og accepter, at det er sådan, det er nu, hvor han er blevet 4 måneder.
Ret frustrerende og forvirrende, så jeg fandt en gylden middelvej - supplerede med flaske om aftenen, slappede desuden godt af, fik massage mv og efter et par dage, var der igen masser af mælk. MEN han bliver stadig ked ved amning. Det er som om, han "kløjs" i mælken, og så begynder han at græde. Dette har han gjort før - også da der nærmest ingen mælk var! Om natten, hvor han småsover under amningen, er der ingen problemer.
Jeg vil så gerne amme min dreng, så jeg er rigtig ked af, at jeg ikke kan få det til at fungere. Hans første måneder har været seje. Blev taget med kop, inturberet ved fødsel og indlagt på neonatal de første par dage og de første tre måneder masser af mavebesvær og kolikramt... Så nærværet ved amningen har betydet meget for os. Og det er især frustrerende, fordi der igen er masser af mælk! Her til formiddag har jeg kapituleret og givet ham flaske - efter først at have tilbudt ham brystet flere gange - for jeg kan ikke bære, at spisesituationen skal være så frusterende for ham...og mig...
Har jo tænkt på, om det skyldes, at han allerede har vænnet sig til flasken og den anderledes sutteteknik/lettere adgang til mad, men som sagt har han ikke fået mange flasker. Desuden bruger vi en sut med kun eet hul - for at gøre det lidt mere besværligt for ham.
Hvad tænker du? Skal jeg bare acceptere, at amningen bare ikke fungerer optimalt længere og opgive kampen? Eller er der noget andet, jeg kan forsøge? Min SP'er vil ved næste besøg her senere på ugen snakke skemad, som hun synes jeg skal starte op på her om et par uger. Hvad tænker du om det?
Mange hilsner - og på forhånd tak
Trine
PS. Da CA sover meget om natten og kun bliver ammet en enkelt gang, bliver han i dagtimerne ammet cirka hver anden time - dvs. lige før og lige efter en lur.