Afviser bryst

7. januar 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Afviser bryst

Kære Helen

Så har jeg brug for dine råd nok engang :)

Som sidst er udgangspunktet nedsat mælkeproduktion og CA´s gråd og afvisning ved brystet - det startede ikke overraskende i julen og nytårsaften måtte jeg ty til en flaske erstatning. Efter nytår kontaktede jeg en SP-vagt og efterfølgende også egen SPer. De kom med hver deres råd - 1) Drop alt om flaske, hvis du vil have amningen til at fungere igen. Læg ham til igen og igen og giv det nogle dage, så skal produktionen nok komme op igen og 2) Nej, nej, nej - suppler endelig med flaske ved hvert måltid og accepter, at det er sådan, det er nu, hvor han er blevet 4 måneder.

Ret frustrerende og forvirrende, så jeg fandt en gylden middelvej - supplerede med flaske om aftenen, slappede desuden godt af, fik massage mv og efter et par dage, var der igen masser af mælk. MEN han bliver stadig ked ved amning. Det er som om, han "kløjs" i mælken, og så begynder han at græde. Dette har han gjort før - også da der nærmest ingen mælk var! Om natten, hvor han småsover under amningen, er der ingen problemer.

Jeg vil så gerne amme min dreng, så jeg er rigtig ked af, at jeg ikke kan få det til at fungere. Hans første måneder har været seje. Blev taget ...

Annonce

... med kop, inturberet ved fødsel og indlagt på neonatal de første par dage og de første tre måneder masser af mavebesvær og kolikramt... Så nærværet ved amningen har betydet meget for os. Og det er især frustrerende, fordi der igen er masser af mælk! Her til formiddag har jeg kapituleret og givet ham flaske - efter først at have tilbudt ham brystet flere gange - for jeg kan ikke bære, at spisesituationen skal være så frusterende for ham...og mig...

Har jo tænkt på, om det skyldes, at han allerede har vænnet sig til flasken og den anderledes sutteteknik/lettere adgang til mad, men som sagt har han ikke fået mange flasker. Desuden bruger vi en sut med kun eet hul - for at gøre det lidt mere besværligt for ham.

Hvad tænker du? Skal jeg bare acceptere, at amningen bare ikke fungerer optimalt længere og opgive kampen? Eller er der noget andet, jeg kan forsøge? Min SP'er vil ved næste besøg her senere på ugen snakke skemad, som hun synes jeg skal starte op på her om et par uger. Hvad tænker du om det?

Mange hilsner - og på forhånd tak
Trine

PS. Da CA sover meget om natten og kun bliver ammet en enkelt gang, bliver han i dagtimerne ammet cirka hver anden time - dvs. lige før og lige efter en lur.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor